Summary: | Kajian ini bertujuan untuk : 1) Menentukan sama ada wujud perbezaan dalam
persepsi terhadap keberkesanan mesyuarat berdasarkan jantina, pengalaman
mengajar dan taraf akademik dalam kalangan guru-guru, 2) Menentukan sama ada
wujud hubungan antara perancangan, pelaksanaan dan penilaian mesyuarat dengan
keberkesanan mesyuarat, dan 3) Menentukan pengaruh perancangan, pelaksanaan
dan penilaian mesyuarat terhadap keberkesanan mesyuarat Seramai 173 sampel
yang terdiri dari guru-guru sekolah menengah di daerah Tawau, Sabah mengambil
bahagian dalam kajian ini. Instrumen kajlan diu bah sual dan diadaptasi daripada
instrumen pengurusan mesyuarat oleh pengetua yang direkabentuk oleh Hayadi
(1997). Pengumpulan data kajian dilakukan menggunakan Instrumen soal selidik.
Dalam rnelakukan pengujian hlpotesis kajian, Ujian t,ANOVA sehala, korelasi
Pearson's r dan regresi pelbagai dlgunakan. Kaedah statistik seperti frekuensi,
peratusan dan min turut digunakan dalam kajian ini. Aras signlfikan untuk menguji
hipotesis lalah 5% atau p<0.05. Keputusan kajlan menunjukkan bahawa : 1) Tidak
terdapat perbezaan yang signifikan dalam persepsi terhadap keberkesanan
mesyuarat berdasarkan jantina guru, 2) Terdapat perbezaan yang signifikan dalam
persepsi terhadap keberkesanan mesyuarat berdasarkan pengalaman mengajar
guru, 3) Tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam persepsi terhadap
keberkesanan mesyuarat berdasarkan taraf akademik guru, 4) Terdapat hubungan
yang signifikan antara perancangan, pelaksanaan dan penilaian mesyuarat terhadap
keberkesanan mesyuarat, dan 5), Terdapat pengaruh perancangan, pelaksanaan dan
penilaian mesyuarat terhadap keberkesanan mesyuarat Dicadangkan pihak sekolah
membuat penilaian dalam proses penambahbaikan pengurusan mesyuarat agar ia
menjadi suatu titik permulaan dalam merangka dan merancang program sekolah
dengan lebih berkesan.
|