Analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di Malaysia : kajian kes di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang

Kecederaan akibat daripada kemalangan jalan raya merupakan antara pembunuh utama di dunia selepas penyakit kronik seperti penyakit jantung, strok, jangkitan paru-paru dan kesukaran pernafasan. Di Malaysia, jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya telah meningkat sebanyak 70% .Kajian ini mengan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wan Muhammad Taufik Wan Hussin, Tarmiji Masron
Format: Article
Language:English
Published: School of Social, Development and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9777/1/11x.geografia-dec15-wanmtaufik-edkatam.pdf
_version_ 1796931059944783872
author Wan Muhammad Taufik Wan Hussin,
Tarmiji Masron,
author_facet Wan Muhammad Taufik Wan Hussin,
Tarmiji Masron,
author_sort Wan Muhammad Taufik Wan Hussin,
collection UKM
description Kecederaan akibat daripada kemalangan jalan raya merupakan antara pembunuh utama di dunia selepas penyakit kronik seperti penyakit jantung, strok, jangkitan paru-paru dan kesukaran pernafasan. Di Malaysia, jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya telah meningkat sebanyak 70% .Kajian ini menganalisis kemalangan maut bagi semua jenis kenderaan di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang berdasarkan data kemalangan maut bagi tempoh tiga tahun 2011-2013. Ia juga menganalisis trend serta taburan dan corak keruangan kemalangan maut dengan bantuan perisian Sistem Maklumat Geografi (GIS). Data dianalisis dengan menggunakan kaedah purata kejiranan terdekat (ANN). Hasil kajian mendapati kadar kemalangan maut di daerah Timur Laut bagi tahun 2011, 2012 dan 2013 adalah tinggi (masing-masing 90, 88 dan 91 kes). Trend menunjukkan bahawa kadar kemalangan maut yang paling tinggi berlaku dalam kawasan sempadan Balai Polis Jelutong manakala yang paling rendah adalah dalam kawasan sempadan Balai Polis Komuniti Taman Desa Permai. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa taburan kemalangan maut adalah paling tinggi di jalan-jalan utama, iaitu Jalan Air Hitam, Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu dan Jalan Sultan Azlan Shah. Hasil analisis ANN pula menunjukkan bahawa corak kemalangan maut bagi tahun 2011, 2012 dan 2013 adalah secara berkelompok dengan penolakan hipotesis null. Kesimpulannya, kemalangan jalan raya lebih tertumpu dan berkelompok di sesuatu kawasan tertentu disebabkan oleh perbezaan dari segi struktur fizikal jalan raya, jumlah trafik dan kepentingan jalan tersebut kepada pengguna di kawasan sekitarnya.
first_indexed 2024-03-06T04:12:33Z
format Article
id ukm.eprints-9777
institution Universiti Kebangsaan Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T04:12:33Z
publishDate 2015
publisher School of Social, Development and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling ukm.eprints-97772016-12-14T06:50:48Z http://journalarticle.ukm.my/9777/ Analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di Malaysia : kajian kes di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang Wan Muhammad Taufik Wan Hussin, Tarmiji Masron, Kecederaan akibat daripada kemalangan jalan raya merupakan antara pembunuh utama di dunia selepas penyakit kronik seperti penyakit jantung, strok, jangkitan paru-paru dan kesukaran pernafasan. Di Malaysia, jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya telah meningkat sebanyak 70% .Kajian ini menganalisis kemalangan maut bagi semua jenis kenderaan di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang berdasarkan data kemalangan maut bagi tempoh tiga tahun 2011-2013. Ia juga menganalisis trend serta taburan dan corak keruangan kemalangan maut dengan bantuan perisian Sistem Maklumat Geografi (GIS). Data dianalisis dengan menggunakan kaedah purata kejiranan terdekat (ANN). Hasil kajian mendapati kadar kemalangan maut di daerah Timur Laut bagi tahun 2011, 2012 dan 2013 adalah tinggi (masing-masing 90, 88 dan 91 kes). Trend menunjukkan bahawa kadar kemalangan maut yang paling tinggi berlaku dalam kawasan sempadan Balai Polis Jelutong manakala yang paling rendah adalah dalam kawasan sempadan Balai Polis Komuniti Taman Desa Permai. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa taburan kemalangan maut adalah paling tinggi di jalan-jalan utama, iaitu Jalan Air Hitam, Lebuhraya Tun Dr Lim Chong Eu dan Jalan Sultan Azlan Shah. Hasil analisis ANN pula menunjukkan bahawa corak kemalangan maut bagi tahun 2011, 2012 dan 2013 adalah secara berkelompok dengan penolakan hipotesis null. Kesimpulannya, kemalangan jalan raya lebih tertumpu dan berkelompok di sesuatu kawasan tertentu disebabkan oleh perbezaan dari segi struktur fizikal jalan raya, jumlah trafik dan kepentingan jalan tersebut kepada pengguna di kawasan sekitarnya. School of Social, Development and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia 2015-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9777/1/11x.geografia-dec15-wanmtaufik-edkatam.pdf Wan Muhammad Taufik Wan Hussin, and Tarmiji Masron, (2015) Analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di Malaysia : kajian kes di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 11 (13). pp. 104-114. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2015&vol=11&issue=13&ver=loc
spellingShingle Wan Muhammad Taufik Wan Hussin,
Tarmiji Masron,
Analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di Malaysia : kajian kes di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang
title Analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di Malaysia : kajian kes di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang
title_full Analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di Malaysia : kajian kes di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang
title_fullStr Analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di Malaysia : kajian kes di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang
title_full_unstemmed Analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di Malaysia : kajian kes di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang
title_short Analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di Malaysia : kajian kes di Daerah Timur Laut, Pulau Pinang
title_sort analisis trend dan pola keruangan kemalangan maut jalan raya di malaysia kajian kes di daerah timur laut pulau pinang
url http://journalarticle.ukm.my/9777/1/11x.geografia-dec15-wanmtaufik-edkatam.pdf
work_keys_str_mv AT wanmuhammadtaufikwanhussin analisistrenddanpolakeruangankemalanganmautjalanrayadimalaysiakajiankesdidaerahtimurlautpulaupinang
AT tarmijimasron analisistrenddanpolakeruangankemalanganmautjalanrayadimalaysiakajiankesdidaerahtimurlautpulaupinang