Jati diri kebangsaan dalam falsafah Pendidikan Islam
Artikel ini bertujuan untuk membincangkan konsep jati diri kebangsaan dalam Falsafah Pendidikan Islam melalui sistem pendidikan di sekolah. Ia juga akan mengupas asas-asas utama jati diri kebangsaan yang berkait dengan perspektif Islam. Artikel ini memfokuskan hasil tinjauan literatur yang menjelask...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6765/1/29-84-1-SM.pdf |
Summary: | Artikel ini bertujuan untuk membincangkan konsep jati diri kebangsaan dalam Falsafah Pendidikan Islam melalui sistem pendidikan di sekolah. Ia juga akan mengupas asas-asas utama jati diri kebangsaan yang berkait dengan perspektif Islam. Artikel ini memfokuskan hasil tinjauan literatur yang menjelaskan maksud jati diri kebangsaan untuk mendapatkangambaran menyeluruh tentang konsep ini. Perbincangan ini mendapati terdapat dua dimensi yang berbeza dalam memahami jati diri kebangsaan iaitu dimensi acuan pendidikan yang berasaskan ideologi negara, dimensi perspektif Islam yang melihat kebangsaan sebagai satu aspek di dalamnya kerana Islam bersifat ummah. Namun dimensi yang difokuskan dalam kajian ini ialah dari sudut sistem pendidikan yang bakal membentuk seseorang pelajar di peringkat menengah dan seterusnya. |
---|