Hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan personaliti Guru Besar dan Iklim Sekolah terhadap Kepuasan Kerja Guru Sekolah Rendah. Seramai 127 orang guru dari empat buah Sekolah Rendah Zon Apas, Tawau telah dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini dijalankan menggunakan pendek...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Said Ambotang, Birma P. Tandra, Christina Andin @ Nur Qistina
Format: Article
Language:English
English
Published: Universiti Pendidikan Sultan Idris, UPSI 2017
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18619/1/Hubungan%20personaliti%20guru%20besar.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18619/7/Hubungan%20Personaliti%20Guru%20Besar%20dan%20Iklim%20Sekolah%20terhadap%20Kepuasan%20Kerja%20Guru.pdf
_version_ 1825713258249584640
author Abdul Said Ambotang
Birma P. Tandra
Christina Andin @ Nur Qistina
author_facet Abdul Said Ambotang
Birma P. Tandra
Christina Andin @ Nur Qistina
author_sort Abdul Said Ambotang
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan personaliti Guru Besar dan Iklim Sekolah terhadap Kepuasan Kerja Guru Sekolah Rendah. Seramai 127 orang guru dari empat buah Sekolah Rendah Zon Apas, Tawau telah dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif yang mana data dikumpul menerusi soal selidik yang telah diadaptasi dari Big Five Inventory Scale (BFI) dan Job Descriptive Index (JDI) yang telah diterjemahkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) Versi 17.0. Kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti tahap kepuasan kerja guru dari segi pendapatan, rakan sekerja, kepimpinan sekolah dan peluang kenaikan pangkat dalam kalangan guru. Dapatan kajian menunjukkan personaliti dalam kalangan Guru Besar Zon Apas berada pada tahap yang positif berdasarkan nilai skor min yang diperoleh manakala tahap iklim sekolah dan kepuasan kerja guru berada pada tahap tinggi. Analisis ujian-t pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kepuasan kerja guru berdasarkan pengalaman mengajar. Kepuasan kerja menunjukkan bahawa guru yang mempunyai pengalaman mengajar lebih dari 20 tahun mempunyai kepuasan bekerja yang lebih tinggi berbanding dengan guru yang mengajar selama 10 tahun dan ke bawah. Berdasarkan analisis korelasi Pearson mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara personaliti Guru Besar dan Iklim Sekolah terhadap kepuasan kerja guru.
first_indexed 2024-03-06T02:53:45Z
format Article
id ums.eprints-18619
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T02:53:45Z
publishDate 2017
publisher Universiti Pendidikan Sultan Idris, UPSI
record_format dspace
spelling ums.eprints-186192020-04-28T14:57:32Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18619/ Hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru Abdul Said Ambotang Birma P. Tandra Christina Andin @ Nur Qistina LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan personaliti Guru Besar dan Iklim Sekolah terhadap Kepuasan Kerja Guru Sekolah Rendah. Seramai 127 orang guru dari empat buah Sekolah Rendah Zon Apas, Tawau telah dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini dijalankan menggunakan pendekatan kuantitatif yang mana data dikumpul menerusi soal selidik yang telah diadaptasi dari Big Five Inventory Scale (BFI) dan Job Descriptive Index (JDI) yang telah diterjemahkan oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan perisian komputer Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) Versi 17.0. Kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti tahap kepuasan kerja guru dari segi pendapatan, rakan sekerja, kepimpinan sekolah dan peluang kenaikan pangkat dalam kalangan guru. Dapatan kajian menunjukkan personaliti dalam kalangan Guru Besar Zon Apas berada pada tahap yang positif berdasarkan nilai skor min yang diperoleh manakala tahap iklim sekolah dan kepuasan kerja guru berada pada tahap tinggi. Analisis ujian-t pula menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kepuasan kerja guru berdasarkan pengalaman mengajar. Kepuasan kerja menunjukkan bahawa guru yang mempunyai pengalaman mengajar lebih dari 20 tahun mempunyai kepuasan bekerja yang lebih tinggi berbanding dengan guru yang mengajar selama 10 tahun dan ke bawah. Berdasarkan analisis korelasi Pearson mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara personaliti Guru Besar dan Iklim Sekolah terhadap kepuasan kerja guru. Universiti Pendidikan Sultan Idris, UPSI 2017 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18619/1/Hubungan%20personaliti%20guru%20besar.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18619/7/Hubungan%20Personaliti%20Guru%20Besar%20dan%20Iklim%20Sekolah%20terhadap%20Kepuasan%20Kerja%20Guru.pdf Abdul Said Ambotang and Birma P. Tandra and Christina Andin @ Nur Qistina (2017) Hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru. Perspektif: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 9 (1). pp. 59-64. ISSN 1985-496X https://ejournal.upsi.edu.my/article/2017AR001480
spellingShingle LB Theory and practice of education
Abdul Said Ambotang
Birma P. Tandra
Christina Andin @ Nur Qistina
Hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru
title Hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru
title_full Hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru
title_fullStr Hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru
title_full_unstemmed Hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru
title_short Hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru
title_sort hubungan personaliti guru besar dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18619/1/Hubungan%20personaliti%20guru%20besar.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18619/7/Hubungan%20Personaliti%20Guru%20Besar%20dan%20Iklim%20Sekolah%20terhadap%20Kepuasan%20Kerja%20Guru.pdf
work_keys_str_mv AT abdulsaidambotang hubunganpersonalitigurubesardaniklimsekolahterhadapkepuasankerjaguru
AT birmaptandra hubunganpersonalitigurubesardaniklimsekolahterhadapkepuasankerjaguru
AT christinaandinnurqistina hubunganpersonalitigurubesardaniklimsekolahterhadapkepuasankerjaguru