Penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur

Kajian ini telah dijalankan untuk menilai keberkesanan penggunaan wasap silika, abu sekam padi dan batu kapur sebagai bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur. Satu sampel campuran kitar semula sejuk setempat terdiri daripada 75% turapan asfalt kitar semula y...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Asmah Hamim, Nur Izzi. Md. Yusoff
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Kejuruteraan ,UKM,Bangi. 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8004/1/305-380-1-PB.pdf
_version_ 1825726162453659648
author Asmah Hamim,
Nur Izzi. Md. Yusoff,
author_facet Asmah Hamim,
Nur Izzi. Md. Yusoff,
author_sort Asmah Hamim,
collection UKM
description Kajian ini telah dijalankan untuk menilai keberkesanan penggunaan wasap silika, abu sekam padi dan batu kapur sebagai bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur. Satu sampel campuran kitar semula sejuk setempat terdiri daripada 75% turapan asfalt kitar semula yang diambil di tapak, 25% batuan hancur dan 5.05% air. Campuran asfalt yang mengandungi 1.5% simen (daripada jumlah berat sampel) telah dijadikan sebagai sampel piawai. Manakala sampel-sampel ujikaji masing-masing dicampurkan dengan wasap silika, abu sekam padi dan batu kapur pada kadar 1, 3, 5, 7 dan 9%. Lima ujikaji yang berbeza; iaitu ujikaji pemadatan menggunakan kaedah tukul penggetar, ujikaji Kestabilan dan Aliran Marshall, ujikaji mampatan tak terkurung, ujikaji modulus kekuatan tegangan tak terus dan ujikaji rayapan statik telah dijalankan. Didapati bahawa kesemua bahan penstabil menunjukkan keputusan yang tidak sejajar berbanding dengan sampel yang dicampurkan dengan 1.5% simen. Penggunaan campuran abu sekam padi sebanyak 7% didapati mempunyai potensi sebagai bahan penstabil kerana mempunyai kekuatan dan daya menahan beban yang lebih tinggi serta kerintangan terhadap rayapan yang lebih baik berbanding dengan campuran wasap silika dan batu kapur. Keputusan ujikaji juga mendapati bahawa kandungan optimum bagi wasap silika dan batu kapur masing-masing ialah sebanyak 7% dan 3% diperlukan untuk menghasilkan satu campuran kitar semula sejuk setempat yang baik.
first_indexed 2024-03-06T04:06:40Z
format Article
id ukm.eprints-8004
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:06:40Z
publishDate 2013
publisher Fakulti Kejuruteraan ,UKM,Bangi.
record_format dspace
spelling ukm.eprints-80042016-12-14T06:45:54Z http://journalarticle.ukm.my/8004/ Penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur Asmah Hamim, Nur Izzi. Md. Yusoff, Kajian ini telah dijalankan untuk menilai keberkesanan penggunaan wasap silika, abu sekam padi dan batu kapur sebagai bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur. Satu sampel campuran kitar semula sejuk setempat terdiri daripada 75% turapan asfalt kitar semula yang diambil di tapak, 25% batuan hancur dan 5.05% air. Campuran asfalt yang mengandungi 1.5% simen (daripada jumlah berat sampel) telah dijadikan sebagai sampel piawai. Manakala sampel-sampel ujikaji masing-masing dicampurkan dengan wasap silika, abu sekam padi dan batu kapur pada kadar 1, 3, 5, 7 dan 9%. Lima ujikaji yang berbeza; iaitu ujikaji pemadatan menggunakan kaedah tukul penggetar, ujikaji Kestabilan dan Aliran Marshall, ujikaji mampatan tak terkurung, ujikaji modulus kekuatan tegangan tak terus dan ujikaji rayapan statik telah dijalankan. Didapati bahawa kesemua bahan penstabil menunjukkan keputusan yang tidak sejajar berbanding dengan sampel yang dicampurkan dengan 1.5% simen. Penggunaan campuran abu sekam padi sebanyak 7% didapati mempunyai potensi sebagai bahan penstabil kerana mempunyai kekuatan dan daya menahan beban yang lebih tinggi serta kerintangan terhadap rayapan yang lebih baik berbanding dengan campuran wasap silika dan batu kapur. Keputusan ujikaji juga mendapati bahawa kandungan optimum bagi wasap silika dan batu kapur masing-masing ialah sebanyak 7% dan 3% diperlukan untuk menghasilkan satu campuran kitar semula sejuk setempat yang baik. Fakulti Kejuruteraan ,UKM,Bangi. 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8004/1/305-380-1-PB.pdf Asmah Hamim, and Nur Izzi. Md. Yusoff, (2013) Penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur. Jurnal Kejuruteraan, 25 . pp. 1-9. ISSN 0128-0198 http://www.ukm.my/jkukm/index.php/jkukm/index
spellingShingle Asmah Hamim,
Nur Izzi. Md. Yusoff,
Penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur
title Penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur
title_full Penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur
title_fullStr Penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur
title_full_unstemmed Penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur
title_short Penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur
title_sort penggunaan bahan penstabil dalam kitar semula sejuk setempat turapan jalan raya boleh lentur
url http://journalarticle.ukm.my/8004/1/305-380-1-PB.pdf
work_keys_str_mv AT asmahhamim penggunaanbahanpenstabildalamkitarsemulasejuksetempatturapanjalanrayabolehlentur
AT nurizzimdyusoff penggunaanbahanpenstabildalamkitarsemulasejuksetempatturapanjalanrayabolehlentur