Definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar Melayu

Miopia pada kebiasaannya didefinisi sebagai sfera setara ≥ -0.50 D dalam banyak kajian yang dilaporkan. Namun demikian tidak banyak laporan berkaitan kesensitifan dan kekhususan definisi miopia yang dipilih apabila penyelidik melaporkan prevalen dan taburan miopia dalam populasi yang dikaji. Objekti...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saadah Mohamed Akhir, Norhani Mohidin, Norliza Md Fadzil, Rokiah Omar
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6278/1/07_Saadah_Mohamed_Akhir.pdf
_version_ 1796930256727179264
author Saadah Mohamed Akhir,
Norhani Mohidin,
Norliza Md Fadzil,
Rokiah Omar,
author_facet Saadah Mohamed Akhir,
Norhani Mohidin,
Norliza Md Fadzil,
Rokiah Omar,
author_sort Saadah Mohamed Akhir,
collection UKM
description Miopia pada kebiasaannya didefinisi sebagai sfera setara ≥ -0.50 D dalam banyak kajian yang dilaporkan. Namun demikian tidak banyak laporan berkaitan kesensitifan dan kekhususan definisi miopia yang dipilih apabila penyelidik melaporkan prevalen dan taburan miopia dalam populasi yang dikaji. Objektif kajian ini adalah membezakan kesensitifan and kekhususan setiap definisi miopia yang dipilih, iaitu -0.50 D, -0.75 D dan -1.00 D dan untuk mengenal pasti kebolehan definisi tersebut meramalkan ralat refraksi miopia pada akuiti penglihatan kurang daripada log MAR 0.3 (6/12) dalam kalangan pelajar Melayu. Seramai 866 orang pelajar Melayu berumur antara 7-10 tahun mengambil bahagian dalam penyelidikan ini. Akuiti penglihatan diukur menggunakan carta log MAR dan ralat refraksi diukur menggunakan retinoskopi tanpa sikloplegia. Keputusan kami menunjukkan kesensitifan dan kekhususan definisi miopia yang dipilih iaitu ≥ -0.50 D adalah 54.5% dan 97.8%, untuk definisi miopia ≥ - 0.75 D adalah 71.1% and 97.5% dan untuk definisi miopia ≥ -1.00 D adalah 83.3% dan 97.2%. Luas lengkok ROC untuk setiap definisi miopia -0.50 D, -0.75 D dan -1.00 D ialah 0.676, 0.839 and 0.957. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan definisi optimum miopia untuk pelajar sekolah Melayu berumur antara 7-10 tahun ialah ≥ -1.00 D, dengan menggunakan kaedah retinoskopi tanpa sikloplegia. Definisi ini boleh mengenal pasti 95.7% pelajar mempunyai akuiti penglihatan kurang daripada log MAR 0.3 dan ia mempunyai gabungan kesensitifan (83.9%) dan kekhususan (95.7%) terbaik.
first_indexed 2024-03-06T04:00:15Z
format Article
id ukm.eprints-6278
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:00:15Z
publishDate 2013
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-62782016-12-14T06:40:43Z http://journalarticle.ukm.my/6278/ Definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar Melayu Saadah Mohamed Akhir, Norhani Mohidin, Norliza Md Fadzil, Rokiah Omar, Miopia pada kebiasaannya didefinisi sebagai sfera setara ≥ -0.50 D dalam banyak kajian yang dilaporkan. Namun demikian tidak banyak laporan berkaitan kesensitifan dan kekhususan definisi miopia yang dipilih apabila penyelidik melaporkan prevalen dan taburan miopia dalam populasi yang dikaji. Objektif kajian ini adalah membezakan kesensitifan and kekhususan setiap definisi miopia yang dipilih, iaitu -0.50 D, -0.75 D dan -1.00 D dan untuk mengenal pasti kebolehan definisi tersebut meramalkan ralat refraksi miopia pada akuiti penglihatan kurang daripada log MAR 0.3 (6/12) dalam kalangan pelajar Melayu. Seramai 866 orang pelajar Melayu berumur antara 7-10 tahun mengambil bahagian dalam penyelidikan ini. Akuiti penglihatan diukur menggunakan carta log MAR dan ralat refraksi diukur menggunakan retinoskopi tanpa sikloplegia. Keputusan kami menunjukkan kesensitifan dan kekhususan definisi miopia yang dipilih iaitu ≥ -0.50 D adalah 54.5% dan 97.8%, untuk definisi miopia ≥ - 0.75 D adalah 71.1% and 97.5% dan untuk definisi miopia ≥ -1.00 D adalah 83.3% dan 97.2%. Luas lengkok ROC untuk setiap definisi miopia -0.50 D, -0.75 D dan -1.00 D ialah 0.676, 0.839 and 0.957. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan definisi optimum miopia untuk pelajar sekolah Melayu berumur antara 7-10 tahun ialah ≥ -1.00 D, dengan menggunakan kaedah retinoskopi tanpa sikloplegia. Definisi ini boleh mengenal pasti 95.7% pelajar mempunyai akuiti penglihatan kurang daripada log MAR 0.3 dan ia mempunyai gabungan kesensitifan (83.9%) dan kekhususan (95.7%) terbaik. Universiti Kebangsaan Malaysia 2013-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6278/1/07_Saadah_Mohamed_Akhir.pdf Saadah Mohamed Akhir, and Norhani Mohidin, and Norliza Md Fadzil, and Rokiah Omar, (2013) Definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar Melayu. Sains Malaysiana, 42 (6). pp. 753-758. ISSN 0126-6039 http://www.ukm.my/jsm/
spellingShingle Saadah Mohamed Akhir,
Norhani Mohidin,
Norliza Md Fadzil,
Rokiah Omar,
Definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar Melayu
title Definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar Melayu
title_full Definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar Melayu
title_fullStr Definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar Melayu
title_full_unstemmed Definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar Melayu
title_short Definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar Melayu
title_sort definisi miopia menggunakan retinoskopi tanpa sikoplegia dalam kalangan pelajar melayu
url http://journalarticle.ukm.my/6278/1/07_Saadah_Mohamed_Akhir.pdf
work_keys_str_mv AT saadahmohamedakhir definisimiopiamenggunakanretinoskopitanpasikoplegiadalamkalanganpelajarmelayu
AT norhanimohidin definisimiopiamenggunakanretinoskopitanpasikoplegiadalamkalanganpelajarmelayu
AT norlizamdfadzil definisimiopiamenggunakanretinoskopitanpasikoplegiadalamkalanganpelajarmelayu
AT rokiahomar definisimiopiamenggunakanretinoskopitanpasikoplegiadalamkalanganpelajarmelayu