Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua

Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan murid-mund tahun dua berpencapaian sederhana. Kajian juga meninjau persepsi murid terhadap perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Malani Peter Limpas
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17628/1/Kesan%20penggunaan%20perisian.pdf
_version_ 1796909604922195968
author Malani Peter Limpas
author_facet Malani Peter Limpas
author_sort Malani Peter Limpas
collection UMS
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan murid-mund tahun dua berpencapaian sederhana. Kajian juga meninjau persepsi murid terhadap perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman Bahasa Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Sejumlah 50 orang menjadi sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan ekspenmen (25 orang pelajar) menggunakan perisian kursus cerita interaktif dan kumpulan kawalan (25 orang pelajar) menggunakan kaedah pengajaran tradisional. Satu set soalan ujian pra bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia berkenaan tajuk-tajuk "Titisan air, "Musang yang bijak; 'Arnab menakutkan harimau ; dan 'Ibu ayam yang degil; telah diberi kepada kedua-dua kumpulan tersebut sebelum mengikuti sesi pembelajaran bertujuan untuk menentukan pengetahuan sedia ada mereka. Selepas kedua-dua kumpulan ini mengikuti sesi pembelajaran mengikut kaedah yang ditetapkan, murid-mund diberi satu set soalan ujian pasca sebagai ujian pencapaian. Soal selidik dibenkan kepada kumpulan eksperimen untuk meninjau persepsi penggunaan perisian kursus cerita interaktif. Hasil kajian ini dianalisis menggunakan ujian-t sampel tak bersandar untuk memastikan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian kefahaman, morfologi dan sintaksis antara kumpulan eksperimen dan kawalan dalam ujian pra dan pasca. Analisis ujian-t menunjukkan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan menunjukkan perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian kefahaman( t = 4.790, p<. 05), morfologi (t = 7.489, p<. 05) dan sintaksis (t = 4.289, p<. 05). Mund juga amat bersetuju penggunaan perisian kursus cerita interaktif menarik dalam pembelajaran Bahasa Malaysia dengan purata persetujuan 82.2 %.
first_indexed 2024-03-06T02:52:35Z
format Thesis
id ums.eprints-17628
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:52:35Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-176282017-11-23T05:14:23Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17628/ Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua Malani Peter Limpas LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini adalah untuk mengkaji kesan penggunaan perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan murid-mund tahun dua berpencapaian sederhana. Kajian juga meninjau persepsi murid terhadap perisian kursus cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman Bahasa Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen. Sejumlah 50 orang menjadi sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan ekspenmen (25 orang pelajar) menggunakan perisian kursus cerita interaktif dan kumpulan kawalan (25 orang pelajar) menggunakan kaedah pengajaran tradisional. Satu set soalan ujian pra bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia berkenaan tajuk-tajuk "Titisan air, "Musang yang bijak; 'Arnab menakutkan harimau ; dan 'Ibu ayam yang degil; telah diberi kepada kedua-dua kumpulan tersebut sebelum mengikuti sesi pembelajaran bertujuan untuk menentukan pengetahuan sedia ada mereka. Selepas kedua-dua kumpulan ini mengikuti sesi pembelajaran mengikut kaedah yang ditetapkan, murid-mund diberi satu set soalan ujian pasca sebagai ujian pencapaian. Soal selidik dibenkan kepada kumpulan eksperimen untuk meninjau persepsi penggunaan perisian kursus cerita interaktif. Hasil kajian ini dianalisis menggunakan ujian-t sampel tak bersandar untuk memastikan sama ada terdapat perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian kefahaman, morfologi dan sintaksis antara kumpulan eksperimen dan kawalan dalam ujian pra dan pasca. Analisis ujian-t menunjukkan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan menunjukkan perbezaan yang signifikan bagi min pencapaian kefahaman( t = 4.790, p<. 05), morfologi (t = 7.489, p<. 05) dan sintaksis (t = 4.289, p<. 05). Mund juga amat bersetuju penggunaan perisian kursus cerita interaktif menarik dalam pembelajaran Bahasa Malaysia dengan purata persetujuan 82.2 %. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17628/1/Kesan%20penggunaan%20perisian.pdf Malani Peter Limpas (2013) Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Malani Peter Limpas
Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_full Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_fullStr Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_full_unstemmed Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_short Kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan Bahasa Malaysia tahun dua
title_sort kesan penggunaan perisian cerita interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran kefahaman bacaan bahasa malaysia tahun dua
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17628/1/Kesan%20penggunaan%20perisian.pdf
work_keys_str_mv AT malanipeterlimpas kesanpenggunaanperisianceritainteraktifdalampengajarandanpembelajarankefahamanbacaanbahasamalaysiatahundua