Penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di UKM

Aktiviti kokurikulum yang dijalankan di setiap institusi pengajian tinggi adalah pelengkap kepada proses keilmuan dengan tujuan membina sahsiah dan kemahiran insaniah pelajar bagi mengwujudkan modal insan negara yang berkualiti. Aktiviti kokurikulum yang dijalankan di IPT mempunyai nilai kredit yang...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jumali Hj Selamat, Khaidzir Hj. Ismail, Kadaruddin Aiyub, Kadir Arifin, Lukman Z. Mohamad, Roslee Rajikan, Azahan Awang, Mohd. Helmi Abd Rahim, Norfadillah Derahim
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4535/1/10-Jumali_Hj_Selamat_et_al.pdf
_version_ 1825725354026729472
author Jumali Hj Selamat,
Khaidzir Hj. Ismail,
Kadaruddin Aiyub,
Kadir Arifin,
Lukman Z. Mohamad,
Roslee Rajikan,
Azahan Awang,
Mohd. Helmi Abd Rahim,
Norfadillah Derahim,
author_facet Jumali Hj Selamat,
Khaidzir Hj. Ismail,
Kadaruddin Aiyub,
Kadir Arifin,
Lukman Z. Mohamad,
Roslee Rajikan,
Azahan Awang,
Mohd. Helmi Abd Rahim,
Norfadillah Derahim,
author_sort Jumali Hj Selamat,
collection UKM
description Aktiviti kokurikulum yang dijalankan di setiap institusi pengajian tinggi adalah pelengkap kepada proses keilmuan dengan tujuan membina sahsiah dan kemahiran insaniah pelajar bagi mengwujudkan modal insan negara yang berkualiti. Aktiviti kokurikulum yang dijalankan di IPT mempunyai nilai kredit yang khusus, bagaimanapun bentuk penilaian dan pelaksanaannya adalah berbeza-beza. Pelaksanaan dan penilaian aktiviti kokurikulum di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mengambil pendekatan yang lebih luas dengan memberi kebebasan penuh kepada pelajar mengwujudkan aktiviti sendiri berpandukan kontrak pembelajaran yang di persetujui bersama antara universiti dan pelajar.Atas alasan ini, maka satu kajian awal telah dijalankan untuk mengenal pasti tahap kefahaman, pengetahuan dan kesediaan pelajar dalam pelaksanaan kontrak pembelajaran. Kaedah soal selidik telah digunakan bagi menilai seramai 51 reponden yang terdiri daipada peserta bengkel'Training of Trainers(TOT).Data kajian telah dianalisis menggunakan SPSS. Hasil kajian mendapati tahap kefahaman pelajar tentang kontrak pembelajaran berada pada tahap cemerlang (min antara 4.6 hingga 4.16), lebih 85 peratus tahap pengetahuan pelajar memahami dengan jelas dan tahap penerimaan yang tinggi (min antara 4.02 hingg 4.46).Sementara itu , hasil kajian pelaksanaan kontrak pembelajaran mengakui mencapai kesemua prinsip kontrak pembelajaran (min antara 3.92 hingga 4.25) dan mencapai kesemua hasil pembelajaran (min antara 4.00 hingga 4.18) .Daripada 32 elemen dalam 8 hasil pembelajaran yang dinilai, 21 elemen berada tahap sangat tinggi dan 11 yang lain pada tahap tinggi. Implikasinya pelaksanaan kontrak pembelajaran terhadap pelajar jelas menunjukkan kejayaan.Pelaksanaan pendekatan baru penilaian aktiviti kokurikulum berkredit ini berada pada landasan yang betul. Bagaimanapun, usaha memperkukuhkan dan meluaskan lagi sumber dan informasi perlu diteruskan bagi menambahbaik 11 elemen yang berada pada tahap tinggi.
first_indexed 2024-03-06T03:54:08Z
format Article
id ukm.eprints-4535
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:54:08Z
publishDate 2011
publisher Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M
record_format dspace
spelling ukm.eprints-45352016-12-14T06:36:17Z http://journalarticle.ukm.my/4535/ Penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di UKM Jumali Hj Selamat, Khaidzir Hj. Ismail, Kadaruddin Aiyub, Kadir Arifin, Lukman Z. Mohamad, Roslee Rajikan, Azahan Awang, Mohd. Helmi Abd Rahim, Norfadillah Derahim, Aktiviti kokurikulum yang dijalankan di setiap institusi pengajian tinggi adalah pelengkap kepada proses keilmuan dengan tujuan membina sahsiah dan kemahiran insaniah pelajar bagi mengwujudkan modal insan negara yang berkualiti. Aktiviti kokurikulum yang dijalankan di IPT mempunyai nilai kredit yang khusus, bagaimanapun bentuk penilaian dan pelaksanaannya adalah berbeza-beza. Pelaksanaan dan penilaian aktiviti kokurikulum di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mengambil pendekatan yang lebih luas dengan memberi kebebasan penuh kepada pelajar mengwujudkan aktiviti sendiri berpandukan kontrak pembelajaran yang di persetujui bersama antara universiti dan pelajar.Atas alasan ini, maka satu kajian awal telah dijalankan untuk mengenal pasti tahap kefahaman, pengetahuan dan kesediaan pelajar dalam pelaksanaan kontrak pembelajaran. Kaedah soal selidik telah digunakan bagi menilai seramai 51 reponden yang terdiri daipada peserta bengkel'Training of Trainers(TOT).Data kajian telah dianalisis menggunakan SPSS. Hasil kajian mendapati tahap kefahaman pelajar tentang kontrak pembelajaran berada pada tahap cemerlang (min antara 4.6 hingga 4.16), lebih 85 peratus tahap pengetahuan pelajar memahami dengan jelas dan tahap penerimaan yang tinggi (min antara 4.02 hingg 4.46).Sementara itu , hasil kajian pelaksanaan kontrak pembelajaran mengakui mencapai kesemua prinsip kontrak pembelajaran (min antara 3.92 hingga 4.25) dan mencapai kesemua hasil pembelajaran (min antara 4.00 hingga 4.18) .Daripada 32 elemen dalam 8 hasil pembelajaran yang dinilai, 21 elemen berada tahap sangat tinggi dan 11 yang lain pada tahap tinggi. Implikasinya pelaksanaan kontrak pembelajaran terhadap pelajar jelas menunjukkan kejayaan.Pelaksanaan pendekatan baru penilaian aktiviti kokurikulum berkredit ini berada pada landasan yang betul. Bagaimanapun, usaha memperkukuhkan dan meluaskan lagi sumber dan informasi perlu diteruskan bagi menambahbaik 11 elemen yang berada pada tahap tinggi. Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2011-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4535/1/10-Jumali_Hj_Selamat_et_al.pdf Jumali Hj Selamat, and Khaidzir Hj. Ismail, and Kadaruddin Aiyub, and Kadir Arifin, and Lukman Z. Mohamad, and Roslee Rajikan, and Azahan Awang, and Mohd. Helmi Abd Rahim, and Norfadillah Derahim, (2011) Penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di UKM. Jurnal Personalia Pelajar (14). pp. 101-116. ISSN 0128-2735 http://pkukmweb.ukm.my/jpppp/
spellingShingle Jumali Hj Selamat,
Khaidzir Hj. Ismail,
Kadaruddin Aiyub,
Kadir Arifin,
Lukman Z. Mohamad,
Roslee Rajikan,
Azahan Awang,
Mohd. Helmi Abd Rahim,
Norfadillah Derahim,
Penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di UKM
title Penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di UKM
title_full Penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di UKM
title_fullStr Penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di UKM
title_full_unstemmed Penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di UKM
title_short Penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di UKM
title_sort penilaian aktiviti kokurikulum berkredit berasaskan kontrak pembelajaran di ukm
url http://journalarticle.ukm.my/4535/1/10-Jumali_Hj_Selamat_et_al.pdf
work_keys_str_mv AT jumalihjselamat penilaianaktivitikokurikulumberkreditberasaskankontrakpembelajarandiukm
AT khaidzirhjismail penilaianaktivitikokurikulumberkreditberasaskankontrakpembelajarandiukm
AT kadaruddinaiyub penilaianaktivitikokurikulumberkreditberasaskankontrakpembelajarandiukm
AT kadirarifin penilaianaktivitikokurikulumberkreditberasaskankontrakpembelajarandiukm
AT lukmanzmohamad penilaianaktivitikokurikulumberkreditberasaskankontrakpembelajarandiukm
AT rosleerajikan penilaianaktivitikokurikulumberkreditberasaskankontrakpembelajarandiukm
AT azahanawang penilaianaktivitikokurikulumberkreditberasaskankontrakpembelajarandiukm
AT mohdhelmiabdrahim penilaianaktivitikokurikulumberkreditberasaskankontrakpembelajarandiukm
AT norfadillahderahim penilaianaktivitikokurikulumberkreditberasaskankontrakpembelajarandiukm