Faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan

Dalam artikel ini, kami menganalisis tiga perkara berkaitan keusahawanan iaitu faktor yang mempengaruhi penglibatan usahawan dalam perniagaan, tahap keuntungan yang diperoleh dan faktor kritikal bagi kejayaan usahawan dalam perniagaan diceburi. Seramai 70 usahawan terlibat dalam kajian ini. Penganal...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azmi Abdul Manaf, Nik Hairi Omar, Lee, Kuan Yee
Format: Article
Language:English
Published: Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5020/1/azmi012.pdf
_version_ 1825725468145352704
author Azmi Abdul Manaf,
Nik Hairi Omar,
Lee, Kuan Yee
author_facet Azmi Abdul Manaf,
Nik Hairi Omar,
Lee, Kuan Yee
author_sort Azmi Abdul Manaf,
collection UKM
description Dalam artikel ini, kami menganalisis tiga perkara berkaitan keusahawanan iaitu faktor yang mempengaruhi penglibatan usahawan dalam perniagaan, tahap keuntungan yang diperoleh dan faktor kritikal bagi kejayaan usahawan dalam perniagaan diceburi. Seramai 70 usahawan terlibat dalam kajian ini. Penganalisisan data menunjukkan faktor utama mempengaruhi penglibatan usahawan dalam perniagaan ialah keinginan mencapai kebebasan dan kepuasan, disusuli pelbagai faktor lain seperti membantu menyara keluarga, ingin kaya, cita-cita, ingin berdikari dan tidak suka bekerja makan gaji. Majoriti usahawan yang dikaji dapat digolongkan sebagai usahawan berjaya berdasarkan keuntungan perniagaan dan keupayaan usahawan mengecap keuntungan perniagaan selama lebih dari tiga tahun. Analisis pangkatan menunjukkan kejayaan keusahawanan lebih disumbangkan oleh faktor usia semasa memulakan perniagaan, cara pengurusan rekod dan kawalan kewangan, kemahiran perancangan, kemahiran pemasaran dan tahap pendidikan usahawan itu sendiri. Walau bagaimanapun, korelasi Pearson sehala antara faktor kejayaan dengan tahap purata keuntungan dan purata keuntungan industri mendapati hanya empat faktor dapat dianggap sebagai faktor kritikal atau signifikan kepada kejayaan iaitu pengalaman pengurusan (r=0.312, k<0.05), pengalaman industri (r=0.308, k<0.05), keadaan ekonomi (r=0.265, k<0.05) dan kemahiran perancangan (r=0.251, k<0.05). Kajian menyarankan keempat-empat faktor ini diberi penekanan oleh agensi yang melatih usahawan bagi memastikan bilangan usahawan berjaya dapat ditingkatkan.
first_indexed 2024-03-06T03:55:54Z
format Article
id ukm.eprints-5020
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:55:54Z
publishDate 2012
publisher Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-50202016-12-14T06:37:33Z http://journalarticle.ukm.my/5020/ Faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan Azmi Abdul Manaf, Nik Hairi Omar, Lee, Kuan Yee Dalam artikel ini, kami menganalisis tiga perkara berkaitan keusahawanan iaitu faktor yang mempengaruhi penglibatan usahawan dalam perniagaan, tahap keuntungan yang diperoleh dan faktor kritikal bagi kejayaan usahawan dalam perniagaan diceburi. Seramai 70 usahawan terlibat dalam kajian ini. Penganalisisan data menunjukkan faktor utama mempengaruhi penglibatan usahawan dalam perniagaan ialah keinginan mencapai kebebasan dan kepuasan, disusuli pelbagai faktor lain seperti membantu menyara keluarga, ingin kaya, cita-cita, ingin berdikari dan tidak suka bekerja makan gaji. Majoriti usahawan yang dikaji dapat digolongkan sebagai usahawan berjaya berdasarkan keuntungan perniagaan dan keupayaan usahawan mengecap keuntungan perniagaan selama lebih dari tiga tahun. Analisis pangkatan menunjukkan kejayaan keusahawanan lebih disumbangkan oleh faktor usia semasa memulakan perniagaan, cara pengurusan rekod dan kawalan kewangan, kemahiran perancangan, kemahiran pemasaran dan tahap pendidikan usahawan itu sendiri. Walau bagaimanapun, korelasi Pearson sehala antara faktor kejayaan dengan tahap purata keuntungan dan purata keuntungan industri mendapati hanya empat faktor dapat dianggap sebagai faktor kritikal atau signifikan kepada kejayaan iaitu pengalaman pengurusan (r=0.312, k<0.05), pengalaman industri (r=0.308, k<0.05), keadaan ekonomi (r=0.265, k<0.05) dan kemahiran perancangan (r=0.251, k<0.05). Kajian menyarankan keempat-empat faktor ini diberi penekanan oleh agensi yang melatih usahawan bagi memastikan bilangan usahawan berjaya dapat ditingkatkan. Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5020/1/azmi012.pdf Azmi Abdul Manaf, and Nik Hairi Omar, and Lee, Kuan Yee (2012) Faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 7 (1 (spe). pp. 34-45. ISSN 1823-884x http://pkukmweb.ukm.my/e-bangi/
spellingShingle Azmi Abdul Manaf,
Nik Hairi Omar,
Lee, Kuan Yee
Faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan
title Faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan
title_full Faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan
title_fullStr Faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan
title_full_unstemmed Faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan
title_short Faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan
title_sort faktor kritikal kejayaan usahawan dalam perniagaan
url http://journalarticle.ukm.my/5020/1/azmi012.pdf
work_keys_str_mv AT azmiabdulmanaf faktorkritikalkejayaanusahawandalamperniagaan
AT nikhairiomar faktorkritikalkejayaanusahawandalamperniagaan
AT leekuanyee faktorkritikalkejayaanusahawandalamperniagaan