Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah
Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengaja...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf |
_version_ | 1825713190707658752 |
---|---|
author | Yennah Juakim |
author_facet | Yennah Juakim |
author_sort | Yennah Juakim |
collection | UMS |
description | Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang
berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks
kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar
terhadap Matematik, persepsi pengajaran guru .
Seramai 100 orang pelajar tingkatan empat
darf Menengah di daerah Kota Marudu telah diambil sebagai sampel kajian. Pencapaian
Matematik adalah berdasarkan keputusan peperiksaan semester pertama. Kajian ini
dijalankan dengan kaedah tinjauan secara soot selidik. Soal selidik mengandungi 29 item
dengan Mai kebolehpercayaan a=0.85. Semua data diproses dengan statistical packages
for Social Sciences (SPSS) for Windows Version 16.0. Analisis deskriptif dan analisis inferensi
telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan menunjukkan bahawa
kebanyakan responden mempunyai tahap sikap yang tinggi dan minat yang tinggi terhadap
Matematik . Persepsi responden tentang pengajaran guru terhadap pencapaian Matematik
adalah positif. Sikap mempunyai hubungan yang positif signifikan dengan pencapaian
Matematik iaitu (r=0.11) Manakala, mint mempunyai hubungan yang sederhana
terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik iaitu (r=0.28). |
first_indexed | 2024-03-06T02:52:42Z |
format | Thesis |
id | ums.eprints-17671 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T02:52:42Z |
publishDate | 2013 |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-176712017-11-27T01:54:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/ Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah Yennah Juakim LB Theory and practice of education Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengajaran guru . Seramai 100 orang pelajar tingkatan empat darf Menengah di daerah Kota Marudu telah diambil sebagai sampel kajian. Pencapaian Matematik adalah berdasarkan keputusan peperiksaan semester pertama. Kajian ini dijalankan dengan kaedah tinjauan secara soot selidik. Soal selidik mengandungi 29 item dengan Mai kebolehpercayaan a=0.85. Semua data diproses dengan statistical packages for Social Sciences (SPSS) for Windows Version 16.0. Analisis deskriptif dan analisis inferensi telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan menunjukkan bahawa kebanyakan responden mempunyai tahap sikap yang tinggi dan minat yang tinggi terhadap Matematik . Persepsi responden tentang pengajaran guru terhadap pencapaian Matematik adalah positif. Sikap mempunyai hubungan yang positif signifikan dengan pencapaian Matematik iaitu (r=0.11) Manakala, mint mempunyai hubungan yang sederhana terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik iaitu (r=0.28). 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf Yennah Juakim (2013) Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education Yennah Juakim Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title | Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_full | Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_fullStr | Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_full_unstemmed | Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_short | Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru
dengan pencapaian akademik dalam mata
pelajaran matematik di kalangan pelajar di
Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah |
title_sort | hubungan sikap minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di sekolah menengah kota marudu sabah |
topic | LB Theory and practice of education |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf |
work_keys_str_mv | AT yennahjuakim hubungansikapminatdanpengajarangurudenganpencapaianakademikdalammatapelajaranmatematikdikalanganpelajardisekolahmenengahkotamarudusabah |