Pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok Kementerian Kesihatan Malaysia

Tabiat merokok dalam kalangan remaja pada hari ini begitu membimbangkan semua pihak. Malah remaja yang merokok bukan sahaja membabitkan remaja lelaki bahkan kini sudah menular dalam kalangan remaja perempuan di negara ini. Terdapat kempen-kempen anti merokok telah dilaksanakan oleh kerajaan mahupun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Daing Diana Maarof, Mohd Nizam Osman
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysian 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6428/1/V29_1_179-198.pdf
_version_ 1796930292768833536
author Daing Diana Maarof,
Mohd Nizam Osman,
author_facet Daing Diana Maarof,
Mohd Nizam Osman,
author_sort Daing Diana Maarof,
collection UKM
description Tabiat merokok dalam kalangan remaja pada hari ini begitu membimbangkan semua pihak. Malah remaja yang merokok bukan sahaja membabitkan remaja lelaki bahkan kini sudah menular dalam kalangan remaja perempuan di negara ini. Terdapat kempen-kempen anti merokok telah dilaksanakan oleh kerajaan mahupun badan bukan kerajaan bagi membendung masalah ini. Namun kempen ini dikatakan gagal. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor-faktor pengaruh sosial yang mempengaruhi remaja merokok dan hubungannya dengan kesan-kesan kempen Tak Nak merokok terhadap remaja. Seramai 382 orang responden yang terdiri daripada remaja lelaki dan perempuan yang berumur 12 hingga 21 tahun yang berada di sekitar Kuala Lumpur telah terlibat dalam kajian ini. Kaedah kuantitatif menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen utama. Data yang telah dikutip dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif (kekerapan, peratusan,min dan sisihan piawai dan statistik inferensi (korelasi pearson). Kajian ini mendapati faktor pengaruh sosial seperti rakan sebaya, keluarga dan diri sendiri mempengaruhi remaja untuk merokok dan hasil kajian ini juga mendapati antaranya terdapat hubungan yang negatif tetapi signifikan antara pengaruh rakan sebaya dengan kesan kempen terhadap kognitif.
first_indexed 2024-03-06T04:00:50Z
format Article
id ukm.eprints-6428
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:00:50Z
publishDate 2013
publisher Universiti Kebangsaan Malaysian
record_format dspace
spelling ukm.eprints-64282016-12-14T06:41:08Z http://journalarticle.ukm.my/6428/ Pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok Kementerian Kesihatan Malaysia Daing Diana Maarof, Mohd Nizam Osman, Tabiat merokok dalam kalangan remaja pada hari ini begitu membimbangkan semua pihak. Malah remaja yang merokok bukan sahaja membabitkan remaja lelaki bahkan kini sudah menular dalam kalangan remaja perempuan di negara ini. Terdapat kempen-kempen anti merokok telah dilaksanakan oleh kerajaan mahupun badan bukan kerajaan bagi membendung masalah ini. Namun kempen ini dikatakan gagal. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor-faktor pengaruh sosial yang mempengaruhi remaja merokok dan hubungannya dengan kesan-kesan kempen Tak Nak merokok terhadap remaja. Seramai 382 orang responden yang terdiri daripada remaja lelaki dan perempuan yang berumur 12 hingga 21 tahun yang berada di sekitar Kuala Lumpur telah terlibat dalam kajian ini. Kaedah kuantitatif menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen utama. Data yang telah dikutip dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif (kekerapan, peratusan,min dan sisihan piawai dan statistik inferensi (korelasi pearson). Kajian ini mendapati faktor pengaruh sosial seperti rakan sebaya, keluarga dan diri sendiri mempengaruhi remaja untuk merokok dan hasil kajian ini juga mendapati antaranya terdapat hubungan yang negatif tetapi signifikan antara pengaruh rakan sebaya dengan kesan kempen terhadap kognitif. Universiti Kebangsaan Malaysian 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6428/1/V29_1_179-198.pdf Daing Diana Maarof, and Mohd Nizam Osman, (2013) Pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok Kementerian Kesihatan Malaysia. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 29 (1). pp. 179-198. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom/
spellingShingle Daing Diana Maarof,
Mohd Nizam Osman,
Pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok Kementerian Kesihatan Malaysia
title Pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok Kementerian Kesihatan Malaysia
title_full Pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok Kementerian Kesihatan Malaysia
title_fullStr Pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok Kementerian Kesihatan Malaysia
title_full_unstemmed Pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok Kementerian Kesihatan Malaysia
title_short Pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok Kementerian Kesihatan Malaysia
title_sort pengaruh faktor sosial kesan kempen media tak nak merokok kementerian kesihatan malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/6428/1/V29_1_179-198.pdf
work_keys_str_mv AT daingdianamaarof pengaruhfaktorsosialkesankempenmediataknakmerokokkementeriankesihatanmalaysia
AT mohdnizamosman pengaruhfaktorsosialkesankempenmediataknakmerokokkementeriankesihatanmalaysia