Penyerapan unsur budaya dalam pembelajaran bahasa Jepun
Dalam proses pembelajaran bahasa kini, kedua-dua aspek linguistik dan aspek budaya perlu diberi keutamaan. Namun, kursus bahasa Jepun di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) masih memberi penekanan terhadap aspek linguistik. Penggunaan bahan bantuan mengajar yang bertajuk Erin ga Chousen! Nihongo...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4912/1/pp%2520407_425.pdf |
Summary: | Dalam proses pembelajaran bahasa kini, kedua-dua aspek linguistik dan aspek budaya
perlu diberi keutamaan. Namun, kursus bahasa Jepun di Universiti Kebangsaan Malaysia
(UKM) masih memberi penekanan terhadap aspek linguistik. Penggunaan bahan bantuan
mengajar yang bertajuk Erin ga Chousen! Nihongo Dekimasu didapati berjaya memenuhi
aspirasi pengajar yang mencari bahan yang dapat menyerap unsur budaya dalam
pembelajaran bahasa Jepun. Mekanisme yang dilaksanakan dalam kajian tindakan ini
mengutamakan suasana pembelajaran berpusatkan pelajar. Kajian ini telah dilaksanakan
sebanyak dua pusingan. Pusingan pertama lebih bersifat percubaan dan pusingan kedua
menerima penambahbaikan berdasarkan dapatan dan laporan daripada pusingan pertama.
Namun tidak banyak perubahan dilakukan pada pusingan kedua kecuali mereka
diwajibkan membuat pembentangan dalam bahasa Jepun. Mekanisme ini menerima
maklum balas yang baik daripada pelajar melalui kesungguhan mereka menyempurnakan
tugasan yang diberi serta keyakinan mereka untuk membuat pembentangan dalam bahasa
Jepun. Kajian tindakan ini juga didapati memberi keyakinan serta peluang kepada para
pengajar untuk memperkenalkan sesuatu yang bermanfaat terhadap pembelajaran secara
lebih sistematik |
---|