Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT

Padlet merupakan aplikasi Web 2.0 yang boleh digunakan untuk berinteraksi antara satu sama lain bagi tujuan pembelajaran. Aplikasi ini mampu untuk memudahkan hubungan komunikasi antara pelajar pekak dan pelajar biasa. Namun sorotan kajian menunjukkkan pelajar pekak mengalami masalah komunikasi di sa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim, Zainuddin, Ngu, Kee Shing, Alias, Norlidah, DeWitt, Dorothy
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/13156/1/PEMBANGUNAN_MODUL_PEDAGOGI_PEMBELAJARAN.pdf
_version_ 1825720303436693504
author Ibrahim, Zainuddin
Ngu, Kee Shing
Alias, Norlidah
DeWitt, Dorothy
author_facet Ibrahim, Zainuddin
Ngu, Kee Shing
Alias, Norlidah
DeWitt, Dorothy
author_sort Ibrahim, Zainuddin
collection UM
description Padlet merupakan aplikasi Web 2.0 yang boleh digunakan untuk berinteraksi antara satu sama lain bagi tujuan pembelajaran. Aplikasi ini mampu untuk memudahkan hubungan komunikasi antara pelajar pekak dan pelajar biasa. Namun sorotan kajian menunjukkkan pelajar pekak mengalami masalah komunikasi di samping menghadapi masalah pembelajaran ketika di institusi pengajian tinggi tempatan. Kajian ini menggunakan kaedah Implimentasi Penerokaan (exploratory Implementation) dengan menggunakan teknik Fuzzy Delphi bagi mendapatkan pesetujuan atau kesepakatan 27 pakar untuk mengenal pasti kesesuaian padlet bagi pembangunan modul pedagogi pembelajaran. Kemuudian pembangunan modul pedagogi pembelajaran dibangunkan menggunakan model instruksi Gagne. Penggunaan prototaip dinilai melalui proses pemerhatian dan temubual ke atas 4 pelajar pekak. Dapatan kajian menunjukkan pelajar pekak lebih mudah berkomunikasi menggunakan modul pedagogi pembelajaran melalui padlet dan mencadangkan padlet perlu digunakan di institusi pengajian tinggi bagi pelajar pekak.
first_indexed 2024-03-06T05:33:04Z
format Conference or Workshop Item
id um.eprints-13156
institution Universiti Malaya
language English
last_indexed 2024-03-06T05:33:04Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling um.eprints-131562021-03-01T05:08:35Z http://eprints.um.edu.my/13156/ Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT Ibrahim, Zainuddin Ngu, Kee Shing Alias, Norlidah DeWitt, Dorothy LB Theory and practice of education Padlet merupakan aplikasi Web 2.0 yang boleh digunakan untuk berinteraksi antara satu sama lain bagi tujuan pembelajaran. Aplikasi ini mampu untuk memudahkan hubungan komunikasi antara pelajar pekak dan pelajar biasa. Namun sorotan kajian menunjukkkan pelajar pekak mengalami masalah komunikasi di samping menghadapi masalah pembelajaran ketika di institusi pengajian tinggi tempatan. Kajian ini menggunakan kaedah Implimentasi Penerokaan (exploratory Implementation) dengan menggunakan teknik Fuzzy Delphi bagi mendapatkan pesetujuan atau kesepakatan 27 pakar untuk mengenal pasti kesesuaian padlet bagi pembangunan modul pedagogi pembelajaran. Kemuudian pembangunan modul pedagogi pembelajaran dibangunkan menggunakan model instruksi Gagne. Penggunaan prototaip dinilai melalui proses pemerhatian dan temubual ke atas 4 pelajar pekak. Dapatan kajian menunjukkan pelajar pekak lebih mudah berkomunikasi menggunakan modul pedagogi pembelajaran melalui padlet dan mencadangkan padlet perlu digunakan di institusi pengajian tinggi bagi pelajar pekak. 2014-03 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13156/1/PEMBANGUNAN_MODUL_PEDAGOGI_PEMBELAJARAN.pdf Ibrahim, Zainuddin and Ngu, Kee Shing and Alias, Norlidah and DeWitt, Dorothy (2014) Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT. In: Persidangan Kebangsaan Kurikulum Dan Teknologi Pengajaran, 21 Mac 2014, University of Malaya.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Ibrahim, Zainuddin
Ngu, Kee Shing
Alias, Norlidah
DeWitt, Dorothy
Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT
title Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT
title_full Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT
title_fullStr Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT
title_full_unstemmed Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT
title_short Pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di IPT
title_sort pembangunan modul pedagogi pembelajaran berasaskan padlet untuk pelajar pekak di ipt
topic LB Theory and practice of education
url http://eprints.um.edu.my/13156/1/PEMBANGUNAN_MODUL_PEDAGOGI_PEMBELAJARAN.pdf
work_keys_str_mv AT ibrahimzainuddin pembangunanmodulpedagogipembelajaranberasaskanpadletuntukpelajarpekakdiipt
AT ngukeeshing pembangunanmodulpedagogipembelajaranberasaskanpadletuntukpelajarpekakdiipt
AT aliasnorlidah pembangunanmodulpedagogipembelajaranberasaskanpadletuntukpelajarpekakdiipt
AT dewittdorothy pembangunanmodulpedagogipembelajaranberasaskanpadletuntukpelajarpekakdiipt