Kesan penggunaan koswer pengajaran fizik terhadap pencapaian dan minat pelajar
Kajian ini bertujuan mengkaji Kesan Penggunaan Koswer Pengajaran Fzik Terhadap Pencapaiand an Minat pelajar bagi tajuk Daya dan Keseimbangan Daya. Reka bentuk kajian ialah Kuasi-Eksperimen P. emahamank onsepd iukur dengan melihat perbezaan skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelaj...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17624/1/Kesan%20penggunaan%20koswer.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan mengkaji Kesan Penggunaan Koswer Pengajaran Fzik Terhadap
Pencapaiand an Minat pelajar bagi tajuk Daya dan Keseimbangan Daya. Reka bentuk
kajian ialah Kuasi-Eksperimen P. emahamank onsepd iukur dengan melihat perbezaan
skor pencapaian ujian berdasarkan kategori kumpulan pelajar yang diajar
menggunakan Koswer Pengajaran dan kumpulan yang diajar menggunakan cara
tradisional. Kajian ini melibatkan 61 orang pelajar tingkatan empat aliran Sains tulen
di salah sebuah sekolah pinggir bandar di Kota Kinabalu yang mengambil mata
pelajaran Fzik. Instrumen kajian yang digunakan ialah 20 soalan pencapaian
berbentuk objektif dengan empat pilihan jawapan dan 33 item soal selidik yang
dibina berasaskan skala likert 5 mata. Soalan objektif dibina bagi melihat perbezaan
skor pencapaian kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Soalan tersebut juga
digunakan untuk melihat perbezaan min markah pelajar lelaki dan min markah
pelajar perempuan dalam kumpulan rawatan yang sama. Begitu juga perbezaan min
markah sebelum dan selepas menggunakan perisian Fzik yang dijalankan secara pra
ujian dan pasca ujian. Hasil kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan
bagi min markah yang diperolehi kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Juga
terdapat perbezaan yang signifikan antara min markah yang diperolehi oleh pelajar
lelaki dengan min markah yang diperolehi oleh pelajar perempuan. Semua hasil
kajian ini diperolehi berdasarkan ujian-t sating tak bersandaran. |
---|