Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian, mata pelajaran vokasional di Malaysia

Perkembangan dan kepesatan teknologi semasa menuntut perubahan pendidikan dalam pelaksanaan strategi pengajaran abad ke-21. Pembelajaran berasaskan projek mod teradun merupakan pendekatan berpusatkan murid yang mengintegrasikan pembelajaran learn by doing dengan penggunaan teknologi digital. Nam...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nor’Aqilah Ahmad Zabidi, Dy Intan Norsoleha Zulkiply, Khairul Azhar Jamaludin, Mohd Isa Hamzah, Nurfaradilla Mohamad Nasri
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/24274/1/Akademika_94_2_12.pdf
_version_ 1817926800313942016
author Nor’Aqilah Ahmad Zabidi,
Dy Intan Norsoleha Zulkiply,
Khairul Azhar Jamaludin,
Mohd Isa Hamzah,
Nurfaradilla Mohamad Nasri,
author_facet Nor’Aqilah Ahmad Zabidi,
Dy Intan Norsoleha Zulkiply,
Khairul Azhar Jamaludin,
Mohd Isa Hamzah,
Nurfaradilla Mohamad Nasri,
author_sort Nor’Aqilah Ahmad Zabidi,
collection UKM
description Perkembangan dan kepesatan teknologi semasa menuntut perubahan pendidikan dalam pelaksanaan strategi pengajaran abad ke-21. Pembelajaran berasaskan projek mod teradun merupakan pendekatan berpusatkan murid yang mengintegrasikan pembelajaran learn by doing dengan penggunaan teknologi digital. Namun, pendekatan ini masih terhad dilaksanakan dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia. Justeru, kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru Mata Pelajaran Vokasional Rekaan dan Jahitan Pakaian di seluruh Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui reka bentuk kajian tinjauan. Seramai 32 guru Mata Pelajaran Vokasional Rekaan dan Jahitan Pakaian terlibat dalam kajian ini sebagai sampel kajian. Analisis deskriptif dijalankan menggunakan perisian SPSS Statistics for Mac versi 28.0 bagi menganalisis skor nilai peratusan dan frekuensi. Manakala analisis ujian Kruskal Wallis dijalankan bagi mengenal pasti pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun guru berdasarkan pengalaman mengajar. Hasil daripada analisis mendapati tahap pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun guru dari aspek kemahiran teknologi dan kemahiran pedagogi berada pada tahap sederhana tinggi, manakala aspek efikasi kendiri guru berada pada tahap sederhana rendah. Analisis ujian Kruskal Wallis menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun guru berdasarkan pengalaman mengajar. Hal ini menunjukkan bahawa sokongan profesional diperlukan agar pendekatan ini menjadi amalan seiring dengan perkembangan teknologi digital. Justeru, semua pihak berkepentingan berperanan dalam memberi sokongan bagi memastikan pendekatan pembelajaran berpusatkan murid ini menjadi amalan guru dengan pelaksanaan yang lebih berkesan.
first_indexed 2024-12-09T02:08:18Z
format Article
id ukm.eprints-24274
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-12-09T02:08:18Z
publishDate 2024
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-242742024-10-14T08:09:00Z http://journalarticle.ukm.my/24274/ Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian, mata pelajaran vokasional di Malaysia Nor’Aqilah Ahmad Zabidi, Dy Intan Norsoleha Zulkiply, Khairul Azhar Jamaludin, Mohd Isa Hamzah, Nurfaradilla Mohamad Nasri, Perkembangan dan kepesatan teknologi semasa menuntut perubahan pendidikan dalam pelaksanaan strategi pengajaran abad ke-21. Pembelajaran berasaskan projek mod teradun merupakan pendekatan berpusatkan murid yang mengintegrasikan pembelajaran learn by doing dengan penggunaan teknologi digital. Namun, pendekatan ini masih terhad dilaksanakan dalam kalangan guru sekolah menengah di Malaysia. Justeru, kajian ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru Mata Pelajaran Vokasional Rekaan dan Jahitan Pakaian di seluruh Malaysia. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif melalui reka bentuk kajian tinjauan. Seramai 32 guru Mata Pelajaran Vokasional Rekaan dan Jahitan Pakaian terlibat dalam kajian ini sebagai sampel kajian. Analisis deskriptif dijalankan menggunakan perisian SPSS Statistics for Mac versi 28.0 bagi menganalisis skor nilai peratusan dan frekuensi. Manakala analisis ujian Kruskal Wallis dijalankan bagi mengenal pasti pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun guru berdasarkan pengalaman mengajar. Hasil daripada analisis mendapati tahap pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun guru dari aspek kemahiran teknologi dan kemahiran pedagogi berada pada tahap sederhana tinggi, manakala aspek efikasi kendiri guru berada pada tahap sederhana rendah. Analisis ujian Kruskal Wallis menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun guru berdasarkan pengalaman mengajar. Hal ini menunjukkan bahawa sokongan profesional diperlukan agar pendekatan ini menjadi amalan seiring dengan perkembangan teknologi digital. Justeru, semua pihak berkepentingan berperanan dalam memberi sokongan bagi memastikan pendekatan pembelajaran berpusatkan murid ini menjadi amalan guru dengan pelaksanaan yang lebih berkesan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2024 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/24274/1/Akademika_94_2_12.pdf Nor’Aqilah Ahmad Zabidi, and Dy Intan Norsoleha Zulkiply, and Khairul Azhar Jamaludin, and Mohd Isa Hamzah, and Nurfaradilla Mohamad Nasri, (2024) Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian, mata pelajaran vokasional di Malaysia. AKADEMIKA, 94 (2). pp. 215-231. ISSN 0126-5008 https://ejournal.ukm.my/akademika/issue/view/1725
spellingShingle Nor’Aqilah Ahmad Zabidi,
Dy Intan Norsoleha Zulkiply,
Khairul Azhar Jamaludin,
Mohd Isa Hamzah,
Nurfaradilla Mohamad Nasri,
Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian, mata pelajaran vokasional di Malaysia
title Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian, mata pelajaran vokasional di Malaysia
title_full Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian, mata pelajaran vokasional di Malaysia
title_fullStr Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian, mata pelajaran vokasional di Malaysia
title_full_unstemmed Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian, mata pelajaran vokasional di Malaysia
title_short Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian, mata pelajaran vokasional di Malaysia
title_sort pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek mod teradun dalam kalangan guru rekaan dan jahitan pakaian mata pelajaran vokasional di malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/24274/1/Akademika_94_2_12.pdf
work_keys_str_mv AT noraqilahahmadzabidi pelaksanaanpembelajaranberasaskanprojekmodteradundalamkalangangururekaandanjahitanpakaianmatapelajaranvokasionaldimalaysia
AT dyintannorsolehazulkiply pelaksanaanpembelajaranberasaskanprojekmodteradundalamkalangangururekaandanjahitanpakaianmatapelajaranvokasionaldimalaysia
AT khairulazharjamaludin pelaksanaanpembelajaranberasaskanprojekmodteradundalamkalangangururekaandanjahitanpakaianmatapelajaranvokasionaldimalaysia
AT mohdisahamzah pelaksanaanpembelajaranberasaskanprojekmodteradundalamkalangangururekaandanjahitanpakaianmatapelajaranvokasionaldimalaysia
AT nurfaradillamohamadnasri pelaksanaanpembelajaranberasaskanprojekmodteradundalamkalangangururekaandanjahitanpakaianmatapelajaranvokasionaldimalaysia