Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran

Membaca merupakan kund utama kepada ilmu pengetahuan. Namun, sehingga kehari ini, masih ramai pelajar-pelajar yang kurang minat kepada membaca. Atas sebab Inilah, penyelidik menggunakan teori dan model gaya pembelajaran yang bersesuaian agar tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi minat membac...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haizul Azhar Badean
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698/1/Kecenderungan%20minat%20membaca.pdf
_version_ 1825713268484734976
author Haizul Azhar Badean
author_facet Haizul Azhar Badean
author_sort Haizul Azhar Badean
collection UMS
description Membaca merupakan kund utama kepada ilmu pengetahuan. Namun, sehingga kehari ini, masih ramai pelajar-pelajar yang kurang minat kepada membaca. Atas sebab Inilah, penyelidik menggunakan teori dan model gaya pembelajaran yang bersesuaian agar tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi minat membaca dapat difahami. Bagi mengkaji kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar, kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi sebagai satu cara pengolahan penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka fenomena minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah kawasan pedalaman. Penyelidik telah menemubual limabelas orang pelajar tingkatan 4 dan lima orang guru mata pelajaran melalui temubual individu, temubual kumpulan fokus dan analisis dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang dijalankan, penyelidik telah dapat mengenal pasti beberapa perkara seperti tujuan membaca pelajar, faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti membaca, dan halangan kepada aktiviti membaca dalam kalangan pelajar. Hasil keputusan kajian menunjukkan kebanyakkan pelajar membaca bagi persediaan peperiksaaan berdasarkan Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn.
first_indexed 2024-03-06T02:53:55Z
format Thesis
id ums.eprints-18698
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:53:55Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-186982018-02-09T06:59:50Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698/ Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran Haizul Azhar Badean LB Theory and practice of education Membaca merupakan kund utama kepada ilmu pengetahuan. Namun, sehingga kehari ini, masih ramai pelajar-pelajar yang kurang minat kepada membaca. Atas sebab Inilah, penyelidik menggunakan teori dan model gaya pembelajaran yang bersesuaian agar tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi minat membaca dapat difahami. Bagi mengkaji kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar, kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi sebagai satu cara pengolahan penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka fenomena minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah kawasan pedalaman. Penyelidik telah menemubual limabelas orang pelajar tingkatan 4 dan lima orang guru mata pelajaran melalui temubual individu, temubual kumpulan fokus dan analisis dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang dijalankan, penyelidik telah dapat mengenal pasti beberapa perkara seperti tujuan membaca pelajar, faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti membaca, dan halangan kepada aktiviti membaca dalam kalangan pelajar. Hasil keputusan kajian menunjukkan kebanyakkan pelajar membaca bagi persediaan peperiksaaan berdasarkan Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698/1/Kecenderungan%20minat%20membaca.pdf Haizul Azhar Badean (2013) Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Haizul Azhar Badean
Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran
title Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran
title_full Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran
title_fullStr Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran
title_full_unstemmed Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran
title_short Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran
title_sort kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah beluran
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698/1/Kecenderungan%20minat%20membaca.pdf
work_keys_str_mv AT haizulazharbadean kecenderunganminatmembacadalamkalanganpelajartingkatanempatdisebuahsekolahmenengahpedalamandaerahbeluran