Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari

Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd Tengku Sembok
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2006
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5037/1/04-Jamaludin.pdf
_version_ 1825725471527010304
author Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd Tengku Sembok,
author_facet Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd Tengku Sembok,
author_sort Azizah Jaafar,
collection UKM
description Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama.
first_indexed 2024-03-06T03:55:57Z
format Article
id ukm.eprints-5037
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:55:57Z
publishDate 2006
publisher Penerbit UKM
record_format dspace
spelling ukm.eprints-50372016-12-14T06:37:36Z http://journalarticle.ukm.my/5037/ Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd Tengku Sembok, Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama. Penerbit UKM 2006 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5037/1/04-Jamaludin.pdf Azizah Jaafar, and Halimah Badioze Zaman, and Tengku Mohd Tengku Sembok, (2006) Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari. Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia, 3 . pp. 89-106. ISSN 1823-0113 http://www.ukm.my/jitm/vol3_2006_89-106.html
spellingShingle Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd Tengku Sembok,
Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_full Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_fullStr Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_full_unstemmed Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_short Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_sort penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik sekolah bestari
url http://journalarticle.ukm.my/5037/1/04-Jamaludin.pdf
work_keys_str_mv AT azizahjaafar penilaiankepenggunaanrekabentukantaramukaperisiankursusmatematiksekolahbestari
AT halimahbadiozezaman penilaiankepenggunaanrekabentukantaramukaperisiankursusmatematiksekolahbestari
AT tengkumohdtengkusembok penilaiankepenggunaanrekabentukantaramukaperisiankursusmatematiksekolahbestari