Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT
Padlet merupakan aplikasi Web 2.0 yang boleh digunakan untuk berinteraksi antara satu sama lain bagi tujuan pembelajaran. Aplikasi ini mampu untuk memudahkan hubungan komunikasi antara pelajar pekak dan pelajar biasa. Namun sorotan kajian menunjukkkan pelajar pekak mengalami masalah komunikasi di sa...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.um.edu.my/13156/1/PEMBANGUNAN_MODUL_PEDAGOGI_PEMBELAJARAN.pdf |
_version_ | 1825720303436693504 |
---|---|
author | Ibrahim, Zainuddin Ngu, Kee Shing Alias, Norlidah DeWitt, Dorothy |
author_facet | Ibrahim, Zainuddin Ngu, Kee Shing Alias, Norlidah DeWitt, Dorothy |
author_sort | Ibrahim, Zainuddin |
collection | UM |
description | Padlet merupakan aplikasi Web 2.0 yang boleh digunakan untuk berinteraksi antara satu sama lain bagi tujuan pembelajaran. Aplikasi ini mampu untuk memudahkan hubungan komunikasi antara pelajar pekak dan pelajar biasa. Namun sorotan kajian menunjukkkan pelajar pekak mengalami masalah komunikasi di samping menghadapi masalah pembelajaran ketika di institusi pengajian tinggi tempatan. Kajian ini menggunakan kaedah Implimentasi Penerokaan (exploratory Implementation) dengan menggunakan teknik Fuzzy Delphi bagi mendapatkan pesetujuan atau kesepakatan 27 pakar untuk mengenal pasti kesesuaian padlet bagi pembangunan modul pedagogi pembelajaran. Kemuudian pembangunan modul pedagogi pembelajaran dibangunkan menggunakan model instruksi Gagne. Penggunaan prototaip dinilai melalui proses pemerhatian dan temubual ke
atas 4 pelajar pekak. Dapatan kajian menunjukkan pelajar pekak lebih mudah berkomunikasi menggunakan modul pedagogi pembelajaran melalui padlet dan mencadangkan padlet perlu digunakan di institusi pengajian tinggi bagi pelajar pekak. |
first_indexed | 2024-03-06T05:33:04Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | um.eprints-13156 |
institution | Universiti Malaya |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T05:33:04Z |
publishDate | 2014 |
record_format | dspace |
spelling | um.eprints-131562021-03-01T05:08:35Z http://eprints.um.edu.my/13156/ Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT Ibrahim, Zainuddin Ngu, Kee Shing Alias, Norlidah DeWitt, Dorothy LB Theory and practice of education Padlet merupakan aplikasi Web 2.0 yang boleh digunakan untuk berinteraksi antara satu sama lain bagi tujuan pembelajaran. Aplikasi ini mampu untuk memudahkan hubungan komunikasi antara pelajar pekak dan pelajar biasa. Namun sorotan kajian menunjukkkan pelajar pekak mengalami masalah komunikasi di samping menghadapi masalah pembelajaran ketika di institusi pengajian tinggi tempatan. Kajian ini menggunakan kaedah Implimentasi Penerokaan (exploratory Implementation) dengan menggunakan teknik Fuzzy Delphi bagi mendapatkan pesetujuan atau kesepakatan 27 pakar untuk mengenal pasti kesesuaian padlet bagi pembangunan modul pedagogi pembelajaran. Kemuudian pembangunan modul pedagogi pembelajaran dibangunkan menggunakan model instruksi Gagne. Penggunaan prototaip dinilai melalui proses pemerhatian dan temubual ke atas 4 pelajar pekak. Dapatan kajian menunjukkan pelajar pekak lebih mudah berkomunikasi menggunakan modul pedagogi pembelajaran melalui padlet dan mencadangkan padlet perlu digunakan di institusi pengajian tinggi bagi pelajar pekak. 2014-03 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13156/1/PEMBANGUNAN_MODUL_PEDAGOGI_PEMBELAJARAN.pdf Ibrahim, Zainuddin and Ngu, Kee Shing and Alias, Norlidah and DeWitt, Dorothy (2014) Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT. In: Persidangan Kebangsaan Kurikulum Dan Teknologi Pengajaran, 21 Mac 2014, University of Malaya. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education Ibrahim, Zainuddin Ngu, Kee Shing Alias, Norlidah DeWitt, Dorothy Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT |
title | Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT |
title_full | Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT |
title_fullStr | Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT |
title_full_unstemmed | Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT |
title_short | Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT |
title_sort | pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di ipt |
topic | LB Theory and practice of education |
url | http://eprints.um.edu.my/13156/1/PEMBANGUNAN_MODUL_PEDAGOGI_PEMBELAJARAN.pdf |
work_keys_str_mv | AT ibrahimzainuddin pembangunanmodulpedagogipembelajaranberasaskanpadletuntukpelajarpekakdiipt AT ngukeeshing pembangunanmodulpedagogipembelajaranberasaskanpadletuntukpelajarpekakdiipt AT aliasnorlidah pembangunanmodulpedagogipembelajaranberasaskanpadletuntukpelajarpekakdiipt AT dewittdorothy pembangunanmodulpedagogipembelajaranberasaskanpadletuntukpelajarpekakdiipt |