Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid-murid probim

Kajian ini bertujuan memperoleh dapatan tentang penggunaan multimedia interaktif terhadap kemahiran membaca dalam kalangan murid-murid Program Bimbingan Membaca dan Menulis (PROBIM). Responden kajian terdiri daripada 40 orang murid tingkatan satu di empat buah sekolah menengah di Kedah. Kajian telah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rasid Jamian, Norhashimah Hashim, Shamsudin Othman
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5719/1/46-53%2520Rasid%2520et%2520al.UPM.pdf
_version_ 1796930127388475392
author Abdul Rasid Jamian,
Norhashimah Hashim,
Shamsudin Othman,
author_facet Abdul Rasid Jamian,
Norhashimah Hashim,
Shamsudin Othman,
author_sort Abdul Rasid Jamian,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan memperoleh dapatan tentang penggunaan multimedia interaktif terhadap kemahiran membaca dalam kalangan murid-murid Program Bimbingan Membaca dan Menulis (PROBIM). Responden kajian terdiri daripada 40 orang murid tingkatan satu di empat buah sekolah menengah di Kedah. Kajian telah dijalankan dengan menggunakan soal selidik berskala Likert 5 mata. Soal selidik telah dihantar ke sekolah yang mempunyai murid-murid yang mengikuti PROBIM. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan multimedia interaktif dalam meningkatkan prestasi kemahiran membaca memperoleh min yang positif iaitu 4.03 (SP=.55). Seterusnya dapatan dari segi penggunaan multimedia interaktif membantu mewujudkan iklim pembelajaran yang aktif memperoleh min 4.32 (SP = 46). Di samping itu juga responden menyatakan bahawa multimedia interaktif adalah bahan bantu mengajar yang berkesan memperoleh min 4.24 (SP= .47). Kesimpulannya, menunjukkan bahawa penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran kemahiran membaca amat berkesan dan berjaya mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menyeronokan.
first_indexed 2024-03-06T03:58:15Z
format Article
id ukm.eprints-5719
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T03:58:15Z
publishDate 2012
publisher Penerbit UKM
record_format dspace
spelling ukm.eprints-57192016-12-14T06:39:18Z http://journalarticle.ukm.my/5719/ Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid-murid probim Abdul Rasid Jamian, Norhashimah Hashim, Shamsudin Othman, Kajian ini bertujuan memperoleh dapatan tentang penggunaan multimedia interaktif terhadap kemahiran membaca dalam kalangan murid-murid Program Bimbingan Membaca dan Menulis (PROBIM). Responden kajian terdiri daripada 40 orang murid tingkatan satu di empat buah sekolah menengah di Kedah. Kajian telah dijalankan dengan menggunakan soal selidik berskala Likert 5 mata. Soal selidik telah dihantar ke sekolah yang mempunyai murid-murid yang mengikuti PROBIM. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan multimedia interaktif dalam meningkatkan prestasi kemahiran membaca memperoleh min yang positif iaitu 4.03 (SP=.55). Seterusnya dapatan dari segi penggunaan multimedia interaktif membantu mewujudkan iklim pembelajaran yang aktif memperoleh min 4.32 (SP = 46). Di samping itu juga responden menyatakan bahawa multimedia interaktif adalah bahan bantu mengajar yang berkesan memperoleh min 4.24 (SP= .47). Kesimpulannya, menunjukkan bahawa penggunaan multimedia interaktif dalam pembelajaran kemahiran membaca amat berkesan dan berjaya mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menyeronokan. Penerbit UKM 2012-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5719/1/46-53%2520Rasid%2520et%2520al.UPM.pdf Abdul Rasid Jamian, and Norhashimah Hashim, and Shamsudin Othman, (2012) Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid-murid probim. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (2). pp. 46-53. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
spellingShingle Abdul Rasid Jamian,
Norhashimah Hashim,
Shamsudin Othman,
Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid-murid probim
title Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid-murid probim
title_full Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid-murid probim
title_fullStr Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid-murid probim
title_full_unstemmed Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid-murid probim
title_short Multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid-murid probim
title_sort multimedia interaktif mempertingkatkan pembelajaran kemahiran membaca murid murid probim
url http://journalarticle.ukm.my/5719/1/46-53%2520Rasid%2520et%2520al.UPM.pdf
work_keys_str_mv AT abdulrasidjamian multimediainteraktifmempertingkatkanpembelajarankemahiranmembacamuridmuridprobim
AT norhashimahhashim multimediainteraktifmempertingkatkanpembelajarankemahiranmembacamuridmuridprobim
AT shamsudinothman multimediainteraktifmempertingkatkanpembelajarankemahiranmembacamuridmuridprobim