Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu

Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran komponen sastera (Komsas) Bahasa Melayu menggunakan Model Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian murid bukan Melayu. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan dengan menggunakan sebanyak 80 murid Cina di sebuah sekolah menengah di...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zurainu Mat Jasin, Abdull Sukor Shaari
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4642/1/79-92%2520Zuraini%2520%26%2520Sukor.pdf
_version_ 1825725378008711168
author Zurainu Mat Jasin,
Abdull Sukor Shaari,
author_facet Zurainu Mat Jasin,
Abdull Sukor Shaari,
author_sort Zurainu Mat Jasin,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran komponen sastera (Komsas) Bahasa Melayu menggunakan Model Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian murid bukan Melayu. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan dengan menggunakan sebanyak 80 murid Cina di sebuah sekolah menengah di negeri Kedah. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan eksperimen diajar menggunakan Model konstruktivisme, manakala kumpulan kawalan diajar menggunakan pendekatan konvensional. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan ujian-t. Daripada analisis yang telah dijalankan, hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam ujian pos. Min skor Komsas bagi murid kumpulan pos eksperimen adalah lebih tinggi berbanding min skor kumpulan kawalan dalam ujian pasca.
first_indexed 2024-03-06T03:54:31Z
format Article
id ukm.eprints-4642
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:54:31Z
publishDate 2012
publisher Penerbit UKM
record_format dspace
spelling ukm.eprints-46422016-12-14T06:36:34Z http://journalarticle.ukm.my/4642/ Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu Zurainu Mat Jasin, Abdull Sukor Shaari, Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran komponen sastera (Komsas) Bahasa Melayu menggunakan Model Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian murid bukan Melayu. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan dengan menggunakan sebanyak 80 murid Cina di sebuah sekolah menengah di negeri Kedah. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan eksperimen diajar menggunakan Model konstruktivisme, manakala kumpulan kawalan diajar menggunakan pendekatan konvensional. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan ujian-t. Daripada analisis yang telah dijalankan, hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam ujian pos. Min skor Komsas bagi murid kumpulan pos eksperimen adalah lebih tinggi berbanding min skor kumpulan kawalan dalam ujian pasca. Penerbit UKM 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4642/1/79-92%2520Zuraini%2520%26%2520Sukor.pdf Zurainu Mat Jasin, and Abdull Sukor Shaari, (2012) Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (1). pp. 79-92. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
spellingShingle Zurainu Mat Jasin,
Abdull Sukor Shaari,
Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_full Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_fullStr Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_full_unstemmed Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_short Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_sort keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa melayu
url http://journalarticle.ukm.my/4642/1/79-92%2520Zuraini%2520%26%2520Sukor.pdf
work_keys_str_mv AT zurainumatjasin keberkesananmodelkonstruktivismelimafasaneedhamdalampengajarankomsasbahasamelayu
AT abdullsukorshaari keberkesananmodelkonstruktivismelimafasaneedhamdalampengajarankomsasbahasamelayu