Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e

Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ros Ayu Abdullah, Mohd Lazim Abdullah, Wan Salihin Wong Abdullah, Mohd Rashid Ab Hamid
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6890/1/jqma-9-2-paper1.pdf
_version_ 1796930405494947840
author Ros Ayu Abdullah,
Mohd Lazim Abdullah,
Wan Salihin Wong Abdullah,
Mohd Rashid Ab Hamid,
author_facet Ros Ayu Abdullah,
Mohd Lazim Abdullah,
Wan Salihin Wong Abdullah,
Mohd Rashid Ab Hamid,
author_sort Ros Ayu Abdullah,
collection UKM
description Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan.
first_indexed 2024-03-06T04:02:40Z
format Article
id ukm.eprints-6890
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:02:40Z
publishDate 2013
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-68902016-12-14T06:42:29Z http://journalarticle.ukm.my/6890/ Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e Ros Ayu Abdullah, Mohd Lazim Abdullah, Wan Salihin Wong Abdullah, Mohd Rashid Ab Hamid, Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6890/1/jqma-9-2-paper1.pdf Ros Ayu Abdullah, and Mohd Lazim Abdullah, and Wan Salihin Wong Abdullah, and Mohd Rashid Ab Hamid, (2013) Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e. Journal of Quality Measurement and Analysis, 9 (2). pp. 1-10. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/index.html
spellingShingle Ros Ayu Abdullah,
Mohd Lazim Abdullah,
Wan Salihin Wong Abdullah,
Mohd Rashid Ab Hamid,
Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_full Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_fullStr Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_full_unstemmed Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_short Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_sort pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran e
url http://journalarticle.ukm.my/6890/1/jqma-9-2-paper1.pdf
work_keys_str_mv AT rosayuabdullah pengesahaninstrumenpenerimaanpembelajarane
AT mohdlazimabdullah pengesahaninstrumenpenerimaanpembelajarane
AT wansalihinwongabdullah pengesahaninstrumenpenerimaanpembelajarane
AT mohdrashidabhamid pengesahaninstrumenpenerimaanpembelajarane