Pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-sp4)

Pentaksiran adalah sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah yang dapat mengumpul maklumat-maklumat yang sah dan boleh dipercayai tentang prestasi murid secara berterusan. Maklumat-maklumat ini hanya dapat diperolehi apabila guru mengelola, merekod, menterjemah, melapor...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Dahalan, H., Raja Hussain, R.M.
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/11343/1/Full_paper_Hamsiah_Mohd_Dahalan.doc
_version_ 1796946225290805248
author Mohd Dahalan, H.
Raja Hussain, R.M.
author_facet Mohd Dahalan, H.
Raja Hussain, R.M.
author_sort Mohd Dahalan, H.
collection UM
description Pentaksiran adalah sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah yang dapat mengumpul maklumat-maklumat yang sah dan boleh dipercayai tentang prestasi murid secara berterusan. Maklumat-maklumat ini hanya dapat diperolehi apabila guru mengelola, merekod, menterjemah, melapor dan membuat pertimbangan dan penilaian bertulis tentang prestasi, pencapaian dan keperluan murid. Kajian ini melaporkan proses dan hasil dapatan kepada penilaian formatif sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-SP4), yang mana Internet telah digunakan sebagai medium pentaksiran. Terdapat empat jenis penilaian yang telah diguna pakai dalam kajian ini iaitu: penilaian rujukan pakar, penilaian satu-ke-satu, penilaian kumpulan kecil dan penilaian kumpulan kajian lapangan. Kertas ini menyampaikan bagaimana proses penilaian ini dijalankan dan hasil dapatannya. Dapatan kajian telah membicarakan bagaimana penilai-penilai ini menyokong pembangunan modul dan e-SP4. Dapatan kajian ini turut menyumbang maklumat tentang kekuatan dan kelemahan sistem yang mungkin perlu diambil perhatian semasa guru-guru menggunakan sistem ini dan menyesuaikannya mengikut mata pelajaran yang diajar. Walaupun skop kajian ini agak terhad, namun e-SP4 ini boleh membantu menjayakan sistem pentaksiran kebangsaan yang merupakan trend pendidikan masa hadapan dan perlu diberi pertimbangan wajar oleh semua pihak pentadbir pendidikan.
first_indexed 2024-03-06T05:28:28Z
format Conference or Workshop Item
id um.eprints-11343
institution Universiti Malaya
language English
last_indexed 2024-03-06T05:28:28Z
publishDate 2010
record_format dspace
spelling um.eprints-113432014-12-18T02:51:03Z http://eprints.um.edu.my/11343/ Pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-sp4) Mohd Dahalan, H. Raja Hussain, R.M. L Education (General) Pentaksiran adalah sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah yang dapat mengumpul maklumat-maklumat yang sah dan boleh dipercayai tentang prestasi murid secara berterusan. Maklumat-maklumat ini hanya dapat diperolehi apabila guru mengelola, merekod, menterjemah, melapor dan membuat pertimbangan dan penilaian bertulis tentang prestasi, pencapaian dan keperluan murid. Kajian ini melaporkan proses dan hasil dapatan kepada penilaian formatif sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-SP4), yang mana Internet telah digunakan sebagai medium pentaksiran. Terdapat empat jenis penilaian yang telah diguna pakai dalam kajian ini iaitu: penilaian rujukan pakar, penilaian satu-ke-satu, penilaian kumpulan kecil dan penilaian kumpulan kajian lapangan. Kertas ini menyampaikan bagaimana proses penilaian ini dijalankan dan hasil dapatannya. Dapatan kajian telah membicarakan bagaimana penilai-penilai ini menyokong pembangunan modul dan e-SP4. Dapatan kajian ini turut menyumbang maklumat tentang kekuatan dan kelemahan sistem yang mungkin perlu diambil perhatian semasa guru-guru menggunakan sistem ini dan menyesuaikannya mengikut mata pelajaran yang diajar. Walaupun skop kajian ini agak terhad, namun e-SP4 ini boleh membantu menjayakan sistem pentaksiran kebangsaan yang merupakan trend pendidikan masa hadapan dan perlu diberi pertimbangan wajar oleh semua pihak pentadbir pendidikan. 2010-07 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/msword en http://eprints.um.edu.my/11343/1/Full_paper_Hamsiah_Mohd_Dahalan.doc Mohd Dahalan, H. and Raja Hussain, R.M. (2010) Pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-sp4). In: Persidangan Inovasi Dalam Penyelidikan Pendidikan, 13 Julai 2010, Universiti Malaya. (Submitted)
spellingShingle L Education (General)
Mohd Dahalan, H.
Raja Hussain, R.M.
Pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-sp4)
title Pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-sp4)
title_full Pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-sp4)
title_fullStr Pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-sp4)
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-sp4)
title_short Pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web (e-sp4)
title_sort pembangunan dan penilaian sistem pengurusan pentaksiran pengajaran dan pembelajaran berasaskan web e sp4
topic L Education (General)
url http://eprints.um.edu.my/11343/1/Full_paper_Hamsiah_Mohd_Dahalan.doc
work_keys_str_mv AT mohddahalanh pembangunandanpenilaiansistempengurusanpentaksiranpengajarandanpembelajaranberasaskanwebesp4
AT rajahussainrm pembangunandanpenilaiansistempengurusanpentaksiranpengajarandanpembelajaranberasaskanwebesp4