Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu

Kajian ini, memberi tumpuan dalam aplikasi penggunaan strategi pembelajaran melalui projek multimedia menerusi penceritaan digital dalam membantu pelajar menguasai kemahiran menganalisis novel bahasa Melayu tingkatan tiga. Reka bentuk kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rafiza Abdul Razak
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7995/1/5RAFIZA.pdf
_version_ 1825726156774572032
author Rafiza Abdul Razak,
author_facet Rafiza Abdul Razak,
author_sort Rafiza Abdul Razak,
collection UKM
description Kajian ini, memberi tumpuan dalam aplikasi penggunaan strategi pembelajaran melalui projek multimedia menerusi penceritaan digital dalam membantu pelajar menguasai kemahiran menganalisis novel bahasa Melayu tingkatan tiga. Reka bentuk kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu kaedah temu bual semi-struktur dan bukti dokumen. Hasil kajian mendapati pembelajaran berasaskan projek multimedia dalam menghasilkan penceritaan digital multimedia dapat memotivasikan pelajar, mewujudkan pembelajaran yang bermakna, meningkatkan pemahaman dan pencapaian serta kreativiti pelajar. Justeru, hasil kajian ini menyokong pendekatan teknologi penceritaan digital sememangnya sesuai digunakan untuk meningkatkan pemahaman P&P Komsas Bahasa Melayu.
first_indexed 2024-03-06T04:06:35Z
format Article
id ukm.eprints-7995
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:06:35Z
publishDate 2013
publisher penerbit ukm
record_format dspace
spelling ukm.eprints-79952016-12-14T06:45:53Z http://journalarticle.ukm.my/7995/ Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu Rafiza Abdul Razak, Kajian ini, memberi tumpuan dalam aplikasi penggunaan strategi pembelajaran melalui projek multimedia menerusi penceritaan digital dalam membantu pelajar menguasai kemahiran menganalisis novel bahasa Melayu tingkatan tiga. Reka bentuk kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu kaedah temu bual semi-struktur dan bukti dokumen. Hasil kajian mendapati pembelajaran berasaskan projek multimedia dalam menghasilkan penceritaan digital multimedia dapat memotivasikan pelajar, mewujudkan pembelajaran yang bermakna, meningkatkan pemahaman dan pencapaian serta kreativiti pelajar. Justeru, hasil kajian ini menyokong pendekatan teknologi penceritaan digital sememangnya sesuai digunakan untuk meningkatkan pemahaman P&P Komsas Bahasa Melayu. penerbit ukm 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7995/1/5RAFIZA.pdf Rafiza Abdul Razak, (2013) Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Malaysia, 38 (1). pp. 53-64. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/index.html
spellingShingle Rafiza Abdul Razak,
Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu
title Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu
title_full Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu
title_fullStr Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu
title_full_unstemmed Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu
title_short Pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa Melayu
title_sort pembelajaran berasaskan penghasilan penceritaan digital multimedia bagi menganalisis novel bahasa melayu
url http://journalarticle.ukm.my/7995/1/5RAFIZA.pdf
work_keys_str_mv AT rafizaabdulrazak pembelajaranberasaskanpenghasilanpenceritaandigitalmultimediabagimenganalisisnovelbahasamelayu