Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark

Pembangunan sektor pelancongan di Pulau Langkawi boleh disifatkan sebagai sebahagian daripada usaha membina, memperluas dan mempelbagaikan asas ekonomi negara dalam sektor perkhidmatan agar sektor ini menjadi lebih dinamik, progresif dan berdaya maju. Kajian ini bertujuan menganalisis persepsi dan...

詳細記述

書誌詳細
主要な著者: Rosniza Aznie Che Rose, Ahmad Mustaqim, M, Abd Rahim Md Nor, Rosmiza Mohd Zainol, Novel Lyndon, Mohd Azlan Abdullah
フォーマット: 論文
言語:English
出版事項: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2012
オンライン・アクセス:http://journalarticle.ukm.my/5659/1/15.geografia-okt%25202012-azni%2520et%2520al-langkawi-am.pdf
_version_ 1825725606928580608
author Rosniza Aznie Che Rose,
Ahmad Mustaqim, M
Abd Rahim Md Nor,
Rosmiza Mohd Zainol,
Novel Lyndon,
Mohd Azlan Abdullah,
author_facet Rosniza Aznie Che Rose,
Ahmad Mustaqim, M
Abd Rahim Md Nor,
Rosmiza Mohd Zainol,
Novel Lyndon,
Mohd Azlan Abdullah,
author_sort Rosniza Aznie Che Rose,
collection UKM
description Pembangunan sektor pelancongan di Pulau Langkawi boleh disifatkan sebagai sebahagian daripada usaha membina, memperluas dan mempelbagaikan asas ekonomi negara dalam sektor perkhidmatan agar sektor ini menjadi lebih dinamik, progresif dan berdaya maju. Kajian ini bertujuan menganalisis persepsi dan tingkat kepuasan pelancong terhadap kemudahan perkhidmatan yang disediakan oleh agensi pelancongan Bumiputera di kawasan kajian. Lazimnya setiap perkhidmatan yang ditawarkan akan mempengaruhi keputusan pelancong untuk mengadakan lawatan ulangan atau sebaliknya. Kajian dilakukan di pintu masuk utama pulau ini iaitu di terminal jeti, lapangan terbang Langkawi dan sekitar pantai Chenang melalui set soal selidik disediakan kepada pelancong yang bekunjung ke Langkawi. Hasil kajian mendapati harga yang ditawarkan oleh agensi pelancong tidak menyenangkan pelancong yang menggunakan perkhidmatan ini terutama semasa musim perayaan atau cuti umum. Faktor-faktor penyelarasan harga dan pelbagai faktor lain perlu dibuat bagi memastikan bilangan pelancong lebih berpuas hati untuk menggunakan agensi pelancongan ini.
first_indexed 2024-03-06T03:58:05Z
format Article
id ukm.eprints-5659
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:58:05Z
publishDate 2012
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
record_format dspace
spelling ukm.eprints-56592016-12-14T06:39:06Z http://journalarticle.ukm.my/5659/ Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark Rosniza Aznie Che Rose, Ahmad Mustaqim, M Abd Rahim Md Nor, Rosmiza Mohd Zainol, Novel Lyndon, Mohd Azlan Abdullah, Pembangunan sektor pelancongan di Pulau Langkawi boleh disifatkan sebagai sebahagian daripada usaha membina, memperluas dan mempelbagaikan asas ekonomi negara dalam sektor perkhidmatan agar sektor ini menjadi lebih dinamik, progresif dan berdaya maju. Kajian ini bertujuan menganalisis persepsi dan tingkat kepuasan pelancong terhadap kemudahan perkhidmatan yang disediakan oleh agensi pelancongan Bumiputera di kawasan kajian. Lazimnya setiap perkhidmatan yang ditawarkan akan mempengaruhi keputusan pelancong untuk mengadakan lawatan ulangan atau sebaliknya. Kajian dilakukan di pintu masuk utama pulau ini iaitu di terminal jeti, lapangan terbang Langkawi dan sekitar pantai Chenang melalui set soal selidik disediakan kepada pelancong yang bekunjung ke Langkawi. Hasil kajian mendapati harga yang ditawarkan oleh agensi pelancong tidak menyenangkan pelancong yang menggunakan perkhidmatan ini terutama semasa musim perayaan atau cuti umum. Faktor-faktor penyelarasan harga dan pelbagai faktor lain perlu dibuat bagi memastikan bilangan pelancong lebih berpuas hati untuk menggunakan agensi pelancongan ini. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2012-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5659/1/15.geografia-okt%25202012-azni%2520et%2520al-langkawi-am.pdf Rosniza Aznie Che Rose, and Ahmad Mustaqim, M and Abd Rahim Md Nor, and Rosmiza Mohd Zainol, and Novel Lyndon, and Mohd Azlan Abdullah, (2012) Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 8 (7). pp. 147-154. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?
spellingShingle Rosniza Aznie Che Rose,
Ahmad Mustaqim, M
Abd Rahim Md Nor,
Rosmiza Mohd Zainol,
Novel Lyndon,
Mohd Azlan Abdullah,
Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_full Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_fullStr Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_full_unstemmed Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_short Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark
title_sort persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di langkawi geopark
url http://journalarticle.ukm.my/5659/1/15.geografia-okt%25202012-azni%2520et%2520al-langkawi-am.pdf
work_keys_str_mv AT rosnizaazniecherose persepsipelancongterhadapagensipelancongandilangkawigeopark
AT ahmadmustaqimm persepsipelancongterhadapagensipelancongandilangkawigeopark
AT abdrahimmdnor persepsipelancongterhadapagensipelancongandilangkawigeopark
AT rosmizamohdzainol persepsipelancongterhadapagensipelancongandilangkawigeopark
AT novellyndon persepsipelancongterhadapagensipelancongandilangkawigeopark
AT mohdazlanabdullah persepsipelancongterhadapagensipelancongandilangkawigeopark