Tahap kesediaan penggunaan ICT dalam pengajaran dan kesannya terhadap hasil kerja dan tingkah laku murid prasekolah (Level of readiness in using ICT for teaching and its effect on the work and behaviour of preschool pupils)
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan penggunaan (ICT) dalam pengajaran guru dan kesannya terhadap hasil kerja dan tingkah laku dalam kalangan murid prasekolah. Kajian berbentuk tinjauan ini akan memperlihat tahap kesediaan penggunaan ICT serta pencapaian hasil kerja dan tingk...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2011
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4364/1/JP36%281%29%2520Chap%25203new.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan penggunaan (ICT) dalam pengajaran guru
dan kesannya terhadap hasil kerja dan tingkah laku dalam kalangan murid prasekolah. Kajian berbentuk
tinjauan ini akan memperlihat tahap kesediaan penggunaan ICT serta pencapaian hasil kerja dan
tingkah laku murid prasekolah melalui penggunaan ICT dan tanpa ICT. Sebanyak empat buah kelas
prasekolah di daerah Gombak, Selangor telah dipilih sebagai lokasi kajian dan melibatkan seramai
100 responden yang terdiri daripada murid-murid prasekolah dan 30 orang guru. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa kesediaan guru berada pada tahap sederhana (66.2%) dan kemudahan fizikal
juga pada tahap sederhana (65.5%). Kesesuaian bahan didapati pada tahap tinggi (77.5%). Hasil
kajian menunjukkan bahawa guru bersedia untuk melaksanakan pengajaran dengan menggunakan
pendekatan ICT dan terdapatnya hubungan yang kuat antara hasil kerja dan tingkah laku terhadap
responden. Hasil daripada analisis korelasi Pearson menunjukkan wujudnya hubungan positif yang
sangat kuat daripada kedua-dua pemboleh ubah yang dikaji. Dapatan kajian daripada ujian MANOVA
pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara hasil kerja dan tingkah
laku berdasarkan pendekatan pengajaran yang digunakan oleh guru-guru prasekolah |
---|