Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau
Kerja rumah ialah suatu komponen penting di dalam aktiviti pembelajaran yang sentiasa dipraktikkan dalam pengajaran dan pembelajaran bagi seluruh sekolah di Malaysia. Guru memainkan peranan untuk menyediakan kerja rumah kepada pelajar, dan pelajar diwajibkan untuk merryiapkan kerja rumah yang tel...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18915/1/Hubungan%20antara%20kerja%20rumah.pdf |
_version_ | 1796909770323525632 |
---|---|
author | Mohammad Said |
author_facet | Mohammad Said |
author_sort | Mohammad Said |
collection | UMS |
description | Kerja rumah ialah suatu komponen penting di dalam aktiviti pembelajaran yang
sentiasa dipraktikkan dalam pengajaran dan pembelajaran bagi seluruh sekolah di
Malaysia. Guru memainkan peranan untuk menyediakan kerja rumah kepada pelajar,
dan pelajar diwajibkan untuk merryiapkan kerja rumah yang telah diberikan.
Walaupun terdapat banyak isu yang diperdebatkan mengenai bebanan berhubung
dengan kerja rumah yang diberikan kepada pelajar, namun kerja rumah terus
menjadi satu perkara yang wajib dilaksanakan kerana terbukti bahawa kerja rumah
menyumbang kepada pencapaian akademik pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan
adalah untuk mengenal pasti hubungan antara peruntukan masa, jenis dan cara
pengelolaan guru terhadap kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran
Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Tahun 6 di zon Merotai, di daerah Tawau.
Sampel kajian terdiri 140 orang pelajar daripada tujuh buah sekolah rendah di zon
Merotai, daerah Tawau. Kajian dijalankan berpandukan kaedah tinjauan soal selidik.
Semua data diproses dengan menggunakan program Statistical Packaqes For Social
Sciences 20.0 for windows (SPSS Version 20.0 for Windows). Analisis data
dibahagikan kepada dua bahagian: deskriptif (melibatkan kekerapan dan peratus) dan
inferensi (melibatkan Pearson Correlation. Daripada data yang diperoleh, penyelidik
mendapati bahawa secara keseluruhannya tidak terdapat hubungan antara
peruntukan masa dan jenis kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran
Bahasa Inggeris. Namun begitu, terdapat hubungan yang signifikan antara cara
pengelolaan guru semasa kerja rumah diberikan dengan pencapaian pelajar. Namun,
kesemua hubungan yang wujud adalah pada tahap yang lemah. Beberapa implikasi
dan cadangan tentang kajian dibincangkan pada akhir kajian ini. |
first_indexed | 2024-03-06T02:54:32Z |
format | Thesis |
id | ums.eprints-18915 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T02:54:32Z |
publishDate | 2013 |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-189152018-02-26T03:39:22Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18915/ Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau Mohammad Said LB Theory and practice of education Kerja rumah ialah suatu komponen penting di dalam aktiviti pembelajaran yang sentiasa dipraktikkan dalam pengajaran dan pembelajaran bagi seluruh sekolah di Malaysia. Guru memainkan peranan untuk menyediakan kerja rumah kepada pelajar, dan pelajar diwajibkan untuk merryiapkan kerja rumah yang telah diberikan. Walaupun terdapat banyak isu yang diperdebatkan mengenai bebanan berhubung dengan kerja rumah yang diberikan kepada pelajar, namun kerja rumah terus menjadi satu perkara yang wajib dilaksanakan kerana terbukti bahawa kerja rumah menyumbang kepada pencapaian akademik pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti hubungan antara peruntukan masa, jenis dan cara pengelolaan guru terhadap kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Tahun 6 di zon Merotai, di daerah Tawau. Sampel kajian terdiri 140 orang pelajar daripada tujuh buah sekolah rendah di zon Merotai, daerah Tawau. Kajian dijalankan berpandukan kaedah tinjauan soal selidik. Semua data diproses dengan menggunakan program Statistical Packaqes For Social Sciences 20.0 for windows (SPSS Version 20.0 for Windows). Analisis data dibahagikan kepada dua bahagian: deskriptif (melibatkan kekerapan dan peratus) dan inferensi (melibatkan Pearson Correlation. Daripada data yang diperoleh, penyelidik mendapati bahawa secara keseluruhannya tidak terdapat hubungan antara peruntukan masa dan jenis kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris. Namun begitu, terdapat hubungan yang signifikan antara cara pengelolaan guru semasa kerja rumah diberikan dengan pencapaian pelajar. Namun, kesemua hubungan yang wujud adalah pada tahap yang lemah. Beberapa implikasi dan cadangan tentang kajian dibincangkan pada akhir kajian ini. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18915/1/Hubungan%20antara%20kerja%20rumah.pdf Mohammad Said (2013) Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education Mohammad Said Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau |
title | Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau |
title_full | Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau |
title_fullStr | Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau |
title_full_unstemmed | Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau |
title_short | Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau |
title_sort | hubungan antara kerja rumah bahasa inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 sekolah rendah zon merotai tawau |
topic | LB Theory and practice of education |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18915/1/Hubungan%20antara%20kerja%20rumah.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohammadsaid hubunganantarakerjarumahbahasainggerisdenganpencapaianakademikpelajartahun6sekolahrendahzonmerotaitawau |