Penaakulan moral pelajar India bermasalah di sekolah menengah

Proses perkembangan moral melibatkan tiga komponen iaitu penaakulan moral (moral reasoning), emosi moral (moral feelings) dan tingkah laku moral (moral behavior). Ketiga-tiga komponen tersebut adalah berbeza tetapi saling berkait. Penaakulan moral ialah justifikasi yang dipegang oleh individu untuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Krishnan, A.
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://eprints.um.edu.my/13588/1/0001.pdf
_version_ 1796946599981613056
author Krishnan, A.
author_facet Krishnan, A.
author_sort Krishnan, A.
collection UM
description Proses perkembangan moral melibatkan tiga komponen iaitu penaakulan moral (moral reasoning), emosi moral (moral feelings) dan tingkah laku moral (moral behavior). Ketiga-tiga komponen tersebut adalah berbeza tetapi saling berkait. Penaakulan moral ialah justifikasi yang dipegang oleh individu untuk menghasilkan sesuatu keputusan yang bermoral. Dalam usaha melahirkan insan yang bermoral, pendidikan Moral memainkan peranan yang penting. Pendidikan Moral telah diperkenalkan sebagai satu mata pelajaran formal di Malaysia dalam kurikulum Baru Sekolah Rendah pada tahun 1983 kepada semua pelajar bukan Islam di darjah satu. Pelajar tingkatan satu mula belajar Pendidikan Moral pada tahun 1989. Sudah 22 tahun Pendidikan Moral diajar di sekolah menengah. Apakah kesan Pendidikan Moral terhadap proses perkembangan moral pelajar? Memandangkan masalah devian dalam kalangan pelajar India semakin membimbangkan maka kertas kerja membincangkan kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral terhadap perkembangan penaakulan moral pelajar India yang bermasalah di sekolah menengah.
first_indexed 2024-03-06T05:34:14Z
format Conference or Workshop Item
id um.eprints-13588
institution Universiti Malaya
language English
last_indexed 2024-03-06T05:34:14Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling um.eprints-135882015-06-16T08:00:40Z http://eprints.um.edu.my/13588/ Penaakulan moral pelajar India bermasalah di sekolah menengah Krishnan, A. LB Theory and practice of education Proses perkembangan moral melibatkan tiga komponen iaitu penaakulan moral (moral reasoning), emosi moral (moral feelings) dan tingkah laku moral (moral behavior). Ketiga-tiga komponen tersebut adalah berbeza tetapi saling berkait. Penaakulan moral ialah justifikasi yang dipegang oleh individu untuk menghasilkan sesuatu keputusan yang bermoral. Dalam usaha melahirkan insan yang bermoral, pendidikan Moral memainkan peranan yang penting. Pendidikan Moral telah diperkenalkan sebagai satu mata pelajaran formal di Malaysia dalam kurikulum Baru Sekolah Rendah pada tahun 1983 kepada semua pelajar bukan Islam di darjah satu. Pelajar tingkatan satu mula belajar Pendidikan Moral pada tahun 1989. Sudah 22 tahun Pendidikan Moral diajar di sekolah menengah. Apakah kesan Pendidikan Moral terhadap proses perkembangan moral pelajar? Memandangkan masalah devian dalam kalangan pelajar India semakin membimbangkan maka kertas kerja membincangkan kesan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Moral terhadap perkembangan penaakulan moral pelajar India yang bermasalah di sekolah menengah. 2011-12 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.um.edu.my/13588/1/0001.pdf Krishnan, A. (2011) Penaakulan moral pelajar India bermasalah di sekolah menengah. In: 1st International Conference on World-Class Education 2011, 05-06 Dec 2011, University of Malaya.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Krishnan, A.
Penaakulan moral pelajar India bermasalah di sekolah menengah
title Penaakulan moral pelajar India bermasalah di sekolah menengah
title_full Penaakulan moral pelajar India bermasalah di sekolah menengah
title_fullStr Penaakulan moral pelajar India bermasalah di sekolah menengah
title_full_unstemmed Penaakulan moral pelajar India bermasalah di sekolah menengah
title_short Penaakulan moral pelajar India bermasalah di sekolah menengah
title_sort penaakulan moral pelajar india bermasalah di sekolah menengah
topic LB Theory and practice of education
url http://eprints.um.edu.my/13588/1/0001.pdf
work_keys_str_mv AT krishnana penaakulanmoralpelajarindiabermasalahdisekolahmenengah