Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau

Kerja rumah ialah suatu komponen penting di dalam aktiviti pembelajaran yang sentiasa dipraktikkan dalam pengajaran dan pembelajaran bagi seluruh sekolah di Malaysia. Guru memainkan peranan untuk menyediakan kerja rumah kepada pelajar, dan pelajar diwajibkan untuk merryiapkan kerja rumah yang tel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohammad Said
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18915/1/Hubungan%20antara%20kerja%20rumah.pdf
_version_ 1796909770323525632
author Mohammad Said
author_facet Mohammad Said
author_sort Mohammad Said
collection UMS
description Kerja rumah ialah suatu komponen penting di dalam aktiviti pembelajaran yang sentiasa dipraktikkan dalam pengajaran dan pembelajaran bagi seluruh sekolah di Malaysia. Guru memainkan peranan untuk menyediakan kerja rumah kepada pelajar, dan pelajar diwajibkan untuk merryiapkan kerja rumah yang telah diberikan. Walaupun terdapat banyak isu yang diperdebatkan mengenai bebanan berhubung dengan kerja rumah yang diberikan kepada pelajar, namun kerja rumah terus menjadi satu perkara yang wajib dilaksanakan kerana terbukti bahawa kerja rumah menyumbang kepada pencapaian akademik pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti hubungan antara peruntukan masa, jenis dan cara pengelolaan guru terhadap kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Tahun 6 di zon Merotai, di daerah Tawau. Sampel kajian terdiri 140 orang pelajar daripada tujuh buah sekolah rendah di zon Merotai, daerah Tawau. Kajian dijalankan berpandukan kaedah tinjauan soal selidik. Semua data diproses dengan menggunakan program Statistical Packaqes For Social Sciences 20.0 for windows (SPSS Version 20.0 for Windows). Analisis data dibahagikan kepada dua bahagian: deskriptif (melibatkan kekerapan dan peratus) dan inferensi (melibatkan Pearson Correlation. Daripada data yang diperoleh, penyelidik mendapati bahawa secara keseluruhannya tidak terdapat hubungan antara peruntukan masa dan jenis kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris. Namun begitu, terdapat hubungan yang signifikan antara cara pengelolaan guru semasa kerja rumah diberikan dengan pencapaian pelajar. Namun, kesemua hubungan yang wujud adalah pada tahap yang lemah. Beberapa implikasi dan cadangan tentang kajian dibincangkan pada akhir kajian ini.
first_indexed 2024-03-06T02:54:32Z
format Thesis
id ums.eprints-18915
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:54:32Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-189152018-02-26T03:39:22Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18915/ Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau Mohammad Said LB Theory and practice of education Kerja rumah ialah suatu komponen penting di dalam aktiviti pembelajaran yang sentiasa dipraktikkan dalam pengajaran dan pembelajaran bagi seluruh sekolah di Malaysia. Guru memainkan peranan untuk menyediakan kerja rumah kepada pelajar, dan pelajar diwajibkan untuk merryiapkan kerja rumah yang telah diberikan. Walaupun terdapat banyak isu yang diperdebatkan mengenai bebanan berhubung dengan kerja rumah yang diberikan kepada pelajar, namun kerja rumah terus menjadi satu perkara yang wajib dilaksanakan kerana terbukti bahawa kerja rumah menyumbang kepada pencapaian akademik pelajar. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti hubungan antara peruntukan masa, jenis dan cara pengelolaan guru terhadap kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar Tahun 6 di zon Merotai, di daerah Tawau. Sampel kajian terdiri 140 orang pelajar daripada tujuh buah sekolah rendah di zon Merotai, daerah Tawau. Kajian dijalankan berpandukan kaedah tinjauan soal selidik. Semua data diproses dengan menggunakan program Statistical Packaqes For Social Sciences 20.0 for windows (SPSS Version 20.0 for Windows). Analisis data dibahagikan kepada dua bahagian: deskriptif (melibatkan kekerapan dan peratus) dan inferensi (melibatkan Pearson Correlation. Daripada data yang diperoleh, penyelidik mendapati bahawa secara keseluruhannya tidak terdapat hubungan antara peruntukan masa dan jenis kerja rumah dengan pencapaian bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris. Namun begitu, terdapat hubungan yang signifikan antara cara pengelolaan guru semasa kerja rumah diberikan dengan pencapaian pelajar. Namun, kesemua hubungan yang wujud adalah pada tahap yang lemah. Beberapa implikasi dan cadangan tentang kajian dibincangkan pada akhir kajian ini. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18915/1/Hubungan%20antara%20kerja%20rumah.pdf Mohammad Said (2013) Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Mohammad Said
Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau
title Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau
title_full Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau
title_fullStr Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau
title_full_unstemmed Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau
title_short Hubungan antara kerja rumah Bahasa Inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 Sekolah Rendah Zon Merotai, Tawau
title_sort hubungan antara kerja rumah bahasa inggeris dengan pencapaian akademik pelajar tahun 6 sekolah rendah zon merotai tawau
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18915/1/Hubungan%20antara%20kerja%20rumah.pdf
work_keys_str_mv AT mohammadsaid hubunganantarakerjarumahbahasainggerisdenganpencapaianakademikpelajartahun6sekolahrendahzonmerotaitawau