Kurikulum pelajaran vernakular Melayu di Tanah Melayu pada Zaman Kolonel British sehingga perang dunia kedua

Pelajaran vernakular diperkenalkan oleh kolonial British untuk memberi pengetahuan kepada anak-anak orang Melayu supaya mereka boleh membaca dan memahami arahan. Sekolah-sekolah vernakular yang diperkenalkan hanya bertujuan menyedarkan orang Melayu tentang kebolehan membaca, menulis dan mengira. Tah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Khairi Ariffin, Ramli Saadon, Ismail Ali
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2012
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20444/1/Kurikulum%20pelajaran%20vernakular%20Melayu%20di%20Tanah%20Melayu%20pada%20Zaman%20Kolonel%20British%20sehingga%20perang%20dunia%20kedua.pdf
_version_ 1796909988942184448
author Khairi Ariffin
Ramli Saadon
Ismail Ali
author_facet Khairi Ariffin
Ramli Saadon
Ismail Ali
author_sort Khairi Ariffin
collection UMS
description Pelajaran vernakular diperkenalkan oleh kolonial British untuk memberi pengetahuan kepada anak-anak orang Melayu supaya mereka boleh membaca dan memahami arahan. Sekolah-sekolah vernakular yang diperkenalkan hanya bertujuan menyedarkan orang Melayu tentang kebolehan membaca, menulis dan mengira. Tahap pelajarannya hanya di peringkat rendah sahaja. Kemudahan yang ada di sekolah-sekolah yang dibina di kampung-kampung amat kurang dan hanya sebagai memenuhi tanggungjawab sosial kolonial British. Kurikulum yang dilaksanakan juga amat rendah tahap akademiknya. Mata pelajaran yang diajar di sekolah rendah berkenaan tidak mempunyai hala tuju untuk meningkatkan taraf akademik anak-anak Melayu ke peringkat sekolah menengah kerana pelajaran vernakular berkenaan terhenti di peringkat rendah.Kebanyakan mereka yang tamat belajar hanya layak memegang jawatan paling rendah dalam pentadbiran kerajaan kolonial. Akhirnya, lepasan pendidikan Melayu berkenaan kembali semula kepada pekerjaan asal keluarga mereka sebagai petani dan nelayan di kampung-kampung. Jelas kepada kita bahawa kolonial British melaksanakan pelajaran dalam kalangan anak-anak Melayu sebagai salah satu cara atau jalan untuk mewujudkan kestabilan politik, mengekalkan status quo orang Melayu, melahirkan pekerja-pekerja rendah dan menghapuskan buta huruf semata-mata.
first_indexed 2024-03-06T02:57:46Z
format Article
id ums.eprints-20444
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T02:57:46Z
publishDate 2012
publisher Penerbit Universiti Malaysia Sabah
record_format dspace
spelling ums.eprints-204442018-07-10T07:03:20Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20444/ Kurikulum pelajaran vernakular Melayu di Tanah Melayu pada Zaman Kolonel British sehingga perang dunia kedua Khairi Ariffin Ramli Saadon Ismail Ali LA History of education Pelajaran vernakular diperkenalkan oleh kolonial British untuk memberi pengetahuan kepada anak-anak orang Melayu supaya mereka boleh membaca dan memahami arahan. Sekolah-sekolah vernakular yang diperkenalkan hanya bertujuan menyedarkan orang Melayu tentang kebolehan membaca, menulis dan mengira. Tahap pelajarannya hanya di peringkat rendah sahaja. Kemudahan yang ada di sekolah-sekolah yang dibina di kampung-kampung amat kurang dan hanya sebagai memenuhi tanggungjawab sosial kolonial British. Kurikulum yang dilaksanakan juga amat rendah tahap akademiknya. Mata pelajaran yang diajar di sekolah rendah berkenaan tidak mempunyai hala tuju untuk meningkatkan taraf akademik anak-anak Melayu ke peringkat sekolah menengah kerana pelajaran vernakular berkenaan terhenti di peringkat rendah.Kebanyakan mereka yang tamat belajar hanya layak memegang jawatan paling rendah dalam pentadbiran kerajaan kolonial. Akhirnya, lepasan pendidikan Melayu berkenaan kembali semula kepada pekerjaan asal keluarga mereka sebagai petani dan nelayan di kampung-kampung. Jelas kepada kita bahawa kolonial British melaksanakan pelajaran dalam kalangan anak-anak Melayu sebagai salah satu cara atau jalan untuk mewujudkan kestabilan politik, mengekalkan status quo orang Melayu, melahirkan pekerja-pekerja rendah dan menghapuskan buta huruf semata-mata. Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2012 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20444/1/Kurikulum%20pelajaran%20vernakular%20Melayu%20di%20Tanah%20Melayu%20pada%20Zaman%20Kolonel%20British%20sehingga%20perang%20dunia%20kedua.pdf Khairi Ariffin and Ramli Saadon and Ismail Ali (2012) Kurikulum pelajaran vernakular Melayu di Tanah Melayu pada Zaman Kolonel British sehingga perang dunia kedua. MANU: Jurnal Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa (PPIB), 18. pp. 1-31. ISSN 1511-1989
spellingShingle LA History of education
Khairi Ariffin
Ramli Saadon
Ismail Ali
Kurikulum pelajaran vernakular Melayu di Tanah Melayu pada Zaman Kolonel British sehingga perang dunia kedua
title Kurikulum pelajaran vernakular Melayu di Tanah Melayu pada Zaman Kolonel British sehingga perang dunia kedua
title_full Kurikulum pelajaran vernakular Melayu di Tanah Melayu pada Zaman Kolonel British sehingga perang dunia kedua
title_fullStr Kurikulum pelajaran vernakular Melayu di Tanah Melayu pada Zaman Kolonel British sehingga perang dunia kedua
title_full_unstemmed Kurikulum pelajaran vernakular Melayu di Tanah Melayu pada Zaman Kolonel British sehingga perang dunia kedua
title_short Kurikulum pelajaran vernakular Melayu di Tanah Melayu pada Zaman Kolonel British sehingga perang dunia kedua
title_sort kurikulum pelajaran vernakular melayu di tanah melayu pada zaman kolonel british sehingga perang dunia kedua
topic LA History of education
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/20444/1/Kurikulum%20pelajaran%20vernakular%20Melayu%20di%20Tanah%20Melayu%20pada%20Zaman%20Kolonel%20British%20sehingga%20perang%20dunia%20kedua.pdf
work_keys_str_mv AT khairiariffin kurikulumpelajaranvernakularmelayuditanahmelayupadazamankolonelbritishsehinggaperangduniakedua
AT ramlisaadon kurikulumpelajaranvernakularmelayuditanahmelayupadazamankolonelbritishsehinggaperangduniakedua
AT ismailali kurikulumpelajaranvernakularmelayuditanahmelayupadazamankolonelbritishsehinggaperangduniakedua