Mencabar ideologi maskulin: wanita dan saka dalam filem seram di Malaysia

Masyarakat Melayu melihat saka sebagai jin yang dipelihara dari zaman nenek moyang untuk melindungi keluarga atau membantu mereka membuat kerja-kerja berat. Saka kemudian diturunkan kepada waris yang lebih muda yang ada pertalian darah dengan pemilik asal saka terbabit seperti anak dan cucu. Pelbaga...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azlina Asaari, Jamaluddin Aziz
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysian 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6424/1/V29_1_113-126.pdf
_version_ 1825725783547576320
author Azlina Asaari,
Jamaluddin Aziz,
author_facet Azlina Asaari,
Jamaluddin Aziz,
author_sort Azlina Asaari,
collection UKM
description Masyarakat Melayu melihat saka sebagai jin yang dipelihara dari zaman nenek moyang untuk melindungi keluarga atau membantu mereka membuat kerja-kerja berat. Saka kemudian diturunkan kepada waris yang lebih muda yang ada pertalian darah dengan pemilik asal saka terbabit seperti anak dan cucu. Pelbagai kajian telah dibuat berkenaan dengan watak wanita dalam filem seram di Malaysia, namun masih kurang yang menekankan kepada hubungan watak wanita dan saka. Justeru, artikel ini akan meneliti watak wanita dan saka dalam dua filem seram di Malaysia iaitu filem Suhaimi Baba Waris Jari Hantu (2007) dan filem Ahmad Idham Senjakala (2011). Dengan menggunakan teori feminis psikoanalisis terutamanya konsep Abjection yang diketengahkan oleh Julia Kristeva (1982), kaedah analisis tekstual akan diguna pakai untuk mencari makna dan ideologi yang lahir dari pembinaan hubungan antara wanita dan saka.
first_indexed 2024-03-06T04:00:50Z
format Article
id ukm.eprints-6424
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:00:50Z
publishDate 2013
publisher Universiti Kebangsaan Malaysian
record_format dspace
spelling ukm.eprints-64242016-12-14T06:41:07Z http://journalarticle.ukm.my/6424/ Mencabar ideologi maskulin: wanita dan saka dalam filem seram di Malaysia Azlina Asaari, Jamaluddin Aziz, Masyarakat Melayu melihat saka sebagai jin yang dipelihara dari zaman nenek moyang untuk melindungi keluarga atau membantu mereka membuat kerja-kerja berat. Saka kemudian diturunkan kepada waris yang lebih muda yang ada pertalian darah dengan pemilik asal saka terbabit seperti anak dan cucu. Pelbagai kajian telah dibuat berkenaan dengan watak wanita dalam filem seram di Malaysia, namun masih kurang yang menekankan kepada hubungan watak wanita dan saka. Justeru, artikel ini akan meneliti watak wanita dan saka dalam dua filem seram di Malaysia iaitu filem Suhaimi Baba Waris Jari Hantu (2007) dan filem Ahmad Idham Senjakala (2011). Dengan menggunakan teori feminis psikoanalisis terutamanya konsep Abjection yang diketengahkan oleh Julia Kristeva (1982), kaedah analisis tekstual akan diguna pakai untuk mencari makna dan ideologi yang lahir dari pembinaan hubungan antara wanita dan saka. Universiti Kebangsaan Malaysian 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6424/1/V29_1_113-126.pdf Azlina Asaari, and Jamaluddin Aziz, (2013) Mencabar ideologi maskulin: wanita dan saka dalam filem seram di Malaysia. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 29 (1). pp. 113-126. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom/
spellingShingle Azlina Asaari,
Jamaluddin Aziz,
Mencabar ideologi maskulin: wanita dan saka dalam filem seram di Malaysia
title Mencabar ideologi maskulin: wanita dan saka dalam filem seram di Malaysia
title_full Mencabar ideologi maskulin: wanita dan saka dalam filem seram di Malaysia
title_fullStr Mencabar ideologi maskulin: wanita dan saka dalam filem seram di Malaysia
title_full_unstemmed Mencabar ideologi maskulin: wanita dan saka dalam filem seram di Malaysia
title_short Mencabar ideologi maskulin: wanita dan saka dalam filem seram di Malaysia
title_sort mencabar ideologi maskulin wanita dan saka dalam filem seram di malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/6424/1/V29_1_113-126.pdf
work_keys_str_mv AT azlinaasaari mencabarideologimaskulinwanitadansakadalamfilemseramdimalaysia
AT jamaluddinaziz mencabarideologimaskulinwanitadansakadalamfilemseramdimalaysia