Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan

Fokus utama kajian adalah untuk mengenal pasti beban tugas guru terhadap kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Beban tugas guru yang dilihat adalah dari sudut perkeranian, kurikulum dan kokurikulum. Seramai 175 orang guru daripada lima buah sekolah menengah dipilih sebagai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahadia Soaibah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/1/Hubungan%20beban%20tugas%20guru%20dengan%20kualiti.pdf
_version_ 1796909768734932992
author Ahadia Soaibah
author_facet Ahadia Soaibah
author_sort Ahadia Soaibah
collection UMS
description Fokus utama kajian adalah untuk mengenal pasti beban tugas guru terhadap kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Beban tugas guru yang dilihat adalah dari sudut perkeranian, kurikulum dan kokurikulum. Seramai 175 orang guru daripada lima buah sekolah menengah dipilih sebagai responden. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menerusi program SPSS Versi 20.0. Ujian-ujian yang digunakan untuk menyokong hipotesis-hipotesis ialah Ujian-t dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor jantina guru. Hasil ujian-t skor min beban tugas guru lelaki ialah 4.106 (perkeranian), 4.047 (kurikulum) dan 4.287 (kokurikulum). Manakala beban tugas guru perempuan ialah 3.850 (perkeranian), 3.773 (kurikulum) dan 3.812 (kokurikulum). IN menunjukkan guru Ielaki mempunyai skor beban tugas yang lebih tinggi berbanding guru perempuan. Seterusnya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor umur, status perkahwinan, pengalaman mengajar dan kelulusan tertinggi guru. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang lemah dan sederhana antara aspek-aspek beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum terhadap kualiti pengajaran. Kelemahan-kelemahany ang ada dalam kajian dikenalpasti dan beberapa cadangan diberikan untuk mengatasi segala kelemahan yang ada. Cadangan yang dikemukakan diharap dapat membantu semua pihak khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia melihat faktor-faktor yang harus diambil kira agar dapat mengurangkan beban tugas guru yang semakin bertambah pada masa kini.
first_indexed 2024-03-06T02:54:30Z
format Thesis
id ums.eprints-18907
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:54:30Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-189072018-02-27T07:58:25Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/ Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan Ahadia Soaibah LB Theory and practice of education Fokus utama kajian adalah untuk mengenal pasti beban tugas guru terhadap kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Beban tugas guru yang dilihat adalah dari sudut perkeranian, kurikulum dan kokurikulum. Seramai 175 orang guru daripada lima buah sekolah menengah dipilih sebagai responden. Data soal selidik dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menerusi program SPSS Versi 20.0. Ujian-ujian yang digunakan untuk menyokong hipotesis-hipotesis ialah Ujian-t dan korelasi. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor jantina guru. Hasil ujian-t skor min beban tugas guru lelaki ialah 4.106 (perkeranian), 4.047 (kurikulum) dan 4.287 (kokurikulum). Manakala beban tugas guru perempuan ialah 3.850 (perkeranian), 3.773 (kurikulum) dan 3.812 (kokurikulum). IN menunjukkan guru Ielaki mempunyai skor beban tugas yang lebih tinggi berbanding guru perempuan. Seterusnya, tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum mengikut faktor umur, status perkahwinan, pengalaman mengajar dan kelulusan tertinggi guru. Hasil kajian juga mendapati bahawa terdapat hubungan yang lemah dan sederhana antara aspek-aspek beban tugas perkeranian, kurikulum dan kokurikulum terhadap kualiti pengajaran. Kelemahan-kelemahany ang ada dalam kajian dikenalpasti dan beberapa cadangan diberikan untuk mengatasi segala kelemahan yang ada. Cadangan yang dikemukakan diharap dapat membantu semua pihak khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia melihat faktor-faktor yang harus diambil kira agar dapat mengurangkan beban tugas guru yang semakin bertambah pada masa kini. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/1/Hubungan%20beban%20tugas%20guru%20dengan%20kualiti.pdf Ahadia Soaibah (2013) Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Ahadia Soaibah
Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_full Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_fullStr Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_full_unstemmed Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_short Hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah Sandakan
title_sort hubungan beban tugas guru dengan kualiti pengajaran guru sekolah menengah di daerah sandakan
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18907/1/Hubungan%20beban%20tugas%20guru%20dengan%20kualiti.pdf
work_keys_str_mv AT ahadiasoaibah hubunganbebantugasgurudengankualitipengajarangurusekolahmenengahdidaerahsandakan