Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit

Kajian ini mengkaji hubungan antara imej, tanggungjawab sosial korporat (CSR), kualiti hubungan dan kesetiaan dalam kalangan pelanggan barangan runcit. Bagi mencapai objektif kajian, sebanyak 191 set soal selidik telah diedarkan menggunakan kaedah persampelan mudah kepada pelajar sebuah universiti a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nor Asiah Omar, Rohani Yusof, Muhamad Azrin Nazri
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6993/1/4993-13960-1-PB.pdf
_version_ 1825725922078097408
author Nor Asiah Omar,
Rohani Yusof,
Muhamad Azrin Nazri,
author_facet Nor Asiah Omar,
Rohani Yusof,
Muhamad Azrin Nazri,
author_sort Nor Asiah Omar,
collection UKM
description Kajian ini mengkaji hubungan antara imej, tanggungjawab sosial korporat (CSR), kualiti hubungan dan kesetiaan dalam kalangan pelanggan barangan runcit. Bagi mencapai objektif kajian, sebanyak 191 set soal selidik telah diedarkan menggunakan kaedah persampelan mudah kepada pelajar sebuah universiti awam di Selangor. Dengan menggunakan AMOS, keputusan analisis menunjukkan imej dan CSR mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan kualiti hubungan. Kajian ini juga mendapati bahawa kualiti hubungan mempunyai hubungan yang positif dengan kesetiaan dalam kalangan pelanggan barangan runcit. Sementara itu, imej dan CSR tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan kesetiaan. Kertas ini turut membincangkan limitasi kajian dan cadangan untuk kajian susulan.
first_indexed 2024-03-06T04:03:02Z
format Article
id ukm.eprints-6993
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:03:02Z
publishDate 2013
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-69932016-12-14T06:42:48Z http://journalarticle.ukm.my/6993/ Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit Nor Asiah Omar, Rohani Yusof, Muhamad Azrin Nazri, Kajian ini mengkaji hubungan antara imej, tanggungjawab sosial korporat (CSR), kualiti hubungan dan kesetiaan dalam kalangan pelanggan barangan runcit. Bagi mencapai objektif kajian, sebanyak 191 set soal selidik telah diedarkan menggunakan kaedah persampelan mudah kepada pelajar sebuah universiti awam di Selangor. Dengan menggunakan AMOS, keputusan analisis menunjukkan imej dan CSR mempunyai hubungan positif yang signifikan dengan kualiti hubungan. Kajian ini juga mendapati bahawa kualiti hubungan mempunyai hubungan yang positif dengan kesetiaan dalam kalangan pelanggan barangan runcit. Sementara itu, imej dan CSR tidak mempunyai hubungan yang signifikan dengan kesetiaan. Kertas ini turut membincangkan limitasi kajian dan cadangan untuk kajian susulan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6993/1/4993-13960-1-PB.pdf Nor Asiah Omar, and Rohani Yusof, and Muhamad Azrin Nazri, (2013) Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit. Jurnal Pengurusan, 39 . pp. 151-167. ISSN 0127-2713 http://ejournal.ukm.my/pengurusan/index
spellingShingle Nor Asiah Omar,
Rohani Yusof,
Muhamad Azrin Nazri,
Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit
title Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit
title_full Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit
title_fullStr Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit
title_full_unstemmed Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit
title_short Meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit
title_sort meneliti kesan tanggungjawab sosial korporat dan imej terhadap kesetiaan pelanggan dalam kalangan pembeli barangan runcit
url http://journalarticle.ukm.my/6993/1/4993-13960-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT norasiahomar menelitikesantanggungjawabsosialkorporatdanimejterhadapkesetiaanpelanggandalamkalanganpembelibaranganruncit
AT rohaniyusof menelitikesantanggungjawabsosialkorporatdanimejterhadapkesetiaanpelanggandalamkalanganpembelibaranganruncit
AT muhamadazrinnazri menelitikesantanggungjawabsosialkorporatdanimejterhadapkesetiaanpelanggandalamkalanganpembelibaranganruncit