Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia

Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pemb...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zaizul Ab. Rahman, Indriaty Ismail, Khaidzir Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8202/1/71-385-2-PB.pdf
_version_ 1825726206212833280
author Zaizul Ab. Rahman,
Indriaty Ismail,
Khaidzir Ismail,
author_facet Zaizul Ab. Rahman,
Indriaty Ismail,
Khaidzir Ismail,
author_sort Zaizul Ab. Rahman,
collection UKM
description Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pembangunan insan seimbang dalam pengajian agama dalam kalangan pelajar-pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor-faktor yang menyumbangkan terhadap pembangunan insan seimbang pengajian agama (PISPA) berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun. Kajian ini juga telah menjanakan ciri-ciri insan seimbang Pengajian Agama berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun yang seharusnya menjadi hasil akhir model kajian.
first_indexed 2024-03-06T04:07:20Z
format Article
id ukm.eprints-8202
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:07:20Z
publishDate 2014
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-82022016-12-14T06:46:32Z http://journalarticle.ukm.my/8202/ Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia Zaizul Ab. Rahman, Indriaty Ismail, Khaidzir Ismail, Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pembangunan insan seimbang dalam pengajian agama dalam kalangan pelajar-pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor-faktor yang menyumbangkan terhadap pembangunan insan seimbang pengajian agama (PISPA) berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun. Kajian ini juga telah menjanakan ciri-ciri insan seimbang Pengajian Agama berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun yang seharusnya menjadi hasil akhir model kajian. Universiti Kebangsaan Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8202/1/71-385-2-PB.pdf Zaizul Ab. Rahman, and Indriaty Ismail, and Khaidzir Ismail, (2014) Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Al-Hikmah, 6 (2). pp. 43-52. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index
spellingShingle Zaizul Ab. Rahman,
Indriaty Ismail,
Khaidzir Ismail,
Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_fullStr Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full_unstemmed Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_short Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_sort strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama pispa berdasarkan teori perubahan sosial ibn khaldun dalam pengajian agama di universiti kebangsaan malaysia
url http://journalarticle.ukm.my/8202/1/71-385-2-PB.pdf
work_keys_str_mv AT zaizulabrahman strategimodelpembangunaninsanseimbangpengajianagamapispaberdasarkanteoriperubahansosialibnkhaldundalampengajianagamadiuniversitikebangsaanmalaysia
AT indriatyismail strategimodelpembangunaninsanseimbangpengajianagamapispaberdasarkanteoriperubahansosialibnkhaldundalampengajianagamadiuniversitikebangsaanmalaysia
AT khaidzirismail strategimodelpembangunaninsanseimbangpengajianagamapispaberdasarkanteoriperubahansosialibnkhaldundalampengajianagamadiuniversitikebangsaanmalaysia