Dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak

Kajlan ini telah dijalankan di dua buah kampung iaitu kampung Redang Panjang dan Kampung Sungai Dendang di daerah larut matang dan Selama. Pengumpulan data untuk kajian ini adalah melalul temu bual secara bersemuka. 51 pengusaha kecil sawit telah di temubual, kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Zetty Salzafani Zainoddin
Format: Academic Exercise
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17029/1/Dimensi_kepuasan_harga_antara_pengusaha_ladang_sawit.pdf
_version_ 1796909567717670912
author Zetty Salzafani Zainoddin
author_facet Zetty Salzafani Zainoddin
author_sort Zetty Salzafani Zainoddin
collection UMS
description Kajlan ini telah dijalankan di dua buah kampung iaitu kampung Redang Panjang dan Kampung Sungai Dendang di daerah larut matang dan Selama. Pengumpulan data untuk kajian ini adalah melalul temu bual secara bersemuka. 51 pengusaha kecil sawit telah di temubual, kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu untuk mengkaji dan mengetahui latar belakang para pengusaha ladang sawit dl kampung Redang Panjang dan kampung Sungai Dendang di daerah Larut Matang dan Selama; untuk mengkaji dimensi kepuasan harga diantara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit; dan untuk membuat perbandingan antara kepuasan harga di kedua-dua kampung di daerah Larut Matang dan Selama. Berdasarkan keputusan yang diperolehi, kajian ini membuktikan bahawa setaip objektif berjaya di capai. Objektif pertama mengenal data demografik juga telah diperolehi dengan majoriti pengusaha adalah ietaki, berumur 50 tahun dan ke atas dan mempunyai keluasan tanah kurang dari 10 ekar. Objektif kedua mengenai dimensi kepuasan harga antara pengusaha dan pembeli juga dapat dicapal melalui empat dimensi harga iaitu nisbah harga dan kualiti, kebolehpercayaan harga, harga yang adil dan harga relatif. Manakala untuk objektif ketiga pula, terdapat dua perbandingan yang ketara dalam dimensi kepasan harga antara dua kampung iaitu dimensi kepuasan harga melalui kebolehpercayaan dan dimensi nisbah harga dan kualiti. Kajian ini membuktikan bahawa dimensi kepuasan harga bukan hanya merangkumi satu aspek secara umum. Hasil analisis dan olahan menunjukan bahawa terdapat empat dimensi kepuasan harga yang patut dilihat secara mendalam oleh para pengusaha dan pembeli.
first_indexed 2024-03-06T02:52:00Z
format Academic Exercise
id ums.eprints-17029
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:52:00Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-170292017-10-13T02:50:22Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17029/ Dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak Zetty Salzafani Zainoddin S Agriculture (General) Kajlan ini telah dijalankan di dua buah kampung iaitu kampung Redang Panjang dan Kampung Sungai Dendang di daerah larut matang dan Selama. Pengumpulan data untuk kajian ini adalah melalul temu bual secara bersemuka. 51 pengusaha kecil sawit telah di temubual, kajian ini mempunyai tiga objektif iaitu untuk mengkaji dan mengetahui latar belakang para pengusaha ladang sawit dl kampung Redang Panjang dan kampung Sungai Dendang di daerah Larut Matang dan Selama; untuk mengkaji dimensi kepuasan harga diantara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit; dan untuk membuat perbandingan antara kepuasan harga di kedua-dua kampung di daerah Larut Matang dan Selama. Berdasarkan keputusan yang diperolehi, kajian ini membuktikan bahawa setaip objektif berjaya di capai. Objektif pertama mengenal data demografik juga telah diperolehi dengan majoriti pengusaha adalah ietaki, berumur 50 tahun dan ke atas dan mempunyai keluasan tanah kurang dari 10 ekar. Objektif kedua mengenai dimensi kepuasan harga antara pengusaha dan pembeli juga dapat dicapal melalui empat dimensi harga iaitu nisbah harga dan kualiti, kebolehpercayaan harga, harga yang adil dan harga relatif. Manakala untuk objektif ketiga pula, terdapat dua perbandingan yang ketara dalam dimensi kepasan harga antara dua kampung iaitu dimensi kepuasan harga melalui kebolehpercayaan dan dimensi nisbah harga dan kualiti. Kajian ini membuktikan bahawa dimensi kepuasan harga bukan hanya merangkumi satu aspek secara umum. Hasil analisis dan olahan menunjukan bahawa terdapat empat dimensi kepuasan harga yang patut dilihat secara mendalam oleh para pengusaha dan pembeli. 2013 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17029/1/Dimensi_kepuasan_harga_antara_pengusaha_ladang_sawit.pdf Zetty Salzafani Zainoddin (2013) Dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
spellingShingle S Agriculture (General)
Zetty Salzafani Zainoddin
Dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak
title Dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak
title_full Dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak
title_fullStr Dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak
title_full_unstemmed Dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak
title_short Dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di Daerah Larut Matang dan Selama, Perak
title_sort dimensi kepuasan harga antara pengusaha ladang sawit dan pusat pengumpulan buah sawit di daerah larut matang dan selama perak
topic S Agriculture (General)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17029/1/Dimensi_kepuasan_harga_antara_pengusaha_ladang_sawit.pdf
work_keys_str_mv AT zettysalzafanizainoddin dimensikepuasanhargaantarapengusahaladangsawitdanpusatpengumpulanbuahsawitdidaerahlarutmatangdanselamaperak