Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan di kalangan pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. Kajian ini melibatkan seramai 800 responden yang dipilih dari...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nazri Muslim, Abdul Latif Samian
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5482/1/Tahap_Penerimaan_pelajar_terhadap_peruntukan_bahasa_melayu_dalam_perlembagaan_persekituan.pdf
_version_ 1825725561506365440
author Nazri Muslim,
Abdul Latif Samian,
author_facet Nazri Muslim,
Abdul Latif Samian,
author_sort Nazri Muslim,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan di kalangan pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. Kajian ini melibatkan seramai 800 responden yang dipilih dari empat buah IPTA. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang dianalisis menggunakan program SPSS. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min, statistik jadual silang (crosstabulation) dan correlation coefficient digunakan bagi menerangkan latar belakang responden dan menilai tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam perlembagaan. Hasil kajian menunjukkan tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam perlembagaan adalah tinggi secara keseluruhan. Begitu juga, tidak terdapat perbezaan yang ketara tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar mengikut demografi. Namun,dari segi tahap penerimaan terdapat perbezaan yang agak ketara mengikut etnik, agama dan aliran pendidikan. Berdasarkan dapatan kajian, beberapa cadangan telah dikemukakan bagi menangani isu berkaitan dengan peruntukan bahasa Melayu. Seterusnya, kajian ini turut menyumbang kepada bidang ilmu kerana metodologinya berbentuk kuantitatif berbeza dengan kebanyakan kajian sebelum ini yang dilakukan secara kualitatif serta menghasilkan satu instrumen soal selidik untuk kajian selanjutnya.
first_indexed 2024-03-06T03:57:23Z
format Article
id ukm.eprints-5482
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:57:23Z
publishDate 2012
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-54822016-12-14T06:38:35Z http://journalarticle.ukm.my/5482/ Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan Nazri Muslim, Abdul Latif Samian, Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan di kalangan pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. Kajian ini melibatkan seramai 800 responden yang dipilih dari empat buah IPTA. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang dianalisis menggunakan program SPSS. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min, statistik jadual silang (crosstabulation) dan correlation coefficient digunakan bagi menerangkan latar belakang responden dan menilai tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam perlembagaan. Hasil kajian menunjukkan tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam perlembagaan adalah tinggi secara keseluruhan. Begitu juga, tidak terdapat perbezaan yang ketara tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar mengikut demografi. Namun,dari segi tahap penerimaan terdapat perbezaan yang agak ketara mengikut etnik, agama dan aliran pendidikan. Berdasarkan dapatan kajian, beberapa cadangan telah dikemukakan bagi menangani isu berkaitan dengan peruntukan bahasa Melayu. Seterusnya, kajian ini turut menyumbang kepada bidang ilmu kerana metodologinya berbentuk kuantitatif berbeza dengan kebanyakan kajian sebelum ini yang dilakukan secara kualitatif serta menghasilkan satu instrumen soal selidik untuk kajian selanjutnya. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5482/1/Tahap_Penerimaan_pelajar_terhadap_peruntukan_bahasa_melayu_dalam_perlembagaan_persekituan.pdf Nazri Muslim, and Abdul Latif Samian, (2012) Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan. SARI: Jurnal Alam dan Tamadun Melayu, 30 (1). pp. 3-27. ISSN 0127-2721 http://www.sarionline.ukm.my/
spellingShingle Nazri Muslim,
Abdul Latif Samian,
Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan
title Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan
title_full Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan
title_fullStr Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan
title_full_unstemmed Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan
title_short Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan
title_sort tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa melayu dalam perlembagaan persekutuan
url http://journalarticle.ukm.my/5482/1/Tahap_Penerimaan_pelajar_terhadap_peruntukan_bahasa_melayu_dalam_perlembagaan_persekituan.pdf
work_keys_str_mv AT nazrimuslim tahappenerimaanpelajarterhadapperuntukanbahasamelayudalamperlembagaanpersekutuan
AT abdullatifsamian tahappenerimaanpelajarterhadapperuntukanbahasamelayudalamperlembagaanpersekutuan