Keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah: kajian kes di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang, Selangor Darul Ehsan

Suhu persekitaran yang tinggi serta jumlah penghuni yang padat di dalam sesebuah premis seperti bilik darjah mampu mendatangkan rasa tidak selesa serta mengganggu proses pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengukur perubahan parameter cuaca dan menilai persepsi sensasi terma pelajar serta tur...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sofian Mohd Daud, Shaharuddin Ahmad, Noorazuan Md. Hashim, Yusniza Mahamad Yusoff
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9208/1/3xx.geografia-april15-sofian-edam.pdf
_version_ 1796930938611957760
author Sofian Mohd Daud,
Shaharuddin Ahmad,
Noorazuan Md. Hashim,
Yusniza Mahamad Yusoff,
author_facet Sofian Mohd Daud,
Shaharuddin Ahmad,
Noorazuan Md. Hashim,
Yusniza Mahamad Yusoff,
author_sort Sofian Mohd Daud,
collection UKM
description Suhu persekitaran yang tinggi serta jumlah penghuni yang padat di dalam sesebuah premis seperti bilik darjah mampu mendatangkan rasa tidak selesa serta mengganggu proses pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengukur perubahan parameter cuaca dan menilai persepsi sensasi terma pelajar serta turut melibatkan pengukuran tahap keselesaan terma pelajar melalui penilaian Model Jangkaan Min Pilihan (PMV) dan Indeks Jangkaan Peratusan Ketidakpuasan (PPD). Perubahan parameter cuaca diukur menggunakan alatan thermal comfort multistation, manakala parameter personal dan penilaian subjektif persepsi sensasi terma diperolehi dengan menggunakan borang soalselidik. Hasil kajian mendapati suhu persekitaran agak tinggi iaitu 33°C sekitar pukul 2.00 petang dan pergerakan angin yang perlahan telah mewujudkan bahangan di dalam bilik darjah. Di samping itu, melalui undian sensasi terma, kajian mendapati 52% pelajar merasakan bahawa keselesaan terma tidak dicapai. Purata Pilihan Sensasi Terma (Min TSV) yang dicatatkan pada nilai 1.47 jelas menunjukkan bahawa pelajar merasakan suhu di dalam bilik darjah berada antara julat sedikit panas dan sederhana panas. Pelajar lelaki dilihat lebih ramai berada di zon selesa dengan jumlah sebanyak 32%, berbanding pelajar perempuan yang hanya16% sahaja. Pengkelasan nilai PMV mengikut zon waktu mendapati bahawa hanya waktu pagi sahaja yang memberi perbezaan yang ketara antara kedua-dua gender berbanding dengan waktu tengah hari dan petang kerana selepas pukul 12.00 tengah hari, perbezaan yang wujud adalah sangat kecil. Hampir 75% responden inginkan suhu yang lebih rendah serta tidak selesa dengan bahangan suhu yang dialami. Oleh yang demikian, inisiatif tambahan dalam usaha menyederhanakan suhu persekitaran di dalam bilik darjah ini perlu diberi perhatian. Selain itu, jumlah pelajar bagi setiap bilik perlu diberi perhatian agar tidak terlalu padat supaya proses pembelajaran dapat berjalan dalam suasana yang lebih kondusif.
first_indexed 2024-03-06T04:10:41Z
format Article
id ukm.eprints-9208
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:10:41Z
publishDate 2015
publisher Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
record_format dspace
spelling ukm.eprints-92082016-12-14T06:49:18Z http://journalarticle.ukm.my/9208/ Keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah: kajian kes di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang, Selangor Darul Ehsan Sofian Mohd Daud, Shaharuddin Ahmad, Noorazuan Md. Hashim, Yusniza Mahamad Yusoff, Suhu persekitaran yang tinggi serta jumlah penghuni yang padat di dalam sesebuah premis seperti bilik darjah mampu mendatangkan rasa tidak selesa serta mengganggu proses pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengukur perubahan parameter cuaca dan menilai persepsi sensasi terma pelajar serta turut melibatkan pengukuran tahap keselesaan terma pelajar melalui penilaian Model Jangkaan Min Pilihan (PMV) dan Indeks Jangkaan Peratusan Ketidakpuasan (PPD). Perubahan parameter cuaca diukur menggunakan alatan thermal comfort multistation, manakala parameter personal dan penilaian subjektif persepsi sensasi terma diperolehi dengan menggunakan borang soalselidik. Hasil kajian mendapati suhu persekitaran agak tinggi iaitu 33°C sekitar pukul 2.00 petang dan pergerakan angin yang perlahan telah mewujudkan bahangan di dalam bilik darjah. Di samping itu, melalui undian sensasi terma, kajian mendapati 52% pelajar merasakan bahawa keselesaan terma tidak dicapai. Purata Pilihan Sensasi Terma (Min TSV) yang dicatatkan pada nilai 1.47 jelas menunjukkan bahawa pelajar merasakan suhu di dalam bilik darjah berada antara julat sedikit panas dan sederhana panas. Pelajar lelaki dilihat lebih ramai berada di zon selesa dengan jumlah sebanyak 32%, berbanding pelajar perempuan yang hanya16% sahaja. Pengkelasan nilai PMV mengikut zon waktu mendapati bahawa hanya waktu pagi sahaja yang memberi perbezaan yang ketara antara kedua-dua gender berbanding dengan waktu tengah hari dan petang kerana selepas pukul 12.00 tengah hari, perbezaan yang wujud adalah sangat kecil. Hampir 75% responden inginkan suhu yang lebih rendah serta tidak selesa dengan bahangan suhu yang dialami. Oleh yang demikian, inisiatif tambahan dalam usaha menyederhanakan suhu persekitaran di dalam bilik darjah ini perlu diberi perhatian. Selain itu, jumlah pelajar bagi setiap bilik perlu diberi perhatian agar tidak terlalu padat supaya proses pembelajaran dapat berjalan dalam suasana yang lebih kondusif. Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9208/1/3xx.geografia-april15-sofian-edam.pdf Sofian Mohd Daud, and Shaharuddin Ahmad, and Noorazuan Md. Hashim, and Yusniza Mahamad Yusoff, (2015) Keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah: kajian kes di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang, Selangor Darul Ehsan. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 11 (4). pp. 24-38. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=4&ver=loc
spellingShingle Sofian Mohd Daud,
Shaharuddin Ahmad,
Noorazuan Md. Hashim,
Yusniza Mahamad Yusoff,
Keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah: kajian kes di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang, Selangor Darul Ehsan
title Keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah: kajian kes di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang, Selangor Darul Ehsan
title_full Keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah: kajian kes di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang, Selangor Darul Ehsan
title_fullStr Keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah: kajian kes di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang, Selangor Darul Ehsan
title_full_unstemmed Keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah: kajian kes di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang, Selangor Darul Ehsan
title_short Keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah: kajian kes di Sekolah Agama Menengah Tinggi Sultan Hisamuddin, Klang, Selangor Darul Ehsan
title_sort keselesaan terma pelajar dalam bilik darjah kajian kes di sekolah agama menengah tinggi sultan hisamuddin klang selangor darul ehsan
url http://journalarticle.ukm.my/9208/1/3xx.geografia-april15-sofian-edam.pdf
work_keys_str_mv AT sofianmohddaud keselesaantermapelajardalambilikdarjahkajiankesdisekolahagamamenengahtinggisultanhisamuddinklangselangordarulehsan
AT shaharuddinahmad keselesaantermapelajardalambilikdarjahkajiankesdisekolahagamamenengahtinggisultanhisamuddinklangselangordarulehsan
AT noorazuanmdhashim keselesaantermapelajardalambilikdarjahkajiankesdisekolahagamamenengahtinggisultanhisamuddinklangselangordarulehsan
AT yusnizamahamadyusoff keselesaantermapelajardalambilikdarjahkajiankesdisekolahagamamenengahtinggisultanhisamuddinklangselangordarulehsan