Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu

Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kekangan yang menghalang pelajar asing untuk bertutur dalam Bahasa Melayu. Data diperoleh berdasarkan temu bual yang dilakukan terhadap 10 orang responden yang terdiri daripada pensyarah di institusi pengajian tinggi awam dan swasta.Data dianalisis berdasa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siti Saniah Abu Bakar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6371/1/52-60__Saniah.UPSI.pdf
_version_ 1825725769627729920
author Siti Saniah Abu Bakar,
author_facet Siti Saniah Abu Bakar,
author_sort Siti Saniah Abu Bakar,
collection UKM
description Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kekangan yang menghalang pelajar asing untuk bertutur dalam Bahasa Melayu. Data diperoleh berdasarkan temu bual yang dilakukan terhadap 10 orang responden yang terdiri daripada pensyarah di institusi pengajian tinggi awam dan swasta.Data dianalisis berdasarkan kaedah kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan kekangan yang menghalang pelajar asing untuk bertutur dalam Bahasa Melayu dapat dibahagikan kepada faktor pelajar, tenaga pengajar,program latihan dan perseki taran.Kekangan yang dihadapi oleh pelajar asing ini memerlukan teknik dan kaedah susulan daripada tenaga pengajar sendiri dalam usaha menangani setiap kekangan yang dihadapi oleh pelajar. : kemahiran bertutur, Bahasa Melayu sebagai bahasa asing, kekangan, pelajar asing
first_indexed 2024-03-06T04:00:36Z
format Article
id ukm.eprints-6371
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:00:36Z
publishDate 2013
publisher Penerbit UKM
record_format dspace
spelling ukm.eprints-63712016-12-14T06:40:59Z http://journalarticle.ukm.my/6371/ Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu Siti Saniah Abu Bakar, Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti kekangan yang menghalang pelajar asing untuk bertutur dalam Bahasa Melayu. Data diperoleh berdasarkan temu bual yang dilakukan terhadap 10 orang responden yang terdiri daripada pensyarah di institusi pengajian tinggi awam dan swasta.Data dianalisis berdasarkan kaedah kualitatif. Dapatan kajian menunjukkan kekangan yang menghalang pelajar asing untuk bertutur dalam Bahasa Melayu dapat dibahagikan kepada faktor pelajar, tenaga pengajar,program latihan dan perseki taran.Kekangan yang dihadapi oleh pelajar asing ini memerlukan teknik dan kaedah susulan daripada tenaga pengajar sendiri dalam usaha menangani setiap kekangan yang dihadapi oleh pelajar. : kemahiran bertutur, Bahasa Melayu sebagai bahasa asing, kekangan, pelajar asing Penerbit UKM 2013-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6371/1/52-60__Saniah.UPSI.pdf Siti Saniah Abu Bakar, (2013) Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 3 (1). pp. 52-60. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/current.aspx
spellingShingle Siti Saniah Abu Bakar,
Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu
title Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu
title_full Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu
title_fullStr Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu
title_short Kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur Bahasa Melayu
title_sort kekangan pelajar asing dalam menggunakan kemahiran bertutur bahasa melayu
url http://journalarticle.ukm.my/6371/1/52-60__Saniah.UPSI.pdf
work_keys_str_mv AT sitisaniahabubakar kekanganpelajarasingdalammenggunakankemahiranbertuturbahasamelayu