Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Pelajar dalam Menjalankan Perniagaan Atas Talian

Perniagaan atas talian telah menjadi satu fenomena dalam kalangan peniaga khususnya pada masa kini. Dengan pelbagai aplikasi yang dapat diakses melalui internet, ia menjadikan sesebuah perniagaan itu berkembang secara lebih global. Kelebihan yangada sekarang ini perniagaan dimana ia juga memudahkan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Iklima Husna Abdul Rahim, Toh, Pei Sung
Format: Article
Language:English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/25930/1/Faktor-Faktor%20yang%20Mempengaruhi%20Kecenderungan%20Pelajar%20dalam%20Menjalankan%20Perniagaan%20Atas%20Talian1.pdf
_version_ 1796910436120002560
author Iklima Husna Abdul Rahim
Toh, Pei Sung
author_facet Iklima Husna Abdul Rahim
Toh, Pei Sung
author_sort Iklima Husna Abdul Rahim
collection UMS
description Perniagaan atas talian telah menjadi satu fenomena dalam kalangan peniaga khususnya pada masa kini. Dengan pelbagai aplikasi yang dapat diakses melalui internet, ia menjadikan sesebuah perniagaan itu berkembang secara lebih global. Kelebihan yangada sekarang ini perniagaan dimana ia juga memudahkan pembeli dalam urusan pembelian berbanding membeli secara terus di premis-premis dapat menjimatkan masa pembeli. Justeru itu, para pelajar di institut pengajian tinggi juga tidak ketinggalan dalam menggunakan kelebihan tersebut untuk menjalankan perniagaan atas talian sebagai sumber wang tambahan. Hal ini kerana perniagaan atas talian tidak memerlukan kos yang tinggi untuk diceburi dan tetap boleh dilakukan walaupun pelajar tidak mempunyai premis perniagaan. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar dalam menjalankan perniagaan atas talian. Rekabentuk kajian adalah berbentuk kuantitatif dimana instrumen kajian menggunakan soal selidik dengan skala Likert 5 mata. Soal selidik telah diedarkan secara atas talian (online survey) melalui Google Forms kepada responden. Responden kajian melibatkan 114 orang pelajar program keusahawanan di Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Perakaunan, Universiti Malaysia Sabah. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 21.0. Kecenderungan pelajar dalam menjalankan perniagaan atas talian ini diukur berdasarkan tiga faktor iaitu sumber dorongan, kemudahan teknologi dan kecenderungan personal. Dapatan kajian menunjukkan bahawa nilai min bagi ketiga-tiga faktor tersebut berada pada tahap tinggi. Justeru itu, dapat disimpulkan bahawa sumber dorongan, kemudahan teknologi dan kecenderungan personal mempengaruhi pelajar untuk cenderung menjalankan perniagaan atas talian.
first_indexed 2024-03-06T03:04:26Z
format Article
id ums.eprints-25930
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
last_indexed 2024-03-06T03:04:26Z
publishDate 2020
record_format dspace
spelling ums.eprints-259302020-09-10T04:19:13Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/25930/ Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Pelajar dalam Menjalankan Perniagaan Atas Talian Iklima Husna Abdul Rahim Toh, Pei Sung HB Economic theory. Demography Perniagaan atas talian telah menjadi satu fenomena dalam kalangan peniaga khususnya pada masa kini. Dengan pelbagai aplikasi yang dapat diakses melalui internet, ia menjadikan sesebuah perniagaan itu berkembang secara lebih global. Kelebihan yangada sekarang ini perniagaan dimana ia juga memudahkan pembeli dalam urusan pembelian berbanding membeli secara terus di premis-premis dapat menjimatkan masa pembeli. Justeru itu, para pelajar di institut pengajian tinggi juga tidak ketinggalan dalam menggunakan kelebihan tersebut untuk menjalankan perniagaan atas talian sebagai sumber wang tambahan. Hal ini kerana perniagaan atas talian tidak memerlukan kos yang tinggi untuk diceburi dan tetap boleh dilakukan walaupun pelajar tidak mempunyai premis perniagaan. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pelajar dalam menjalankan perniagaan atas talian. Rekabentuk kajian adalah berbentuk kuantitatif dimana instrumen kajian menggunakan soal selidik dengan skala Likert 5 mata. Soal selidik telah diedarkan secara atas talian (online survey) melalui Google Forms kepada responden. Responden kajian melibatkan 114 orang pelajar program keusahawanan di Fakulti Perniagaan, Ekonomi dan Perakaunan, Universiti Malaysia Sabah. Data dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 21.0. Kecenderungan pelajar dalam menjalankan perniagaan atas talian ini diukur berdasarkan tiga faktor iaitu sumber dorongan, kemudahan teknologi dan kecenderungan personal. Dapatan kajian menunjukkan bahawa nilai min bagi ketiga-tiga faktor tersebut berada pada tahap tinggi. Justeru itu, dapat disimpulkan bahawa sumber dorongan, kemudahan teknologi dan kecenderungan personal mempengaruhi pelajar untuk cenderung menjalankan perniagaan atas talian. 2020 Article PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/25930/1/Faktor-Faktor%20yang%20Mempengaruhi%20Kecenderungan%20Pelajar%20dalam%20Menjalankan%20Perniagaan%20Atas%20Talian1.pdf Iklima Husna Abdul Rahim and Toh, Pei Sung (2020) Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Pelajar dalam Menjalankan Perniagaan Atas Talian. Advanced International Journal of Business, Entrepreneurship and SMEs (AIJBES), 2 (3). pp. 1-11. ISSN 2682-8545
spellingShingle HB Economic theory. Demography
Iklima Husna Abdul Rahim
Toh, Pei Sung
Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Pelajar dalam Menjalankan Perniagaan Atas Talian
title Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Pelajar dalam Menjalankan Perniagaan Atas Talian
title_full Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Pelajar dalam Menjalankan Perniagaan Atas Talian
title_fullStr Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Pelajar dalam Menjalankan Perniagaan Atas Talian
title_full_unstemmed Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Pelajar dalam Menjalankan Perniagaan Atas Talian
title_short Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kecenderungan Pelajar dalam Menjalankan Perniagaan Atas Talian
title_sort faktor faktor yang mempengaruhi kecenderungan pelajar dalam menjalankan perniagaan atas talian
topic HB Economic theory. Demography
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/25930/1/Faktor-Faktor%20yang%20Mempengaruhi%20Kecenderungan%20Pelajar%20dalam%20Menjalankan%20Perniagaan%20Atas%20Talian1.pdf
work_keys_str_mv AT iklimahusnaabdulrahim faktorfaktoryangmempengaruhikecenderunganpelajardalammenjalankanperniagaanatastalian
AT tohpeisung faktorfaktoryangmempengaruhikecenderunganpelajardalammenjalankanperniagaanatastalian