Literasi Alam Sekitar Pelajar Sekolah Menengah: Satu Analisis Pengesahan Faktor
Kajian ini dilaksanakan untuk menilai kebolehpercayaan dan kesahan (analisis pengesahan faktor) instrumen literasi alam sekitar pelajar sekolah menengah (ILASPSM). Kajian ini melibatkan 125 orang pelajar sekolah menengah luar bandar di Tawau, Sabah. Data dianalisis menggunakan perisian IBM SPSS 25 d...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
2020
|
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26525/1/Literasi%20Alam%20Sekitar%20Pelajar%20Sekolah%20Menengah%20Satu%20Analisis%20Pengesahan%20Faktor.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/26525/2/Literasi%20Alam%20Sekitar%20Pelajar%20Sekolah%20Menengah%20Satu%20Analisis%20Pengesahan%20Faktor1.pdf |
Summary: | Kajian ini dilaksanakan untuk menilai kebolehpercayaan dan kesahan (analisis pengesahan faktor) instrumen literasi alam sekitar pelajar sekolah menengah (ILASPSM). Kajian ini melibatkan 125 orang pelajar sekolah menengah luar bandar di Tawau, Sabah. Data dianalisis menggunakan perisian IBM SPSS 25 dan SmartPLS 3.0. Hasil kajian mendapati nilai kebolehpercayaan berada diantara (0.423 - 0.850), kesahan konvergen (0.501 – 1.00), konsistensi dalaman (0.745 – 1.00). Manakala kesahan diskriminan yang melibatkan kriteria Fornel & Larker, Crossloading dan heterotrait-monotrait ratio of correlations (HTMT) telah memenuhi syarat yang diperlukan. Justeru itu, analisis pengesahan faktor menunjukkan bahawa indikator-indikator ILASPSM dapat mengukur literasi alam sekitar dalam kalangan pelajar sekolah menengah dalam konteks kajian di Tawau Sabah. |
---|