Summary: | Mata pelajaran Kimia merupakan mata pelajaran yang sering kali memberi cabaran
hebat kepada pelajar. Masih ramai pelajar yang sukar untuk menguasai konsep
dalam mata pelajaran Kimia. Namun begitu, dengan pemilihan gaya pembelajaran
yang sesuai dengan kecerdasan pelajar, konsep dalam mata pelajaran Kimia mudah
untuk difahami. Bagi mengkaji amalan gaya pembelajaran pelajar, kajian ini
dijalankan dengan menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Pendekatan
kualitatif yang digunakan dalam kajian ini adalah fenomenologi. Fenomenologi
digunakan sebagai medium penyelidikan kerana penyelidik ingin meneroka
fenomena gaya pembelajaran yang berlaku dalam kalangan pelajar aliran Sains.
Penyelidik telah menemubual seramai sembilan orang informan dan membuat
pemerhatian dan analisis dokumen bagi mendapatkan data. Hasil analisis data yang
telah dijalankan oleh penyelidik, terdapat teknik, kaedah dan strategi pembelajaran
yang diamalkan oleh pelajar sebagai gaya pembelajaran. Walau bagaimana pun,
pemilihan lebih daripada satu jenis gaya pembelajaran telah menjurus kepada
pembelajaran multimodal. Sehubungan dengan penemuan persekitaran
pembelajaran multimodal dan juga gaya pembelajaran, penguasaan konsep mata
pelajaran akan dapat dipertingkatkan.
|