Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
Fokus utama kajian adalah untuk mengenal pasti beban tugas guru terhadap kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Beban tugas guru yang dilihat adalah dari sudut perkeranian, kurikulum dan kokurikulum. Seramai 175 orang guru daripada lima buah sekolah menengah dipilih sebagai...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/1/Hubungan%20beban%20tugas%20guru%20dengan%20kualiti.pdf |
_version_ | 1796909768734932992 |
---|---|
author | Ahadia Soaibah |
author_facet | Ahadia Soaibah |
author_sort | Ahadia Soaibah |
collection | UMS |
description | Fokus utama kajian adalah untuk mengenal pasti beban tugas guru terhadap kualiti
pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Beban tugas guru yang
dilihat adalah dari sudut perkeranian, kurikulum dan kokurikulum. Seramai 175 orang
guru daripada lima buah sekolah menengah dipilih sebagai responden. Data soal
selidik dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menerusi program
SPSS Versi 20.0. Ujian-ujian yang digunakan untuk menyokong hipotesis-hipotesis
ialah Ujian-t dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang
signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut
faktor jantina guru. Hasil ujian-t skor min beban tugas guru lelaki ialah 4.106
(perkeranian), 4.047 (kurikulum) dan 4.287 (kokurikulum). Manakala beban tugas
guru perempuan ialah 3.850 (perkeranian), 3.773 (kurikulum) dan 3.812
(kokurikulum). IN menunjukkan guru Ielaki mempunyai skor beban tugas yang lebih
tinggi berbanding guru perempuan. Seterusnya, tidak terdapat perbezaan yang
signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut
faktor umur, status perkahwinan, pengalaman mengajar dan kelulusan tertinggi guru.
Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang lemah dan sederhana
antara aspek-aspek beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum terhadap
kualiti pengajaran. Kelemahan-kelemahany ang ada dalam kajian dikenalpasti dan
beberapa cadangan diberikan untuk mengatasi segala kelemahan yang ada. Cadangan
yang dikemukakan diharap dapat membantu semua pihak khususnya Kementerian
Pelajaran Malaysia melihat faktor-faktor yang harus diambil kira agar dapat
mengurangkan beban tugas guru yang semakin bertambah pada masa kini. |
first_indexed | 2024-03-06T02:54:30Z |
format | Thesis |
id | ums.eprints-18907 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T02:54:30Z |
publishDate | 2013 |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-189072018-02-27T07:58:25Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/ Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan Ahadia Soaibah LB Theory and practice of education Fokus utama kajian adalah untuk mengenal pasti beban tugas guru terhadap kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Beban tugas guru yang dilihat adalah dari sudut perkeranian, kurikulum dan kokurikulum. Seramai 175 orang guru daripada lima buah sekolah menengah dipilih sebagai responden. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menerusi program SPSS Versi 20.0. Ujian-ujian yang digunakan untuk menyokong hipotesis-hipotesis ialah Ujian-t dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor jantina guru. Hasil ujian-t skor min beban tugas guru lelaki ialah 4.106 (perkeranian), 4.047 (kurikulum) dan 4.287 (kokurikulum). Manakala beban tugas guru perempuan ialah 3.850 (perkeranian), 3.773 (kurikulum) dan 3.812 (kokurikulum). IN menunjukkan guru Ielaki mempunyai skor beban tugas yang lebih tinggi berbanding guru perempuan. Seterusnya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor umur, status perkahwinan, pengalaman mengajar dan kelulusan tertinggi guru. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang lemah dan sederhana antara aspek-aspek beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum terhadap kualiti pengajaran. Kelemahan-kelemahany ang ada dalam kajian dikenalpasti dan beberapa cadangan diberikan untuk mengatasi segala kelemahan yang ada. Cadangan yang dikemukakan diharap dapat membantu semua pihak khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia melihat faktor-faktor yang harus diambil kira agar dapat mengurangkan beban tugas guru yang semakin bertambah pada masa kini. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/1/Hubungan%20beban%20tugas%20guru%20dengan%20kualiti.pdf Ahadia Soaibah (2013) Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education Ahadia Soaibah Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan |
title | Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan |
title_full | Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan |
title_fullStr | Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan |
title_full_unstemmed | Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan |
title_short | Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan |
title_sort | hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah sandakan |
topic | LB Theory and practice of education |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/1/Hubungan%20beban%20tugas%20guru%20dengan%20kualiti.pdf |
work_keys_str_mv | AT ahadiasoaibah hubunganbebantugasgurudengankualitipengajarangurusekolahmenengahdidaerahsandakan |