Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan tingkah laku pembelajaran dalam kalangan 39 orang kanak-kanak yang ditempatkan di sebuah Rumah Kanak-Kanak. Kajian ini menggunakan temubual berstruktur untuk mendapatkan data daripada responden. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suresh Kumar .N Vellymalay
Format: Article
Published: penerbit ukm 2011
_version_ 1825725637104500736
author Suresh Kumar .N Vellymalay,
author_facet Suresh Kumar .N Vellymalay,
author_sort Suresh Kumar .N Vellymalay,
collection UKM
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan tingkah laku pembelajaran dalam kalangan 39 orang kanak-kanak yang ditempatkan di sebuah Rumah Kanak-Kanak. Kajian ini menggunakan temubual berstruktur untuk mendapatkan data daripada responden. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak yang ditempatkan di Rumah Kanak-kanak memaparkan sikap dan tingkahlaku yang negatif dalam pelbagai aspek pembelajaran disekolah.Ketiadaan aspirasi kendiri yang positif dalam kalangan kanak-kanak menyebabkan mereka kurang berminat dalam pendidikan dan sering mengabaikan pelbagai peluang yang ada untuk mengarap ilmu pembelajaran yang berkesan disekolah.
first_indexed 2024-03-06T03:58:32Z
format Article
id ukm.eprints-5796
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
last_indexed 2024-03-06T03:58:32Z
publishDate 2011
publisher penerbit ukm
record_format dspace
spelling ukm.eprints-57962013-01-04T09:01:18Z http://journalarticle.ukm.my/5796/ Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak Suresh Kumar .N Vellymalay, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan tingkah laku pembelajaran dalam kalangan 39 orang kanak-kanak yang ditempatkan di sebuah Rumah Kanak-Kanak. Kajian ini menggunakan temubual berstruktur untuk mendapatkan data daripada responden. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak yang ditempatkan di Rumah Kanak-kanak memaparkan sikap dan tingkahlaku yang negatif dalam pelbagai aspek pembelajaran disekolah.Ketiadaan aspirasi kendiri yang positif dalam kalangan kanak-kanak menyebabkan mereka kurang berminat dalam pendidikan dan sering mengabaikan pelbagai peluang yang ada untuk mengarap ilmu pembelajaran yang berkesan disekolah. penerbit ukm 2011-11 Article PeerReviewed Suresh Kumar .N Vellymalay, (2011) Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Malaysia, 36 (2). pp. 25-32. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/indexbm.html
spellingShingle Suresh Kumar .N Vellymalay,
Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_full Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_fullStr Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_full_unstemmed Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_short Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
title_sort sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah satu kajian kes dirumah kanak kanak
work_keys_str_mv AT sureshkumarnvellymalay sikapdantingkahlakuremajaterhadappembelajarandisekolahsatukajiankesdirumahkanakkanak