Kesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terhadap pelajar matematik

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji lahap penerimaan peJajar terhadap perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). mengeksploitasi kegunaan analisis faktor dalam mengklasifikasikan kesan ICT terhadap budaya sosial para pelajar program Matematik Dengan Ekonomi dan untuk mengkaji perbezaan an...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kala Subramaniom
Format: Academic Exercise
Language:English
Published: 2006
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20162/1/Kesan%20teknologi%20maklumat%20dan%20komunikasi%20%28ICT%29%20terhadap%20pelajar%20matematik.pdf
_version_ 1825713475612049408
author Kala Subramaniom
author_facet Kala Subramaniom
author_sort Kala Subramaniom
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji lahap penerimaan peJajar terhadap perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). mengeksploitasi kegunaan analisis faktor dalam mengklasifikasikan kesan ICT terhadap budaya sosial para pelajar program Matematik Dengan Ekonomi dan untuk mengkaji perbezaan antara kesan positif dan negatif penggunaan ICT mengikut jantina. Seramai 156 orang pelajar program Matematik Dengan Ekonomi iaitu sebanyak 55.4% daripada populasi kajian telah memberi maklumbalas terhadap soal selidik yang dikemukakan. Analisis faktor digunakan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan internet, kesan positif dan kesan negatif ICT ke atas pelajar-pelajar. MANOVA pula digunakan untuk mengkaji perbezaan jantina antara kesan-kesan positif dan negatif. Hasil kajian mendapati terdapat 3 faktor utarna yang mempengaruhi penggunaan ICT iaitu penggunaan internet untuk aktiviti sosial, mendapatkan maklumat tarnbahan dan untuk tujuan menimba ilmu; kesan positif penggunaan ICT terdiri daripada 2 faktor iaitu ICT dapat meningkatkan kecekapan menggunakan komputer dan ICT dapat meningkatkan kemahiran berinteraksi serta menguasai word processing; dan kesan negatif ICT merangkumi 2 faktor iaitu ICT menyebabkan pengabaian bersosial dan aktiviti luaran serta ICT menyebabkan tingkahlaku negatif. Hasil anal isis MANOVA menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara kesan-kesan positif penggunaan ICT mengikut jantina dan tabun pengajian; tidak terdapat perbezaan antara kesan-kesan negatif penggunaan ICT mengikut jantina kecuali ketagih untuk meneroka laman negatif dan tidak terdapat perbezaan antara kesan-kesan negatif penggunaan ICT mengikut tabun pengajian.
first_indexed 2024-03-06T02:57:10Z
format Academic Exercise
id ums.eprints-20162
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:57:10Z
publishDate 2006
record_format dspace
spelling ums.eprints-201622018-06-07T01:09:01Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20162/ Kesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terhadap pelajar matematik Kala Subramaniom QA Mathematics Kajian ini bertujuan untuk mengkaji lahap penerimaan peJajar terhadap perkembangan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). mengeksploitasi kegunaan analisis faktor dalam mengklasifikasikan kesan ICT terhadap budaya sosial para pelajar program Matematik Dengan Ekonomi dan untuk mengkaji perbezaan antara kesan positif dan negatif penggunaan ICT mengikut jantina. Seramai 156 orang pelajar program Matematik Dengan Ekonomi iaitu sebanyak 55.4% daripada populasi kajian telah memberi maklumbalas terhadap soal selidik yang dikemukakan. Analisis faktor digunakan untuk mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan internet, kesan positif dan kesan negatif ICT ke atas pelajar-pelajar. MANOVA pula digunakan untuk mengkaji perbezaan jantina antara kesan-kesan positif dan negatif. Hasil kajian mendapati terdapat 3 faktor utarna yang mempengaruhi penggunaan ICT iaitu penggunaan internet untuk aktiviti sosial, mendapatkan maklumat tarnbahan dan untuk tujuan menimba ilmu; kesan positif penggunaan ICT terdiri daripada 2 faktor iaitu ICT dapat meningkatkan kecekapan menggunakan komputer dan ICT dapat meningkatkan kemahiran berinteraksi serta menguasai word processing; dan kesan negatif ICT merangkumi 2 faktor iaitu ICT menyebabkan pengabaian bersosial dan aktiviti luaran serta ICT menyebabkan tingkahlaku negatif. Hasil anal isis MANOVA menunjukkan tidak terdapat perbezaan antara kesan-kesan positif penggunaan ICT mengikut jantina dan tabun pengajian; tidak terdapat perbezaan antara kesan-kesan negatif penggunaan ICT mengikut jantina kecuali ketagih untuk meneroka laman negatif dan tidak terdapat perbezaan antara kesan-kesan negatif penggunaan ICT mengikut tabun pengajian. 2006 Academic Exercise NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20162/1/Kesan%20teknologi%20maklumat%20dan%20komunikasi%20%28ICT%29%20terhadap%20pelajar%20matematik.pdf Kala Subramaniom (2006) Kesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terhadap pelajar matematik. Universiti Malaysia Sabah. (Unpublished)
spellingShingle QA Mathematics
Kala Subramaniom
Kesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terhadap pelajar matematik
title Kesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terhadap pelajar matematik
title_full Kesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terhadap pelajar matematik
title_fullStr Kesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terhadap pelajar matematik
title_full_unstemmed Kesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terhadap pelajar matematik
title_short Kesan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terhadap pelajar matematik
title_sort kesan teknologi maklumat dan komunikasi ict terhadap pelajar matematik
topic QA Mathematics
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20162/1/Kesan%20teknologi%20maklumat%20dan%20komunikasi%20%28ICT%29%20terhadap%20pelajar%20matematik.pdf
work_keys_str_mv AT kalasubramaniom kesanteknologimaklumatdankomunikasiictterhadappelajarmatematik