Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran
Membaca merupakan kund utama kepada ilmu pengetahuan. Namun, sehingga kehari ini, masih ramai pelajar-pelajar yang kurang minat kepada membaca. Atas sebab Inilah, penyelidik menggunakan teori dan model gaya pembelajaran yang bersesuaian agar tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi minat membac...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698/1/Kecenderungan%20minat%20membaca.pdf |
_version_ | 1825713268484734976 |
---|---|
author | Haizul Azhar Badean |
author_facet | Haizul Azhar Badean |
author_sort | Haizul Azhar Badean |
collection | UMS |
description | Membaca merupakan kund utama kepada ilmu pengetahuan. Namun, sehingga
kehari ini, masih ramai pelajar-pelajar yang kurang minat kepada membaca. Atas
sebab Inilah, penyelidik menggunakan teori dan model gaya pembelajaran yang
bersesuaian agar tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi minat membaca
dapat difahami. Bagi mengkaji kecenderungan minat membaca dalam kalangan
pelajar, kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif.
Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi sebagai
satu cara pengolahan penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka fenomena
minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah kawasan pedalaman. Penyelidik
telah menemubual limabelas orang pelajar tingkatan 4 dan lima orang guru mata
pelajaran melalui temubual individu, temubual kumpulan fokus dan analisis
dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang dijalankan, penyelidik
telah dapat mengenal pasti beberapa perkara seperti tujuan membaca pelajar,
faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti membaca, dan halangan kepada aktiviti
membaca dalam kalangan pelajar. Hasil keputusan kajian menunjukkan
kebanyakkan pelajar membaca bagi persediaan peperiksaaan berdasarkan Model
Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn. |
first_indexed | 2024-03-06T02:53:55Z |
format | Thesis |
id | ums.eprints-18698 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T02:53:55Z |
publishDate | 2013 |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-186982018-02-09T06:59:50Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698/ Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran Haizul Azhar Badean LB Theory and practice of education Membaca merupakan kund utama kepada ilmu pengetahuan. Namun, sehingga kehari ini, masih ramai pelajar-pelajar yang kurang minat kepada membaca. Atas sebab Inilah, penyelidik menggunakan teori dan model gaya pembelajaran yang bersesuaian agar tujuan dan faktor-faktor yang mempengaruhi minat membaca dapat difahami. Bagi mengkaji kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar, kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Pendekatan kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi sebagai satu cara pengolahan penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka fenomena minat membaca dalam kalangan pelajar sekolah kawasan pedalaman. Penyelidik telah menemubual limabelas orang pelajar tingkatan 4 dan lima orang guru mata pelajaran melalui temubual individu, temubual kumpulan fokus dan analisis dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang dijalankan, penyelidik telah dapat mengenal pasti beberapa perkara seperti tujuan membaca pelajar, faktor-faktor yang mempengaruhi aktiviti membaca, dan halangan kepada aktiviti membaca dalam kalangan pelajar. Hasil keputusan kajian menunjukkan kebanyakkan pelajar membaca bagi persediaan peperiksaaan berdasarkan Model Gaya Pembelajaran Dunn dan Dunn. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698/1/Kecenderungan%20minat%20membaca.pdf Haizul Azhar Badean (2013) Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education Haizul Azhar Badean Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran |
title | Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran |
title_full | Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran |
title_fullStr | Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran |
title_full_unstemmed | Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran |
title_short | Kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah Beluran |
title_sort | kecenderungan minat membaca dalam kalangan pelajar tingkatan empat di sebuah sekolah menengah pedalaman daerah beluran |
topic | LB Theory and practice of education |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18698/1/Kecenderungan%20minat%20membaca.pdf |
work_keys_str_mv | AT haizulazharbadean kecenderunganminatmembacadalamkalanganpelajartingkatanempatdisebuahsekolahmenengahpedalamandaerahbeluran |