Summary: | Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap keperluan
latihan dalam perkhidmatan (LDP) dan hubungannya dengan kualiti guru dalam
kalangan guru sekolah menengah di daerah Sandakan. Daripada 1,320 orang guru
sekolah menengah, hanya 302 orang guru dipilih secara rawak untuk dijadikan
sebagai persampelan secara tinjauan. Instrumen kajian ini terbahagi kepada lima
bahagian, iaitu demografi, kepentingan latihan, jenis latihan, kaedah latihan dan
kualiti guru. Instrumen yang digunakan ini mempunyai kebolehpercayaan yang
tinggi dengan pekali kebolehpercayaan Alfa Cronbalch (0.94). Data yang dikumpul
telah dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science
(SPSS) versi 19.0. Sebanyak empat belas hipotesis telah diuji, tiga hipotesis nul dan
sebelas hipotesis alternatif diterima. Keputusan ujian-t telah menunjukkan
perbezaan yang signifikan dalam skor min untuk kepentingan latihan, jenis latihan,
kaedah latihan dan kualiti guru. Dapatan juga menunjukkan perbezaan yang
signifikan dalam skor min dalam sesetengah elemen bagi kepentingan latihan, jenis
latihan dan kaedah latihan mengikut jantina, umur, pengalaman mengajar dan
jawatan yang dipegang. Seterusnya, dapatan antara kualiti guru dengan faktor
demografi tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan mengikut jantina, umur
dan jawatan yang dipegang kecuali dengan pengalaman mengajar. Dalam pada itu,
analisis korelasi telah menunjukkan semua komponen LDP mempunyai hubungan
signifikan secara statistik dengan kualiti guru. Dari segi analisis regresi mudah,
keperluan LDP telah mempengaruhi kualiti guru, manakala analisis regresi
berganda pula telah menunjukkan kepentingan latihan dan kaedah latihan adalah
peramal untuk kualiti guru. Kesimpulannya, keperluan LDP mempunyai hubungan
dan pengaruh terhadap kualiti guru.
|