Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”

Kepercayaan ibu terhadap mitos atau tanggapan salah tentang penyusuan susu ibu didapati mempengaruhi penerimaan mereka untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk membentuk satu bahan pendidikan dalam bentuk risalah yang bertajuk “Panduan penyusuan susu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sameeha Mohd Jamil, Chi Yee, Ngew
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2013
Subjects:
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6615/1/3452-7650-1-SM.pdf
_version_ 1796930337463336960
author Sameeha Mohd Jamil,
Chi Yee, Ngew
author_facet Sameeha Mohd Jamil,
Chi Yee, Ngew
author_sort Sameeha Mohd Jamil,
collection UKM
description Kepercayaan ibu terhadap mitos atau tanggapan salah tentang penyusuan susu ibu didapati mempengaruhi penerimaan mereka untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk membentuk satu bahan pendidikan dalam bentuk risalah yang bertajuk “Panduan penyusuan susu ibu: Fakta vs mitos”. Kajian ini melibatkan tiga fasa; fasa I ialah tinjauan dan penilaian keperluan penyusuan susu ibu; fasa II ialah pembentukan bahan pendidikan bercetak dan fasa III ialah evaluasi proses bahan pendidikan bahan bercetak terhadap 41 orang ibu mengandung yang berbangsa Melayu. Seramai 41 orang subjek terlibat dalam fasa III melalui pengiraan saiz sampel kajian dengan program G*Power digunakan dan power kajian ialah 0.8. Dalam fasa III, borang soal selidik pengetahuan pra ujian telah diberikan kepada subjek untuk menilai tahap pengetahuan mereka mengenai penyusuan susu ibu dan borang tersebut dikumpulkan dengan serta-merta selepas dilengkapi. Subjek tersebut diberi masa seminggu untuk membaca dan memahami risalah yang disediakan dan seterusnya menjawab borang soal selidik pengetahuan pos ujian beserta dengan borang penilaian risalah. Dalam fasa III, kajian mendapati kesemua subjek (100.0%) memahami isi kandungan risalah. Manakala 95.1% (n = 39) subjek berpendapat gambar adalah penting untuk menjadikan bahan pendidikan bercetak lebih menarik dan sebanyak 75.6% (n = 31) subjek menyatakan bahawa gambar yang disertakan dalam risalah yang diberi adalah menarik. Majoriti subjek (97.0%) mempunyai keinginan untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif selepas membaca risalah yang diberi. Didapati bahawa min peratus skor pengetahuan subjek kajian meningkat secara signifikan (p < 0.001) daripada 83.1 ± 13.1% semasa pra ujian kepada 94.3 ± 6.7% semasa pos ujian dengan t=5.58 dan saiz kesan yang besar, d = 1.13. Secara kesimpulannya, keputusan menunjukkan bahan pendidikan bercetak yang telah dibentuk mendapat respon penilaian positif dan berkesan dalam meningkatkan tahap pengetahuan ibu mengandung mengenai penyusuan susu ibu. Sehubungan dengan ini, risalah yang dibentuk boleh digunakan sebagai alat pengajaran semasa mendidik ibu mengandung mengenai penyusuan susu ibu.
first_indexed 2024-03-06T04:01:33Z
format Article
id ukm.eprints-6615
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:01:33Z
publishDate 2013
publisher penerbit ukm
record_format dspace
spelling ukm.eprints-66152016-12-14T06:41:42Z http://journalarticle.ukm.my/6615/ Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos” Sameeha Mohd Jamil, Chi Yee, Ngew RA Public aspects of medicine Kepercayaan ibu terhadap mitos atau tanggapan salah tentang penyusuan susu ibu didapati mempengaruhi penerimaan mereka untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk membentuk satu bahan pendidikan dalam bentuk risalah yang bertajuk “Panduan penyusuan susu ibu: Fakta vs mitos”. Kajian ini melibatkan tiga fasa; fasa I ialah tinjauan dan penilaian keperluan penyusuan susu ibu; fasa II ialah pembentukan bahan pendidikan bercetak dan fasa III ialah evaluasi proses bahan pendidikan bahan bercetak terhadap 41 orang ibu mengandung yang berbangsa Melayu. Seramai 41 orang subjek terlibat dalam fasa III melalui pengiraan saiz sampel kajian dengan program G*Power digunakan dan power kajian ialah 0.8. Dalam fasa III, borang soal selidik pengetahuan pra ujian telah diberikan kepada subjek untuk menilai tahap pengetahuan mereka mengenai penyusuan susu ibu dan borang tersebut dikumpulkan dengan serta-merta selepas dilengkapi. Subjek tersebut diberi masa seminggu untuk membaca dan memahami risalah yang disediakan dan seterusnya menjawab borang soal selidik pengetahuan pos ujian beserta dengan borang penilaian risalah. Dalam fasa III, kajian mendapati kesemua subjek (100.0%) memahami isi kandungan risalah. Manakala 95.1% (n = 39) subjek berpendapat gambar adalah penting untuk menjadikan bahan pendidikan bercetak lebih menarik dan sebanyak 75.6% (n = 31) subjek menyatakan bahawa gambar yang disertakan dalam risalah yang diberi adalah menarik. Majoriti subjek (97.0%) mempunyai keinginan untuk menyusui bayi mereka secara eksklusif selepas membaca risalah yang diberi. Didapati bahawa min peratus skor pengetahuan subjek kajian meningkat secara signifikan (p < 0.001) daripada 83.1 ± 13.1% semasa pra ujian kepada 94.3 ± 6.7% semasa pos ujian dengan t=5.58 dan saiz kesan yang besar, d = 1.13. Secara kesimpulannya, keputusan menunjukkan bahan pendidikan bercetak yang telah dibentuk mendapat respon penilaian positif dan berkesan dalam meningkatkan tahap pengetahuan ibu mengandung mengenai penyusuan susu ibu. Sehubungan dengan ini, risalah yang dibentuk boleh digunakan sebagai alat pengajaran semasa mendidik ibu mengandung mengenai penyusuan susu ibu. penerbit ukm 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6615/1/3452-7650-1-SM.pdf Sameeha Mohd Jamil, and Chi Yee, Ngew (2013) Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia, 11 (1). pp. 55-61. ISSN 1675-8161 http://ejournal.ukm.my/jskm/
spellingShingle RA Public aspects of medicine
Sameeha Mohd Jamil,
Chi Yee, Ngew
Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_full Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_fullStr Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_full_unstemmed Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_short Pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk “Panduan Penyusuan Susu Ibu: fakta vs mitos”
title_sort pembentukan dan penilaian bahan pendidikan bercetak bertajuk panduan penyusuan susu ibu fakta vs mitos
topic RA Public aspects of medicine
url http://journalarticle.ukm.my/6615/1/3452-7650-1-SM.pdf
work_keys_str_mv AT sameehamohdjamil pembentukandanpenilaianbahanpendidikanbercetakbertajukpanduanpenyusuansusuibufaktavsmitos
AT chiyeengew pembentukandanpenilaianbahanpendidikanbercetakbertajukpanduanpenyusuansusuibufaktavsmitos