Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara komunikasi guru dalam bilik darjah dengan tingkah laku delinkuen murid sekolah menengah sebuah daerah di Sabah. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidik melibatkan responden seramai 80 orang guru. Data-data kajian dianalisis melalui SPSS...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohd Khairuddin Abdullah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2014
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18890/1/Komunikasi%20guru%20dalam%20bilik%20darjah.pdf
_version_ 1825713302600155136
author Mohd Khairuddin Abdullah
author_facet Mohd Khairuddin Abdullah
author_sort Mohd Khairuddin Abdullah
collection UMS
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara komunikasi guru dalam bilik darjah dengan tingkah laku delinkuen murid sekolah menengah sebuah daerah di Sabah. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidik melibatkan responden seramai 80 orang guru. Data-data kajian dianalisis melalui SPSS V18. Dapatan kajian menunjukkan bahawa halangan kepada keberkesanan komunikasi guru dalam bilik darjah ialah sikap atau tingkahlaku dan sosioemosi guru itu sendiri seperti guru selalu tidak masuk kelas, mudah marah, membosankan dan kawalan yang lemah. Analisis korelasi pearson menunjukkan wujud hubungan negatif yang signifikan antara komunikasi guru dalam bilik darjah, komunikasi lisan dan bukan lisan guru, komunikasi guru dalam bilik darjah dengan tingkah laku delinkuen murid.
first_indexed 2024-03-06T02:54:27Z
format Article
id ums.eprints-18890
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:54:27Z
publishDate 2014
publisher Penerbit Universiti Malaysia Sabah
record_format dspace
spelling ums.eprints-188902018-02-18T11:58:37Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18890/ Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah Mohd Khairuddin Abdullah LB Theory and practice of education Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara komunikasi guru dalam bilik darjah dengan tingkah laku delinkuen murid sekolah menengah sebuah daerah di Sabah. Kaedah tinjauan menggunakan soal selidik melibatkan responden seramai 80 orang guru. Data-data kajian dianalisis melalui SPSS V18. Dapatan kajian menunjukkan bahawa halangan kepada keberkesanan komunikasi guru dalam bilik darjah ialah sikap atau tingkahlaku dan sosioemosi guru itu sendiri seperti guru selalu tidak masuk kelas, mudah marah, membosankan dan kawalan yang lemah. Analisis korelasi pearson menunjukkan wujud hubungan negatif yang signifikan antara komunikasi guru dalam bilik darjah, komunikasi lisan dan bukan lisan guru, komunikasi guru dalam bilik darjah dengan tingkah laku delinkuen murid. Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2014 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18890/1/Komunikasi%20guru%20dalam%20bilik%20darjah.pdf Mohd Khairuddin Abdullah (2014) Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah. Jurnal Pemikir Pendidikan, 5. pp. 59-77. ISSN 1985-3637 http://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/jurnal-pemikir-pendidikan/article/view/329/240
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mohd Khairuddin Abdullah
Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah
title Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah
title_full Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah
title_fullStr Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah
title_full_unstemmed Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah
title_short Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah
title_sort komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkahlaku delinkuen murid sekolah menengah
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18890/1/Komunikasi%20guru%20dalam%20bilik%20darjah.pdf
work_keys_str_mv AT mohdkhairuddinabdullah komunikasigurudalambilikdarjahdantingkahlakudelinkuenmuridsekolahmenengah