Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam

Artikel ini membincangkan pandangan pelajar tentang keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kurikulum analisa penyata kewangan dalam kursus pengurusan kewangan, keusahawanan dan pengurusan strategik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia. Lazimnya pendekatan pengajaran d...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad Raflis Che Omar, Abdullah Sanusi Othman, Suraiya Ishak, Jumaat Abd Moen, Mohd Rizal Palil, Mohamad Abdul Hamid, Mohd Fauzi Mohd Jani
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7134/1/9.geografia-apr2014-suraiya_et_al1-edkatam.pdf
_version_ 1796930474430431232
author Ahmad Raflis Che Omar,
Abdullah Sanusi Othman,
Suraiya Ishak,
Jumaat Abd Moen,
Mohd Rizal Palil,
Mohamad Abdul Hamid,
Mohd Fauzi Mohd Jani,
author_facet Ahmad Raflis Che Omar,
Abdullah Sanusi Othman,
Suraiya Ishak,
Jumaat Abd Moen,
Mohd Rizal Palil,
Mohamad Abdul Hamid,
Mohd Fauzi Mohd Jani,
author_sort Ahmad Raflis Che Omar,
collection UKM
description Artikel ini membincangkan pandangan pelajar tentang keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kurikulum analisa penyata kewangan dalam kursus pengurusan kewangan, keusahawanan dan pengurusan strategik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia. Lazimnya pendekatan pengajaran dan pembelajaran analisa penyata kewangan dilaksanakan oleh pensyarah dan pelajar secara tradisional yang berpandukan laporan kewangan yang dipetik daripada buku teks utama kursus. Namun keberkesanan teknik ini dianggap kurang memuaskan di mana pelajar tidak didedahkan dengan penyata kewangan sebenar syarikat dan masih menggunakan pendekatan “kira dan semak” yang tidak menarik. Sebaliknya, perkembangan teknologi maklumat memungkinkan analisa penyata kewangan dilaksanakan menggunakan perisian khas dan mengambil kira maklumat kewangan sebenar syarikat. Artikel ini melaporkan hasil tinjauan terhadap pandangan pelajar yang telah dan sedang mempelajari topik analisa penyata kewangan. Dapatan kajian menunjukkan wujud kelemahan ketara dalam aspek perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran serta intrepretasi maklumat kewangan bersandarkan kaedah tradisional. Para responden sepakat bahawa perisian analisa berkomputer perlu digunakan bagi memudahkan pelajar menguasai kurikulum berkenaan dengan berkesan berdasarkan penggunaan maklumat penyata kewangan syarikat yang sebenar.
first_indexed 2024-03-06T04:03:33Z
format Article
id ukm.eprints-7134
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:03:33Z
publishDate 2014
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
record_format dspace
spelling ukm.eprints-71342016-12-14T06:43:11Z http://journalarticle.ukm.my/7134/ Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam Ahmad Raflis Che Omar, Abdullah Sanusi Othman, Suraiya Ishak, Jumaat Abd Moen, Mohd Rizal Palil, Mohamad Abdul Hamid, Mohd Fauzi Mohd Jani, Artikel ini membincangkan pandangan pelajar tentang keberkesanan pendekatan pengajaran dan pembelajaran kurikulum analisa penyata kewangan dalam kursus pengurusan kewangan, keusahawanan dan pengurusan strategik di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di Malaysia. Lazimnya pendekatan pengajaran dan pembelajaran analisa penyata kewangan dilaksanakan oleh pensyarah dan pelajar secara tradisional yang berpandukan laporan kewangan yang dipetik daripada buku teks utama kursus. Namun keberkesanan teknik ini dianggap kurang memuaskan di mana pelajar tidak didedahkan dengan penyata kewangan sebenar syarikat dan masih menggunakan pendekatan “kira dan semak” yang tidak menarik. Sebaliknya, perkembangan teknologi maklumat memungkinkan analisa penyata kewangan dilaksanakan menggunakan perisian khas dan mengambil kira maklumat kewangan sebenar syarikat. Artikel ini melaporkan hasil tinjauan terhadap pandangan pelajar yang telah dan sedang mempelajari topik analisa penyata kewangan. Dapatan kajian menunjukkan wujud kelemahan ketara dalam aspek perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran serta intrepretasi maklumat kewangan bersandarkan kaedah tradisional. Para responden sepakat bahawa perisian analisa berkomputer perlu digunakan bagi memudahkan pelajar menguasai kurikulum berkenaan dengan berkesan berdasarkan penggunaan maklumat penyata kewangan syarikat yang sebenar. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2014-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7134/1/9.geografia-apr2014-suraiya_et_al1-edkatam.pdf Ahmad Raflis Che Omar, and Abdullah Sanusi Othman, and Suraiya Ishak, and Jumaat Abd Moen, and Mohd Rizal Palil, and Mohamad Abdul Hamid, and Mohd Fauzi Mohd Jani, (2014) Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 10 (2). pp. 104-114. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php
spellingShingle Ahmad Raflis Che Omar,
Abdullah Sanusi Othman,
Suraiya Ishak,
Jumaat Abd Moen,
Mohd Rizal Palil,
Mohamad Abdul Hamid,
Mohd Fauzi Mohd Jani,
Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_full Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_fullStr Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_full_unstemmed Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_short Mengasuh bakal usahawan Malaysia: Penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di Institusi Pengajian Tinggi Awam
title_sort mengasuh bakal usahawan malaysia penentu keberkesanan pembelajaran kewangan di institusi pengajian tinggi awam
url http://journalarticle.ukm.my/7134/1/9.geografia-apr2014-suraiya_et_al1-edkatam.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadraflischeomar mengasuhbakalusahawanmalaysiapenentukeberkesananpembelajarankewangandiinstitusipengajiantinggiawam
AT abdullahsanusiothman mengasuhbakalusahawanmalaysiapenentukeberkesananpembelajarankewangandiinstitusipengajiantinggiawam
AT suraiyaishak mengasuhbakalusahawanmalaysiapenentukeberkesananpembelajarankewangandiinstitusipengajiantinggiawam
AT jumaatabdmoen mengasuhbakalusahawanmalaysiapenentukeberkesananpembelajarankewangandiinstitusipengajiantinggiawam
AT mohdrizalpalil mengasuhbakalusahawanmalaysiapenentukeberkesananpembelajarankewangandiinstitusipengajiantinggiawam
AT mohamadabdulhamid mengasuhbakalusahawanmalaysiapenentukeberkesananpembelajarankewangandiinstitusipengajiantinggiawam
AT mohdfauzimohdjani mengasuhbakalusahawanmalaysiapenentukeberkesananpembelajarankewangandiinstitusipengajiantinggiawam