Perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial : keperluan kepada model

Media sosial berpotensi menyemarak pembelajaran menerusi aktiviti perkongsian perkongsian kerana memboleh maklumat dicapai dengan mudah dan pantas dengan jangkauan tanpa had. Selaras dengan anjakan paradigma dalam pendekatan pembelajaran dan pengajaran yang semakin berpusat kepada pelajar, institu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zawiyah Mohammad Yusof, Zuhri Arafah Zulkifli
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7923/1/6832-19269-1-PB.pdf
_version_ 1796930659459006464
author Zawiyah Mohammad Yusof,
Zuhri Arafah Zulkifli,
author_facet Zawiyah Mohammad Yusof,
Zuhri Arafah Zulkifli,
author_sort Zawiyah Mohammad Yusof,
collection UKM
description Media sosial berpotensi menyemarak pembelajaran menerusi aktiviti perkongsian perkongsian kerana memboleh maklumat dicapai dengan mudah dan pantas dengan jangkauan tanpa had. Selaras dengan anjakan paradigma dalam pendekatan pembelajaran dan pengajaran yang semakin berpusat kepada pelajar, institusi pengajian tinggi di Malaysia semakin memanfaat penggunaan e-pembelajaran. Bagaimanapun e-pembelajaran mempunyai kekangan yang tersendiri seperti tidak menggalak perkembangan idea dan penghasilan pengetahuan baharu, berkongsi dan memindah pengetahuan selain daripada hanya berupakan sistem pengurusan pembelajaran yang menumpu kepada hubungan satu hala. Masalah sedemikian dapat di atasi melalui penggunaan media sosial khususnya Facebook Group. Justeru, kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan setiap faktor yang memberi kesan signifikan ke atas tingkah laku penggunaan Facebook Group bagi berkongsi pengetahuan untuk tujuan pembelajaran dan mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada tingkah laku penggunaan media sosial tersebut. Sebuah model tingkah laku akhirnya dibangun. Kajian ini adalah kajian deskriptif berbentuk tinjauan yang mengguna pendekatan kuantitatif. Sampel kajian terdiri daripada 134 pelajar yang mengikuti program Kejuruteraan Elektrik, Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Mara kerana program yang ditawar menghendaki pelajar mengguna Facebook Group melibatkan seramai 134 orang. Soal selidik diguna sebagai instrumen pengumpulan data yang diedar secara dalam talian. Data dianalisis mengguna perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) dan Analysis of Moment Structure (AMOS) versi 20. Analisis deskriptif melibatkan demografi responden (jantina, umur, semester pengajian, e-mel, pengguna FG dan alat mengguna FG) melalui teknik taburan kekerapan dan peratusan. Structural Equation Modeling (SEM) pula diguna bagi menguji model yang dibina berdasarkan hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan FG adalah sesuai untuk tujuan berkongsi pengetahuan selain daripada merapat hubungan di antara pengajar dan pelajar.
first_indexed 2024-03-06T04:06:22Z
format Article
id ukm.eprints-7923
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:06:22Z
publishDate 2014
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-79232016-12-14T06:45:39Z http://journalarticle.ukm.my/7923/ Perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial : keperluan kepada model Zawiyah Mohammad Yusof, Zuhri Arafah Zulkifli, Media sosial berpotensi menyemarak pembelajaran menerusi aktiviti perkongsian perkongsian kerana memboleh maklumat dicapai dengan mudah dan pantas dengan jangkauan tanpa had. Selaras dengan anjakan paradigma dalam pendekatan pembelajaran dan pengajaran yang semakin berpusat kepada pelajar, institusi pengajian tinggi di Malaysia semakin memanfaat penggunaan e-pembelajaran. Bagaimanapun e-pembelajaran mempunyai kekangan yang tersendiri seperti tidak menggalak perkembangan idea dan penghasilan pengetahuan baharu, berkongsi dan memindah pengetahuan selain daripada hanya berupakan sistem pengurusan pembelajaran yang menumpu kepada hubungan satu hala. Masalah sedemikian dapat di atasi melalui penggunaan media sosial khususnya Facebook Group. Justeru, kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan setiap faktor yang memberi kesan signifikan ke atas tingkah laku penggunaan Facebook Group bagi berkongsi pengetahuan untuk tujuan pembelajaran dan mengenal pasti faktor yang menyumbang kepada tingkah laku penggunaan media sosial tersebut. Sebuah model tingkah laku akhirnya dibangun. Kajian ini adalah kajian deskriptif berbentuk tinjauan yang mengguna pendekatan kuantitatif. Sampel kajian terdiri daripada 134 pelajar yang mengikuti program Kejuruteraan Elektrik, Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Mara kerana program yang ditawar menghendaki pelajar mengguna Facebook Group melibatkan seramai 134 orang. Soal selidik diguna sebagai instrumen pengumpulan data yang diedar secara dalam talian. Data dianalisis mengguna perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) dan Analysis of Moment Structure (AMOS) versi 20. Analisis deskriptif melibatkan demografi responden (jantina, umur, semester pengajian, e-mel, pengguna FG dan alat mengguna FG) melalui teknik taburan kekerapan dan peratusan. Structural Equation Modeling (SEM) pula diguna bagi menguji model yang dibina berdasarkan hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan FG adalah sesuai untuk tujuan berkongsi pengetahuan selain daripada merapat hubungan di antara pengajar dan pelajar. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7923/1/6832-19269-1-PB.pdf Zawiyah Mohammad Yusof, and Zuhri Arafah Zulkifli, (2014) Perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial : keperluan kepada model. Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia, 3 (2). pp. 47-61. ISSN 2289-2192 http://www.ftsm.ukm.my/apjitm/
spellingShingle Zawiyah Mohammad Yusof,
Zuhri Arafah Zulkifli,
Perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial : keperluan kepada model
title Perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial : keperluan kepada model
title_full Perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial : keperluan kepada model
title_fullStr Perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial : keperluan kepada model
title_full_unstemmed Perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial : keperluan kepada model
title_short Perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial : keperluan kepada model
title_sort perkongsian pengetahuan bagi tujuan pembelajaran mengguna media sosial keperluan kepada model
url http://journalarticle.ukm.my/7923/1/6832-19269-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT zawiyahmohammadyusof perkongsianpengetahuanbagitujuanpembelajaranmenggunamediasosialkeperluankepadamodel
AT zuhriarafahzulkifli perkongsianpengetahuanbagitujuanpembelajaranmenggunamediasosialkeperluankepadamodel