Kajian Permasalahan yang Dihadapi oleh PelajarPelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah MersingBerasaskan Senarai Semak Mooney: Satu Kajian Lanjutan

Dalam kajian ini penyelidik ingin melihat permasalahan yang paling utama, pencapaian akademik pelajar dalam PMR serta mengenal pasti perbezaan permasalahan yang dihadapi berdasarkan demografi pelajar. Kajian dilakukan ke atas 186 orang responden menggunakan soal selidik yang diterjemah daripada MPCL...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azizi Yahaya, Koay, Ting Yin, Ismail Maakip, Voo Peter, Sabihah Sapuan
Format: Article
Language:English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24872/1/Kajian%20permasalahan%20yang%20dihadapi%20oleh%20pelajar%20pelajar%20tingkatan%20empat%20di%20Sekolah%20Menengah%20Mersing%20berasaskan%20Senarai%20Semak%20Mooney%20satu%20kajian%20lanjutan.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24872/7/Kajian%20Permasalahan%20yang%20Dihadapi%20oleh%20PelajarPelajar%20Tingkatan%20Empat%20di%20Sekolah%20Menengah%20MersingBerasaskan%20Senarai%20Semak%20Mooney%20%20Satu%20Kajian%20Lanjutan.pdf
_version_ 1825713823926976512
author Azizi Yahaya
Koay, Ting Yin
Ismail Maakip
Voo Peter
Sabihah Sapuan
author_facet Azizi Yahaya
Koay, Ting Yin
Ismail Maakip
Voo Peter
Sabihah Sapuan
author_sort Azizi Yahaya
collection UMS
description Dalam kajian ini penyelidik ingin melihat permasalahan yang paling utama, pencapaian akademik pelajar dalam PMR serta mengenal pasti perbezaan permasalahan yang dihadapi berdasarkan demografi pelajar. Kajian dilakukan ke atas 186 orang responden menggunakan soal selidik yang diterjemah daripada MPCL yang dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian A melibatkan demografi pelajar dan bahagian B melibatkan maklum balas pelajar terhadap elemen permasalahan. Maklum balas yang diterima dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 14.0. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai serta statistik inferensi seperti ujian-t telah digunakan dalam kajian ini. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach adalah α = .895. Hasil kajian menunjukkan tahap permasalahan yang dihadapi oleh pelajar-pelajar di sekolah menengah daerah Mersing berada pada tahap sederhana (min = 3.20). Permasalahan akademik dan kerjaya merupakan permasalahan yang paling utama (min = 3.82) serta tidak terdapat perbezaan permasalahan pelajar mengikut jantina, bangsa dan lokasi sekolah tetapi terdapat perbezaan permasalahan agama dan moral mengikut bangsa (k = .01 < α = .05) dan terdapat perbezaan permasalahan persekolahan yang dihadapi oleh pelajar-pelajar yang dikaji mengikut jantina (k = .004 < α = .05) dan lokasi sekolah (k = .002 < α = .05). Ini bermakna pelajar-pelajar tingkatan empat di sekolah menengah daerah Mersing perlu dibantu bagi mengurangkan permasalahan akademik dan kerjaya, serta tumpuan boleh diberi bagi permasalahan agama dan moral mengikut bangsa dan persekolahan mengikut lokasi sekolah.
first_indexed 2024-03-06T03:02:29Z
format Article
id ums.eprints-24872
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-03-06T03:02:29Z
publishDate 2018
record_format dspace
spelling ums.eprints-248722021-04-13T14:13:05Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24872/ Kajian Permasalahan yang Dihadapi oleh PelajarPelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah MersingBerasaskan Senarai Semak Mooney: Satu Kajian Lanjutan Azizi Yahaya Koay, Ting Yin Ismail Maakip Voo Peter Sabihah Sapuan L Education (General) Dalam kajian ini penyelidik ingin melihat permasalahan yang paling utama, pencapaian akademik pelajar dalam PMR serta mengenal pasti perbezaan permasalahan yang dihadapi berdasarkan demografi pelajar. Kajian dilakukan ke atas 186 orang responden menggunakan soal selidik yang diterjemah daripada MPCL yang dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian A melibatkan demografi pelajar dan bahagian B melibatkan maklum balas pelajar terhadap elemen permasalahan. Maklum balas yang diterima dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 14.0. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai serta statistik inferensi seperti ujian-t telah digunakan dalam kajian ini. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach adalah α = .895. Hasil kajian menunjukkan tahap permasalahan yang dihadapi oleh pelajar-pelajar di sekolah menengah daerah Mersing berada pada tahap sederhana (min = 3.20). Permasalahan akademik dan kerjaya merupakan permasalahan yang paling utama (min = 3.82) serta tidak terdapat perbezaan permasalahan pelajar mengikut jantina, bangsa dan lokasi sekolah tetapi terdapat perbezaan permasalahan agama dan moral mengikut bangsa (k = .01 < α = .05) dan terdapat perbezaan permasalahan persekolahan yang dihadapi oleh pelajar-pelajar yang dikaji mengikut jantina (k = .004 < α = .05) dan lokasi sekolah (k = .002 < α = .05). Ini bermakna pelajar-pelajar tingkatan empat di sekolah menengah daerah Mersing perlu dibantu bagi mengurangkan permasalahan akademik dan kerjaya, serta tumpuan boleh diberi bagi permasalahan agama dan moral mengikut bangsa dan persekolahan mengikut lokasi sekolah. 2018 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24872/1/Kajian%20permasalahan%20yang%20dihadapi%20oleh%20pelajar%20pelajar%20tingkatan%20empat%20di%20Sekolah%20Menengah%20Mersing%20berasaskan%20Senarai%20Semak%20Mooney%20satu%20kajian%20lanjutan.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24872/7/Kajian%20Permasalahan%20yang%20Dihadapi%20oleh%20PelajarPelajar%20Tingkatan%20Empat%20di%20Sekolah%20Menengah%20MersingBerasaskan%20Senarai%20Semak%20Mooney%20%20Satu%20Kajian%20Lanjutan.pdf Azizi Yahaya and Koay, Ting Yin and Ismail Maakip and Voo Peter and Sabihah Sapuan (2018) Kajian Permasalahan yang Dihadapi oleh PelajarPelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah MersingBerasaskan Senarai Semak Mooney: Satu Kajian Lanjutan. Southeast Asia Psychology Journal, 6 (1). pp. 26-38.
spellingShingle L Education (General)
Azizi Yahaya
Koay, Ting Yin
Ismail Maakip
Voo Peter
Sabihah Sapuan
Kajian Permasalahan yang Dihadapi oleh PelajarPelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah MersingBerasaskan Senarai Semak Mooney: Satu Kajian Lanjutan
title Kajian Permasalahan yang Dihadapi oleh PelajarPelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah MersingBerasaskan Senarai Semak Mooney: Satu Kajian Lanjutan
title_full Kajian Permasalahan yang Dihadapi oleh PelajarPelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah MersingBerasaskan Senarai Semak Mooney: Satu Kajian Lanjutan
title_fullStr Kajian Permasalahan yang Dihadapi oleh PelajarPelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah MersingBerasaskan Senarai Semak Mooney: Satu Kajian Lanjutan
title_full_unstemmed Kajian Permasalahan yang Dihadapi oleh PelajarPelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah MersingBerasaskan Senarai Semak Mooney: Satu Kajian Lanjutan
title_short Kajian Permasalahan yang Dihadapi oleh PelajarPelajar Tingkatan Empat di Sekolah Menengah MersingBerasaskan Senarai Semak Mooney: Satu Kajian Lanjutan
title_sort kajian permasalahan yang dihadapi oleh pelajarpelajar tingkatan empat di sekolah menengah mersingberasaskan senarai semak mooney satu kajian lanjutan
topic L Education (General)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24872/1/Kajian%20permasalahan%20yang%20dihadapi%20oleh%20pelajar%20pelajar%20tingkatan%20empat%20di%20Sekolah%20Menengah%20Mersing%20berasaskan%20Senarai%20Semak%20Mooney%20satu%20kajian%20lanjutan.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/24872/7/Kajian%20Permasalahan%20yang%20Dihadapi%20oleh%20PelajarPelajar%20Tingkatan%20Empat%20di%20Sekolah%20Menengah%20MersingBerasaskan%20Senarai%20Semak%20Mooney%20%20Satu%20Kajian%20Lanjutan.pdf
work_keys_str_mv AT aziziyahaya kajianpermasalahanyangdihadapiolehpelajarpelajartingkatanempatdisekolahmenengahmersingberasaskansenaraisemakmooneysatukajianlanjutan
AT koaytingyin kajianpermasalahanyangdihadapiolehpelajarpelajartingkatanempatdisekolahmenengahmersingberasaskansenaraisemakmooneysatukajianlanjutan
AT ismailmaakip kajianpermasalahanyangdihadapiolehpelajarpelajartingkatanempatdisekolahmenengahmersingberasaskansenaraisemakmooneysatukajianlanjutan
AT voopeter kajianpermasalahanyangdihadapiolehpelajarpelajartingkatanempatdisekolahmenengahmersingberasaskansenaraisemakmooneysatukajianlanjutan
AT sabihahsapuan kajianpermasalahanyangdihadapiolehpelajarpelajartingkatanempatdisekolahmenengahmersingberasaskansenaraisemakmooneysatukajianlanjutan