Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan tingkah laku pembelajaran dalam kalangan 39 orang kanak-kanak yang ditempatkan di sebuah Rumah Kanak-Kanak. Kajian ini menggunakan temubual berstruktur untuk mendapatkan data daripada responden. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
penerbit ukm
2011
|
_version_ | 1825725637104500736 |
---|---|
author | Suresh Kumar .N Vellymalay, |
author_facet | Suresh Kumar .N Vellymalay, |
author_sort | Suresh Kumar .N Vellymalay, |
collection | UKM |
description | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan tingkah laku pembelajaran dalam kalangan 39 orang kanak-kanak yang ditempatkan di sebuah Rumah Kanak-Kanak. Kajian ini menggunakan temubual berstruktur untuk mendapatkan data daripada responden. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak yang ditempatkan di Rumah Kanak-kanak memaparkan sikap dan tingkahlaku yang negatif dalam pelbagai aspek pembelajaran disekolah.Ketiadaan aspirasi kendiri yang positif dalam kalangan kanak-kanak menyebabkan mereka kurang berminat dalam pendidikan dan sering mengabaikan pelbagai peluang yang ada untuk mengarap ilmu pembelajaran yang berkesan disekolah. |
first_indexed | 2024-03-06T03:58:32Z |
format | Article |
id | ukm.eprints-5796 |
institution | Universiti Kebangsaan Malaysia |
last_indexed | 2024-03-06T03:58:32Z |
publishDate | 2011 |
publisher | penerbit ukm |
record_format | dspace |
spelling | ukm.eprints-57962013-01-04T09:01:18Z http://journalarticle.ukm.my/5796/ Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak Suresh Kumar .N Vellymalay, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sikap dan tingkah laku pembelajaran dalam kalangan 39 orang kanak-kanak yang ditempatkan di sebuah Rumah Kanak-Kanak. Kajian ini menggunakan temubual berstruktur untuk mendapatkan data daripada responden. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak yang ditempatkan di Rumah Kanak-kanak memaparkan sikap dan tingkahlaku yang negatif dalam pelbagai aspek pembelajaran disekolah.Ketiadaan aspirasi kendiri yang positif dalam kalangan kanak-kanak menyebabkan mereka kurang berminat dalam pendidikan dan sering mengabaikan pelbagai peluang yang ada untuk mengarap ilmu pembelajaran yang berkesan disekolah. penerbit ukm 2011-11 Article PeerReviewed Suresh Kumar .N Vellymalay, (2011) Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Malaysia, 36 (2). pp. 25-32. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/indexbm.html |
spellingShingle | Suresh Kumar .N Vellymalay, Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak |
title | Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak |
title_full | Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak |
title_fullStr | Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak |
title_full_unstemmed | Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak |
title_short | Sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah: satu kajian kes dirumah kanak-kanak |
title_sort | sikap dan tingkah laku remaja terhadap pembelajaran di sekolah satu kajian kes dirumah kanak kanak |
work_keys_str_mv | AT sureshkumarnvellymalay sikapdantingkahlakuremajaterhadappembelajarandisekolahsatukajiankesdirumahkanakkanak |