Hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah : satu kajian di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah

Kajian ini dilaksanakan bagi mengkaji tahap stres guru, komitmen guru dan hubungan stres guru (Beban Kerja dan Kemerosotan Disiplin Pelajar) dengan komitmen guru dalam kalangan guru Sekolah Menengah yang mengajar di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Fu, Ee Lee
Format: Thesis
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18919/1/Hubungan%20stres%20dengan%20komitmen.pdf
_version_ 1796909771113103360
author Fu, Ee Lee
author_facet Fu, Ee Lee
author_sort Fu, Ee Lee
collection UMS
description Kajian ini dilaksanakan bagi mengkaji tahap stres guru, komitmen guru dan hubungan stres guru (Beban Kerja dan Kemerosotan Disiplin Pelajar) dengan komitmen guru dalam kalangan guru Sekolah Menengah yang mengajar di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif iaitu ujian deskriptif dan inferensi dengan menggunakan data yang dikumpulkan dari borang soal selidik dan melibatkan seramai 360 orang guru. Kajian menggunakan borang soal selidik berstruktur yang mengandungi 42 soalan sebagai alat kajian. Data kajian telah dianalisis dengan Statistical Package For Social Science (SPSS) Versi 16. Teknik analisis deskriptif digunakan, dan analisis inferensi Ujian-t, ANOVA, Korelasi Pearson-r digunakan untuk menguji dua hipotesis yang dibentuk. Dapatan kajian menunjukkan sebilangan besar responden mempunyai tahap komitmen terhadap organisasi yang sederhana, dengan sebanyak 256 orang (85.33%), begitu juga menghadapi stres kerja yang sederhana dari faktor-faktor bebanan kerja (54.7%) dan kemerosotan disiplin pelajar (58.0%). Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap komitmen guru terhadap organisasi berdasarkan ciri umur, jantina, pengalaman mengajar, tahap akademik dan pendapatan responden dalam kalangan guru yang mengajar di kawasan bandar daerah Sandakan. Keputusan ujian Korelasi Pearson-r mendapati terdapat hubungan positif rendah, iaitu masing-masing mencatatkan nilai r=0.281 dan r=0.282 antara bebanan kerja guru dan kemerosotan disiplin pelajar dengan komitmen guru terhadap organisasi. Berdasarkan kajian ini, untuk meningkatkan komitmen terhadap organisasi dalam kalangan guru, usaha-usaha yang lebih kemas perlu dibuat bagi memastikan pembahagian tugas mengikut kepakaran dan juga kemerosotan disiplin pelajar dapat dikawal. Pegawai dan kakitangan yang mempunyai tahap komitmen yang rendah perlu dikenalpasti bagi mendapatkan idea dan pandangan mereka supaya langkah penambahbaikan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.
first_indexed 2024-03-06T02:54:32Z
format Thesis
id ums.eprints-18919
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:54:32Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling ums.eprints-189192018-02-26T03:39:36Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18919/ Hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah : satu kajian di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah Fu, Ee Lee LB Theory and practice of education Kajian ini dilaksanakan bagi mengkaji tahap stres guru, komitmen guru dan hubungan stres guru (Beban Kerja dan Kemerosotan Disiplin Pelajar) dengan komitmen guru dalam kalangan guru Sekolah Menengah yang mengajar di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif iaitu ujian deskriptif dan inferensi dengan menggunakan data yang dikumpulkan dari borang soal selidik dan melibatkan seramai 360 orang guru. Kajian menggunakan borang soal selidik berstruktur yang mengandungi 42 soalan sebagai alat kajian. Data kajian telah dianalisis dengan Statistical Package For Social Science (SPSS) Versi 16. Teknik analisis deskriptif digunakan, dan analisis inferensi Ujian-t, ANOVA, Korelasi Pearson-r digunakan untuk menguji dua hipotesis yang dibentuk. Dapatan kajian menunjukkan sebilangan besar responden mempunyai tahap komitmen terhadap organisasi yang sederhana, dengan sebanyak 256 orang (85.33%), begitu juga menghadapi stres kerja yang sederhana dari faktor-faktor bebanan kerja (54.7%) dan kemerosotan disiplin pelajar (58.0%). Dapatan kajian juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap komitmen guru terhadap organisasi berdasarkan ciri umur, jantina, pengalaman mengajar, tahap akademik dan pendapatan responden dalam kalangan guru yang mengajar di kawasan bandar daerah Sandakan. Keputusan ujian Korelasi Pearson-r mendapati terdapat hubungan positif rendah, iaitu masing-masing mencatatkan nilai r=0.281 dan r=0.282 antara bebanan kerja guru dan kemerosotan disiplin pelajar dengan komitmen guru terhadap organisasi. Berdasarkan kajian ini, untuk meningkatkan komitmen terhadap organisasi dalam kalangan guru, usaha-usaha yang lebih kemas perlu dibuat bagi memastikan pembahagian tugas mengikut kepakaran dan juga kemerosotan disiplin pelajar dapat dikawal. Pegawai dan kakitangan yang mempunyai tahap komitmen yang rendah perlu dikenalpasti bagi mendapatkan idea dan pandangan mereka supaya langkah penambahbaikan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan. 2013 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18919/1/Hubungan%20stres%20dengan%20komitmen.pdf Fu, Ee Lee (2013) Hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah : satu kajian di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB Theory and practice of education
Fu, Ee Lee
Hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah : satu kajian di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah
title Hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah : satu kajian di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah
title_full Hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah : satu kajian di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah
title_fullStr Hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah : satu kajian di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah
title_full_unstemmed Hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah : satu kajian di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah
title_short Hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah : satu kajian di kawasan bandar daerah Sandakan, Sabah
title_sort hubungan stres dengan komitmen guru terhadap sekolah satu kajian di kawasan bandar daerah sandakan sabah
topic LB Theory and practice of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/18919/1/Hubungan%20stres%20dengan%20komitmen.pdf
work_keys_str_mv AT fueelee hubunganstresdengankomitmenguruterhadapsekolahsatukajiandikawasanbandardaerahsandakansabah