Budaya perniagaan dan perdagangan Melayu dalam teks Melayu

Sesuatu yang penting untuk diperkatakan pada masa ini ialah tentang persoalan adakah budaya niaga pernah menjadi budaya masyarakat Melayu atau ia merupakan satu budaya baru yang hingga kini cuba ditanamkan dalam kehidupan masyarakat Melayu. Hingga kini masih ramai yang beranggapan seolah-olah orang...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koharuddin, B.
Format: Article
Published: University of Malaya 2005
Subjects:
_version_ 1825719981185171456
author Koharuddin, B.
author_facet Koharuddin, B.
author_sort Koharuddin, B.
collection UM
description Sesuatu yang penting untuk diperkatakan pada masa ini ialah tentang persoalan adakah budaya niaga pernah menjadi budaya masyarakat Melayu atau ia merupakan satu budaya baru yang hingga kini cuba ditanamkan dalam kehidupan masyarakat Melayu. Hingga kini masih ramai yang beranggapan seolah-olah orang Melayu tidak mempunyai kepintaran dan kebolehan berniaga kerana tidak memiliki satu budaya niaga yang kukuh. Lantaran itu peniaga dan pedagang Melayu sering dimomok dengan kata-kata negatif yang membelakangkan kebolehan dan kepintaran mereka dalam bidang perniagaan apatah lagi perdagangan antarabangsa. Tuduhan seperti ini memang begitu mudah untuk dilemparkan dan kemudiannya diterima pula hingga membina kepercayaan di kalangan masyarakat umum seolah-olah ia sesuatu yang benar. Persoalannya adakah tanggapan-tanggapan ini benar atau ia dibuat secara membabi buta tanpa sebarang pembuktian dan penyelidikan? (disalin dari artikel).
first_indexed 2024-03-06T05:28:01Z
format Article
id um.eprints-11190
institution Universiti Malaya
last_indexed 2024-03-06T05:28:01Z
publishDate 2005
publisher University of Malaya
record_format dspace
spelling um.eprints-111902014-12-18T00:51:13Z http://eprints.um.edu.my/11190/ Budaya perniagaan dan perdagangan Melayu dalam teks Melayu Koharuddin, B. H Social Sciences (General) Sesuatu yang penting untuk diperkatakan pada masa ini ialah tentang persoalan adakah budaya niaga pernah menjadi budaya masyarakat Melayu atau ia merupakan satu budaya baru yang hingga kini cuba ditanamkan dalam kehidupan masyarakat Melayu. Hingga kini masih ramai yang beranggapan seolah-olah orang Melayu tidak mempunyai kepintaran dan kebolehan berniaga kerana tidak memiliki satu budaya niaga yang kukuh. Lantaran itu peniaga dan pedagang Melayu sering dimomok dengan kata-kata negatif yang membelakangkan kebolehan dan kepintaran mereka dalam bidang perniagaan apatah lagi perdagangan antarabangsa. Tuduhan seperti ini memang begitu mudah untuk dilemparkan dan kemudiannya diterima pula hingga membina kepercayaan di kalangan masyarakat umum seolah-olah ia sesuatu yang benar. Persoalannya adakah tanggapan-tanggapan ini benar atau ia dibuat secara membabi buta tanpa sebarang pembuktian dan penyelidikan? (disalin dari artikel). University of Malaya 2005 Article PeerReviewed Koharuddin, B. (2005) Budaya perniagaan dan perdagangan Melayu dalam teks Melayu. Jurnal Pengajian Melayu, 15. pp. 52-72. ISSN 1823-7622, http://www.myjurnal.my/filebank/published_article/23951/Article_3.PDF
spellingShingle H Social Sciences (General)
Koharuddin, B.
Budaya perniagaan dan perdagangan Melayu dalam teks Melayu
title Budaya perniagaan dan perdagangan Melayu dalam teks Melayu
title_full Budaya perniagaan dan perdagangan Melayu dalam teks Melayu
title_fullStr Budaya perniagaan dan perdagangan Melayu dalam teks Melayu
title_full_unstemmed Budaya perniagaan dan perdagangan Melayu dalam teks Melayu
title_short Budaya perniagaan dan perdagangan Melayu dalam teks Melayu
title_sort budaya perniagaan dan perdagangan melayu dalam teks melayu
topic H Social Sciences (General)
work_keys_str_mv AT koharuddinb budayaperniagaandanperdaganganmelayudalamteksmelayu