Резюме: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti hubungan antara pengurusan disiplin
dengan pencapaian akademik pelajar sekolah menengah luar Bandar di daerah
keningau. Sebanyak empat buah sekolah yang terlibat dalam kajian ini. Keempatempat
sekolah ini dipilih melalui kaedah rawak bertujuan. Sampel kajian ini terdiri
daripada 136 orang guru. Kaedah ini menggunakan kaedah tinjauan dan data
diperolehi daripada kaedah soal selidik yang menggunakan skala likert empat mata
dan lima mata. Soal selidik yang digunakan sebagai instrument kajian ini yang telah
diubahsuai daripada penyelidik-penyelidik lepas seperti Cecelia (2011), Ishak
(2004), Kamsiah (2009). Darjah Kebolehpercayaan (Alfa Cronbach) bagi instrument
yang digunakan dalam kajian ini lalah 0.963. data dianalisis menggunakan perisian
Statistical Packages For the Social Science (SPPS) for Windows versi 20.0. stastistik
deskritif serta statistik inferensi iaitu Ujian t dan analisis korelasi pearson
digunakan dalam kajian ini. Hasil kajian melalui ujian t mendapati tidak terdapat
perbezaan skor min pelaksanaan disiplin berdasarkan jantina. Hasil kajian
juga mendapati, tidak terdapat hubungan signifikan antara pengurusan disiplin
dengan pencapaian akademik pelajar. ini kerana r= -. 043. Ini menunjukkan
hubungan antara pengurusan disiplin dengan akademik adalah sangat
lemah. Walaupun terdapat hubungan yang sangat lemah, namun dicadangkan agar
semua pihak yang berkaitan tidak memandang ringan tentang isu pengurusan
disiplin. Sebaliknya berkerjasama untuk terus memantapkan lagi pengurusan
disiplin di sekolah dari masa ke semasa. Dan di harap melalui kajian ini dapat
menyedarkan guru-guru agar memantapkan pedagogi mereka semasa P&P agar
pelajar lebih bermotivasi untuk memajukan diri mereka kearah pencaapaian
akademik yang cemerlang seiring dengan memiliki sahsiah yang baik.
|