Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah

Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Yennah Juakim
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf
_version_ 1796909614598455296
author Yennah Juakim
author_facet Yennah Juakim
author_sort Yennah Juakim
collection UMS
description Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengajaran guru . Seramai 100 orang pelajar tingkatan empat darf Menengah di daerah Kota Marudu telah diambil sebagai sampel kajian. Pencapaian Matematik adalah berdasarkan keputusan peperiksaan semester pertama. Kajian ini dijalankan dengan kaedah tinjauan secara soot selidik. Soal selidik mengandungi 29 item dengan Mai kebolehpercayaan a=0.85. Semua data diproses dengan statistical packages for Social Sciences (SPSS) for Windows Version 16.0. Analisis deskriptif dan analisis inferensi telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan menunjukkan bahawa kebanyakan responden mempunyai tahap sikap yang tinggi dan minat yang tinggi terhadap Matematik . Persepsi responden tentang pengajaran guru terhadap pencapaian Matematik adalah positif. Sikap mempunyai hubungan yang positif signifikan dengan pencapaian Matematik iaitu (r=0.11) Manakala, mint mempunyai hubungan yang sederhana terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik iaitu (r=0.28).
first_indexed 2024-03-06T02:52:42Z
format Thesis
id ums.eprints-17671
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:52:42Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-176712017-11-27T01:54:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/ Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah Yennah Juakim LB Theory and practice of education Pencapaian Matematik pelajar tingkatan empat adalah memuaskan. Oleh itu, faktor yang berkaitan dengan pencapaian Matematik mendapat perhatian pengkaji. Dalam konteks kajian ini, hanya Liga faktor yang dikaji iaitu sikap pelajar terhadap Matematik, mint pelajar terhadap Matematik, persepsi pengajaran guru . Seramai 100 orang pelajar tingkatan empat darf Menengah di daerah Kota Marudu telah diambil sebagai sampel kajian. Pencapaian Matematik adalah berdasarkan keputusan peperiksaan semester pertama. Kajian ini dijalankan dengan kaedah tinjauan secara soot selidik. Soal selidik mengandungi 29 item dengan Mai kebolehpercayaan a=0.85. Semua data diproses dengan statistical packages for Social Sciences (SPSS) for Windows Version 16.0. Analisis deskriptif dan analisis inferensi telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Dapatan menunjukkan bahawa kebanyakan responden mempunyai tahap sikap yang tinggi dan minat yang tinggi terhadap Matematik . Persepsi responden tentang pengajaran guru terhadap pencapaian Matematik adalah positif. Sikap mempunyai hubungan yang positif signifikan dengan pencapaian Matematik iaitu (r=0.11) Manakala, mint mempunyai hubungan yang sederhana terhadap pencapaian mata pelajaran Matematik iaitu (r=0.28). 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf Yennah Juakim (2013) Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Yennah Juakim
Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah
title Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah
title_full Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah
title_fullStr Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah
title_full_unstemmed Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah
title_short Hubungan sikap, minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kota Marudu, Sabah
title_sort hubungan sikap minat dan pengajaran guru dengan pencapaian akademik dalam mata pelajaran matematik di kalangan pelajar di sekolah menengah kota marudu sabah
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/17671/1/Hubungan%20sikap%2C%20minat%20dan%20pengajaran%20guru.pdf
work_keys_str_mv AT yennahjuakim hubungansikapminatdanpengajarangurudenganpencapaianakademikdalammatapelajaranmatematikdikalanganpelajardisekolahmenengahkotamarudusabah