Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia

Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pemb...

Celý popis

Podrobná bibliografie
Hlavní autoři: Zaizul Ab. Rahman, Indriaty Ismail, Khaidzir Ismail
Médium: Článek
Jazyk:English
Vydáno: Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
On-line přístup:http://journalarticle.ukm.my/8202/1/71-385-2-PB.pdf
Popis
Shrnutí:Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pembangunan insan seimbang dalam pengajian agama dalam kalangan pelajar-pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor-faktor yang menyumbangkan terhadap pembangunan insan seimbang pengajian agama (PISPA) berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun. Kajian ini juga telah menjanakan ciri-ciri insan seimbang Pengajian Agama berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun yang seharusnya menjadi hasil akhir model kajian.